Hej. Hur långa rör ska det vara mellan utedelen och innerdelen till en luft luft värmepump ? Peter
 
Ja det lär ju bero på hur långt ifrån varandra dom sitter..
Men någon maxlängd lär du få titta I manualen för den specifika produkten.
 
Finns som sagt många olika modeller men 15 m är en ganska vanlig angiven maxlängd. Det kräver också påfyllnad av extra köldmedia i systemet vid installationen.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det lär ju bero på hur långt ifrån varandra dom sitter..
Men någon maxlängd lär du få titta I manualen för den specifika produkten.
Hur korta kan dom vara . ? Peter
 
J Josth skrev:
Finns som sagt många olika modeller men 15 m är en ganska vanlig angiven maxlängd. Det kräver också påfyllnad av extra köldmedia i systemet vid installationen.
Min sitter mitt emot varandra . Det var någon som sa att det minsta avståndet på rören bör vara 2meter . Peter
 
P peter sterner skrev:
Hur korta kan dom vara . ? Peter
Läs manualen... omöjligt att svara på när vi inte vet vad det är för fabrikat
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Läs manualen... omöjligt att svara på när vi inte vet vad det är för fabrikat
Innova
 
15-20 meter brukar vara området - vissa kan ha 15 meter med den laddning som följer med och upp till 20 meter med tillsats av extra köldmedel.

riktiga kylnissar kan våga sig på längre än så men då måste man titta på att tex oljeåterföringen fungerar och speciellt om det är stor höjdskillnad mellan inner och uteenhet.
 
P peter sterner skrev:
Innova
Som en annan skriver brukar det vara 2 meter.
Men jag har fått uppfattningen att VP instalatörena inte är så någa på minimum längden.
Jag har 1,5 meter på min VP, dock inte en Innova.
 
Det var det också någon som sa till mig. Vad kan hända om man har kortare än så? Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.