Hejhej, då jag tycker acj låter nå otroligt (lager bytta)
Istället för att ha den avstängd helt som jag har idag, om man kunde justera så fläkten går på lägre varv?

Typ om nån visste om man kan öppna nån plåt och vrida ner ström styrkan till fläkten på något vis.


Mvh Robin
 
Om det är ett lite äldre aggregat behövs en fläkttransformator som tar ner spänningen till fläkten. Östbergs brukar ha en variant med fem olika lägen. Elektronisk varvtalsregulator kan göra att det surrar en del om en äldre fläkt så transformator är bättre.
 
J Josth skrev:
Om det är ett lite äldre aggregat behövs en fläkttransformator som tar ner spänningen till fläkten. Östbergs brukar ha en variant med fem olika lägen. Elektronisk varvtalsregulator kan göra att det surrar en del om en äldre fläkt så transformator är bättre.
Du har inte nån du rekommenderar som du kan länka? Aggregatet är från 1988


Dock så finns det en ratt som går att justera fläkten i 2 lägen åtminstone (3 men tror ena är nödprogram(?) Går inte mixtra nåt mer den kanske?
 
Hej, jag har en ACJ väldigt hög ljudnivå från utsugsgallret i rummet.
Går det att justera ner varvtalet på ACJ .
Huset är från 1988.

En annan fråga jag har en bacho minimaster som jag har satt i en pappskiva i värmeväxlaren brevid sommarluckan.
ska man ta bort pappskivan hösten -vintern.
 
R Richards1943 skrev:
Hej, jag har en ACJ väldigt hög ljudnivå från utsugsgallret i rummet.
Går det att justera ner varvtalet på ACJ .
Huset är från 1988.

En annan fråga jag har en bacho minimaster som jag har satt i en pappskiva i värmeväxlaren brevid sommarluckan.
ska man ta bort pappskivan hösten -vintern.
Skrev fel utsugsgallret, ska vara insugsgallret.
 
Tack för svaret, den ser intressant ut.
 
J Josth skrev:
Här en annan fläkttransformator: [länk] Har man fläkten för lågt inställd när det blir kallt ute så kan innetemperaturen också blå låg. Då kanske man tillfälligt måste höja varvtalet på fläkten.
Hittade en varvtalsreglage i Minimastern den stod på läge 4 men jag ställde den på läge 2.
Tycker det blev skillnad på ljudnivå vid insugsgallret i rummet.
Testar så här.
Satte i nytt filter i minimastern och acj.
Vid läge 4 vart det bullrigt och resonansljud vid gallret.
 
R Richards1943 skrev:
Hej, jag har en ACJ väldigt hög ljudnivå från utsugsgallret i rummet.
Går det att justera ner varvtalet på ACJ .
Huset är från 1988.

En annan fråga jag har en bacho minimaster som jag har satt i en pappskiva i värmeväxlaren brevid sommarluckan.
ska man ta bort pappskivan hösten -vintern.
Väldigt sent svar, men jag sänkte varvtalet på ACJ genom att göra den _strömlös_ och en transformator kan lagra ström så var försiktig.
Sen bakom vredet för fläkt 1 till 3 så finns en transformator (du tar bort högra luckan för att komma åt den sen bakom den sitter en galvad skiva som man måste ta bort) sen ser du transformatorn bakom vredet och kommer åt alla kablar.

Man flyttar kabeln för läge 1 till lägsta ström på transformator, detta gjorde det väldigt tyst här hemma.

OBS använder du värmen på din ACJ så kommer inte värmen längre fungera pga överhettning iom att fläkten går så pass sakta att det blir för varmt inuti ACJ. Så rekommenderas bara om du ska ha acj för återcirk av luft.

Hoppas jag kunde hjälpa dig, mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.