Hej!

En av golrmepumparna har lagt av (läcker vatten och utlöser jordfelsbrytaren).

Modellen säljs inte längre. Hur vet jag vilken jag ska köpa?

Är det svårt att byta själv? Är enligt egen utsago ganska händig men bytte blandare en gång och hade svårt att få det tätt i röranslutningen och är lite rädd att samma kan hända här. Vågar jag mig på det själv?

Vänligen, Fredrik

Närbild av en golvpump som är ansluten till ett rörsystem med kopparrör och en vit termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vattenpump av märket Wilo, med kopparkopplingar och anslutningar till olika rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en ny pump på biltema/jula, kostar ca 1500kr som det ser ut så är det en 130 mm byggmått på den., det är måtten på mitten av dom stora muttrarna på sidorna av pumpen. Kan du stänga av rören till GV med ventiler så är det enkelt att byta. Här finns det ett par stycken 130 mm, den på Jula är bäst med fler farter på.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar-och-tillbehor/cirkulationspump-436043/

https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...cirkulationspump-pro-tech-25-6-130-2000044303
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F Fredrich skrev:
Hej!

En av golrmepumparna har lagt av (läcker vatten och utlöser jordfelsbrytaren).

Modellen säljs inte längre. Hur vet jag vilken jag ska köpa?

Är det svårt att byta själv? Är enligt egen utsago ganska händig men bytte blandare en gång och hade svårt att få det tätt i röranslutningen och är lite rädd att samma kan hända här. Vågar jag mig på det själv?

Vänligen, Fredrik

[bild][bild]
Nuförtiden om man ska ersätta med märkes pumpar så är de tryckstyrda och mer intelligenta. De är även mer energieffektiva. Den modell som ersätter den du har är Wilo Yonos PICO 15/1-4 -130

Som tidigare skrev så stänger du ventilerna på båda sidorna om pumpen, så kan du skruva bort den och byta ut den.

Efter montage av nya så ställer du den i variabelt differenstryck då du har golvvärme. Pumpen kör även avluftning.
Men allt sånt där står säkert i någon manual.

För att få tätt i gängorna så använd lin och gängpasta.
 
S svebbe skrev:
Nuförtiden om man ska ersätta med märkes pumpar så är de tryckstyrda och mer intelligenta. De är även mer energieffektiva. Den modell som ersätter den du har är Wilo Yonos PICO 15/1-4 -130

Som tidigare skrev så stänger du ventilerna på båda sidorna om pumpen, så kan du skruva bort den och byta ut den.

Efter montage av nya så ställer du den i variabelt differenstryck då du har golvvärme. Pumpen kör även avluftning.
Men allt sånt där står säkert i någon manual.

För att få tätt i gängorna så använd lin och gängpasta.
Finns inga ventiler för och efter pumpen, sen att föreslå en som kostar närmare 5000kr när det finns dom som är billigare, en pump ska gå med konstant fart för att ge flöde till hela systemet och inte sakta ner, så en del systemet blir utan flöde.
 
Köp en likadan wilopump , och byt bara motorerna. Innan stäng av allt som går at stäng typ fördelare o dyl
Om hela pumpen skall bytas så lossa pumpkopplingarna ock ta ur pumpen ,kopplingarna tätas med planpackning (följer med pump ). ej med lin eller dyl
Ps kolla rotation rikt.på pump innan byte
 
  • Gilla
Fredrich
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns inga ventiler för och efter pumpen, sen att föreslå en som kostar närmare 5000kr när det finns dom som är billigare, en pump ska gå med konstant fart för att ge flöde till hela systemet och inte sakta ner, så en del systemet blir utan flöde.
Helt rätt, det var jag som var snabb. Konstant differenstryck ska den stå på.
Ventiler finns säkert någonstans utanför bilden.
3100kr om man vill ha en i samma märke.
 
Blir det inte tätt om du skruvar i skruven som inte längre sitter där den ska sitta?
 
J jonaserik skrev:
Finns inga ventiler för och efter pumpen, sen att föreslå en som kostar närmare 5000kr när det finns dom som är billigare, en pump ska gå med konstant fart för att ge flöde till hela systemet och inte sakta ner, så en del systemet blir utan flöde.
Problemet är ju att dom du länkade till passar ju inte
 
Tack för alla tips!
Avstängningsventilerna sitter lite längre ned och kapar huvudflödet in till garaget. Pumpen sitter högre (och golvet såklart lägre) så tänker att det inte borde bli några
Mängder vatten som forsar ut.

Mitt största problem just nu är att både jula och biltema pumparna ska ha säkerhetsbrytare. Jag har stickpropp. Wilo beskrivningen pratar om stickpropp iaf (men den måste jag beställa, vill ju fixa idag..)
 
Tja, det är väl bara att skruva dit en stickpropp mer konstigt är det inte.
(220 v )
 
Kom-ihåg att stänga av golvvärmeslingorna (varje slinga för att underlätta luftning )
 
  • Gilla
Fredrich
  • Laddar…
F Fredrich skrev:
Tack för alla tips!
Avstängningsventilerna sitter lite längre ned och kapar huvudflödet in till garaget. Pumpen sitter högre (och golvet såklart lägre) så tänker att det inte borde bli några
Mängder vatten som forsar ut.

Mitt största problem just nu är att både jula och biltema pumparna ska ha säkerhetsbrytare. Jag har stickpropp. Wilo beskrivningen pratar om stickpropp iaf (men den måste jag beställa, vill ju fixa idag..)
Wilo har en speciel stickpropp till sin pump och i den sätter man en vanlig 3-ledare och i andra änden en stickpropp. Stickproppen fungerar som en säkerthetsbrytare, ryck den och säkerheten är 100 % mot spänning i handen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Vector skrev:
Problemet är ju att dom du länkade till passar ju inte
Varför passar dom inte, är det 25 mm ( 1 tums gänga på GV-fördelarna ) dom länkde har 40 mm ( 1,5 tum ) anslutning. T.o.m att Julas följer det med övergång till 1-tum, men det får inte plats.
 
Wilon har väl G25 gänga (15).

Wilo RS 15/4 - 3 P
RS är modellen
15 är storlek på gängan 15 = G25
4 är lyfthöjd i meter
3 står för antal effektlägen
P - Vanlig kontakt med kabelgenomföring
 
D Dilato skrev:
Wilon har väl G25 gänga (15).

Wilo RS 15/4 - 3 P
RS är modellen
15 är storlek på gängan 15 = G25
4 är lyfthöjd i meter
3 står för antal effektlägen
P - Vanlig kontakt med kabelgenomföring
OK , sökte på den och det var 25 mm ( 1 tum ) anslutning, vart inget bra med länkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.