Hej! Jag tänkte fälla in el som hittills varit utanpåliggande. Jag tänkte lägga ett spår som går längs med sockeln och började fundera på vilken höjd man ska lägga spåret. Sockeln kommer vara 18cm hög. Ska man lägga spåret ovanför det tycker ni? Eller spelar det ingen roll?

(Innan någon ger sig på att styra in diskussionen på behörighet osv så vill jag meddela att jag vet att det kräver behörighet och jag har fått fatt i en elektriker som kan hjälpa mig med inkoppling)
 
Totte_S
Är ju lämpligt att lägga spåret ovan sockeln ifall den skall spikas/skruvas. Eller om någon i framtiden vill göra det. Under 50cm över golv är det sällan man skruvar någonting så i den zonen är det tämligen säkert. Och gå vågrätt eller lodrätt längs dörrar och fönster så man kan logiskt gissa var ledningarna går. Hoppas att du fräser in vp-rör och dosor då så det blir en lättjobbad dragning.
 
  • Gilla
PEFA85 och 2 till
  • Laddar…
FRåga elektrikern vilken höjd som hen tycker är bäst, det bror lite på hur dosorna sätts för anslutning. Med så höga socklar blir nog uttagen på minst 300 mm centrum och det går att spåra på den höjden och dosorna sätts med stosarna på den höjden. Blir det rör uppifrån, så blir det annan höjd då rör ska anslutas uppifrån. det gäller att tänka till före.
 
  • Gilla
PEFA85 och 2 till
  • Laddar…
A
Försök följa detta i elinstallationsreglerna också så gott det går.

522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt
med rummens kanter.
 
  • Gilla
PEFA85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.