Hallå där!
Funderar över uppvärmningen i garaget.
Jag tänkte jag skulle sätta in en fläktkonvektor i garaget och koppla till vedpannan och tankarna. Men då tänkte jag hur gör jag om jag vill stänga av värmen i garaget och "prioritera" värmen till huset när det är som kallast.
Skulle det gå att koppla in konvektorn på solslingan på tanken och fylla med glykol, misstänker att det inte skulle bli så effektivt.
 
Du menar att du stänger värmen helt i garaget och tillåter att det fryser där?
Står vedpannan i huset? Tänkte du kulvert till garaget i så fall?
Solfångarna, var har du dem?
 
F fredrik.johansson skrev:
Du menar att du stänger värmen helt i garaget och tillåter att det fryser där?
Står vedpannan i huset? Tänkte du kulvert till garaget i så fall?
Solfångarna, var har du dem?
Pannan står i källaren under garaget och kulvert in till huset. Spillvärmen från pannrummet värmer garaget litegrann men när det är riktigt kallt så blir det minusgrader där. Jag har inga solfångare. Jag tänkte att solslingan skulle bli som en värmeväxlare till konvektorn.
 
B
Solslingan sitter ju i botten i tanken, där det är som kallast. Så det brukar snabbt bli ungefär samma temp som man har i returen från värmesystemet där.

Du kommer ju inte få ut några enorma mängder energi där, men nån kW får du säkert ut, framförallt när du har riktigt kallt i garaget, men att värma upp till 20c i garaget med den inkopplingspincipen lär bli svårt, framförallt om du har lite större/dåligt isolerat garage.
 
Men är huvudsyftet att värma garaget hela tiden eller att kunna värma vid behov?

Vill du ha frostfritt hela tiden men kunna värma upp vid behov när du vill vara där är det väl en vanlig termostat du ska ha. Koppla in garagevärmen på samma slinga som huset men låt en termostat avgöra om det ska vara 10 eller 20 grader i garaget.
Om du vill värma vid behov men tolererar att du inte kan få rumstemperatur där när det är som kallast och att det kan frysa låter ju glykolblandning i solslingan som en bra idé. Blir det för dåligt med värme för att tempen i solslingan blir för låg får du gå ner i källaren och lägga i en brasa till.
 
F fredrik.johansson skrev:
Men är huvudsyftet att värma garaget hela tiden eller att kunna värma vid behov?

Vill du ha frostfritt hela tiden men kunna värma upp vid behov när du vill vara där är det väl en vanlig termostat du ska ha. Koppla in garagevärmen på samma slinga som huset men låt en termostat avgöra om det ska vara 10 eller 20 grader i garaget.
Om du vill värma vid behov men tolererar att du inte kan få rumstemperatur där när det är som kallast och att det kan frysa låter ju glykolblandning i solslingan som en bra idé. Blir det för dåligt med värme för att tempen i solslingan blir för låg får du gå ner i källaren och lägga i en
Garaget är gammalt och lite isolering.
Jag tänkte jag skulle vilja värma upp det vid behov och kanske lite grundvärme
i mellanåt.
Jag bor i ett kallhål där det inte är ovanligt med temperaturer ner mot -40 så det blir minusgrader i garaget ganska fort.
 
K kaptendy skrev:
Garaget är gammalt och lite isolering.
Jag tänkte jag skulle vilja värma upp det vid behov och kanske lite grundvärme
i mellanåt.
Jag bor i ett kallhål där det inte är ovanligt med temperaturer ner mot -40 så det blir minusgrader i garaget ganska fort.
Det med sol för att värma kan du nog glömma. Det blir att installera för full värme och sedan ställa termostater/reglering för garaget efter behov. Finns frysrisk där så sätt ett par el-element som backupp och spets.
 
J jonaserik skrev:
Det med sol för att värma kan du nog glömma. Det blir att installera för full värme och sedan ställa termostater/reglering för garaget efter behov. Finns frysrisk där så sätt ett par el-element som backupp och spets.
Jag tänkte inte värma upp med sol. Jag eldar för att värma tanken och sen tänkte jag om det går att koppla konvektorn på solslingan så jag kan ha glykol i den slingan och ta ut värme där.
 
OK. det med konvektorn för sol, är det inte en solslinga i tanken då och den ska värma tankens botten som är kallast. Detta för att det är varierande temp på en sol och då ska det vara så kallt som möjligt i en tank. Nu har det inte framkommit exakt vad du har, men att använda sol som något sätt att forsla värme frå en icke sol är nog inte bra, då måste n cirk vara genom hela soldelen. Är det en kulvert mellan garaget och huset så går det att använda kulverten för att värma garaget. Då blir det att sätta något elelment i garaget och koppla in pannan på dom rören. Lite problem blir det med att samma vatten går och späder ut glykolen.
Så det bästa är nog en värmeväxlare i huset så systemen inte har samma vätska. Samt att det blir några extra ventiler i garaget för att få flödet rätt väg. Element i garaget kan ha samma vätska som sol har då och allt blir seprat rörmässigt mellan varandra.
 
J jonaserik skrev:
OK. det med konvektorn för sol, är det inte en solslinga i tanken då och den ska värma tankens botten som är kallast. Detta för att det är varierande temp på en sol och då ska det vara så kallt som möjligt i en tank. Nu har det inte framkommit exakt vad du har, men att använda sol som något sätt att forsla värme frå en icke sol är nog inte bra, då måste n cirk vara genom hela soldelen. Är det en kulvert mellan garaget och huset så går det att använda kulverten för att värma garaget. Då blir det att sätta något elelment i garaget och koppla in pannan på dom rören. Lite problem blir det med att samma vatten går och späder ut glykolen.
Så det bästa är nog en värmeväxlare i huset så systemen inte har samma vätska. Samt att det blir några extra ventiler i garaget för att få flödet rätt väg. Element i garaget kan ha samma vätska som sol har då och allt blir seprat rörmässigt mellan varandra.
Läs inlägg #3 Panna står i källargarage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.