Hej!

Jag har en liten fråga till de mer bevandrade i takstolsberäkningar. P.g.a. begränsningar i maxhöjd på friggeboden behöver man ju spara in någonstans i hur man bygger i höjd. Med ungefär 30 cm från mark upp till golvspån och 20 cm över till takbeklädnad återstår ju bara 250 cm till väggar och takstolar. Jag tänker att jag i alla fall behöver 200 cm till underkant i hanbjälke som takhöjd inne. Detta begränsar ju konstruktionen på takstolen till något liknande det jag har i den bifogade bilden. Jag kan ju gå ner i taklutning till t.ex. 14 grader och därmed höja väggarna från 180 till 200 cm, vilket i sin tur kan flytta ner hanbjälken närmre infästningen vid hammarbandet. Jag föredrar dock utseendet med 20 grader lutning och det känns bättre för betongpannorna.

Min fråga är då, håller denna takstolskonstruktion? Jag bor i Karlskrona, snözon 2. 5 st takstolar i cc1200.

//Erik

Teknisk ritning av en takstolskonstruktion med 20 graders lutning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast är väl att bygga med en balk i nock. Så får man maximal takhöjd :)
 
Ja, jag var inne på det ett tag men eftersom spannet blir runt 4,8 m blir det en ganska grov balk runt 300 mm. Om man då lägger på för avväxling över dörren på gavel så bygger det upp till 2500 mm igen. Kan dock vara aningen överdimensionerat när jag räknade på det?
 
Du bör kunna klara dig med en 115x270 mm limträbalk som nockbalk. Takbjälkarna kan du hänga på nockbalken så att den senare inte bygger något extra på höjden. En annan variant är att ersätta hanbjälkarna med stålstag.
 
Varför inte ett pulpettak med papp?
 
Ska jag tolka era svar som att konstruktionen på bilden inte kommer hålla? Är det då draglasten på hanbjälken som blir för stor eftersom stålstag föreslås istället? Om man använder väl tilltagna skruvlimmade plywood-bitar istället för hålplattor, påverkar det hållfastheten till det bättre?

När det gäller nockbalk tänker jag lite snålt också. Byggmax ligger nära och de har begränsat med dimensioner. Beijer blir helt plötsligt ofantligt mycket dyrare visar det sig. Bör avväxlingen ske med samma dimension som nockbalken över dörren i så fall?

Pulpettak har jag också funderat på och ratat, främst för att jag vill efterlikna bostadshuset med betongpannor. Pulpet med pannor blir rätt högt det också med hyfsad lutning för pannorna.

Det känns som att många måste ha tänjt på gränserna i höjdreglerna eller kört på papptak i sina friggebodar historiskt. Till och med byggsatserna man kan köpa verkar i många fall vara "olagliga" i det avseendet.

/Erik
 
Rickard.
V vox_1981 skrev:
När det gäller nockbalk tänker jag lite snålt också. Byggmax ligger nära och de har begränsat med dimensioner. Beijer blir helt plötsligt ofantligt mycket dyrare visar det sig
Beijer är inte dyrare.... Egentligen.

Beijer är som Ahlsells typ och man måste förhandla om ALLT, trivs man inte med det så är det en skitbutik att gå till.

Ett nyligt exempel är att jag köpte 6 skivor fukttrög spånskiva där jag "prutade" från drygt 180kr skivan till 134kr skivan som är i princip samma som byggmax tar för den vanliga spånskivan.

Som privatperson utan kontakter där är det kanske bäst att försöka samla ihop en lite större lista och fråga (på en vardag) vad dom kan ge för pris på det för det som står på hyllan är alltid tokdyrt.
 
Redigerat:
V vox_1981 skrev:
Är det då draglasten på hanbjälken som blir för stor eftersom stålstag föreslås istället?
Stålstag är inte så skrymmande. När det gäller limträ finns det en mängd olika dimensioner som ur styvhetssynpunkt är likvärdiga. Det är bara att jämföra yttröghetsmomentet, b*h^3/12.
 
Magnus E K
Eftersom det bara är en friggebod är det kanske inte hela världen om taket skulle böja sig lite och väggarna luta en aning utåt vid något enstaka tillfälle när snön vräkt ner? Det bör finnas stor marginal till att det faktiskt rasar, bara att kolla hur gamla bodar och båthus ser ut. (Jag satte in en liten nockbalk när jag höjde innertaket i min friggebod men räknade inte på det och förmodligen något underdimensionerat.)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skulle mitt förslag på takstol funka om man satte cc600 mellan de fyra mittersta takstolarna? Eller cc900 mellan alla takstolar? Eller cc600 mellan alla?
IxxxxxxIxxxIxxxIxxxIxxxxxxI
1200mm. 600mm 600mm 600mm 1200mm

Som ni märker försöker jag ignorera hela limträ-diskussionen :whistle:
 
V vox_1981 skrev:
Skulle mitt förslag på takstol funka om man satte cc600 mellan de fyra mittersta takstolarna? Eller cc900 mellan alla takstolar? Eller cc600 mellan alla?
IxxxxxxIxxxIxxxIxxxIxxxxxxI
1200mm. 600mm 600mm 600mm 1200mm

Som ni märker försöker jag ignorera hela limträ-diskussionen :whistle:
V vox_1981 skrev:
Hej!

Jag har en liten fråga till de mer bevandrade i takstolsberäkningar. P.g.a. begränsningar i maxhöjd på friggeboden behöver man ju spara in någonstans i hur man bygger i höjd. Med ungefär 30 cm från mark upp till golvspån och 20 cm över till takbeklädnad återstår ju bara 250 cm till väggar och takstolar. Jag tänker att jag i alla fall behöver 200 cm till underkant i hanbjälke som takhöjd inne. Detta begränsar ju konstruktionen på takstolen till något liknande det jag har i den bifogade bilden. Jag kan ju gå ner i taklutning till t.ex. 14 grader och därmed höja väggarna från 180 till 200 cm, vilket i sin tur kan flytta ner hanbjälken närmre infästningen vid hammarbandet. Jag föredrar dock utseendet med 20 grader lutning och det känns bättre för betongpannorna.

Min fråga är då, håller denna takstolskonstruktion? Jag bor i Karlskrona, snözon 2. 5 st takstolar i cc1200.

//Erik

[bild]
Att virkesgrovleken håller behöver man väl inte tvivla på, om det är en lämplig konstruktion är en annan fråga.
Om du vill efterlikna huvudbyggnaden väljer du väl samma taklutning och tak mtrl på friggeboden?
Takstolarna sätter lämpligen du på jämna avstånd, på ett sånt hus kan gå upp i antal takstolar om du är orolig för hållfastheten, det är ingen större sak att slå i hop ett par extra stolar när man väl gjort en mall.
 
Att virket håller har jag nog aldrig riktigt varit orolig för. Men om konstruktionen medför att väggarna trycks ut vid första snöstorm är det ju ingen mening att gå vidare. Det känns dock som att det inte verkar helt lätt att svara på frågan. Om jag hade kunnat hade jag givetvis gjort en kopia på huvudbyggnadens takkonstruktion trots att det är valmat, men då hamnar jag ju 1 meter över tillåten höjd för friggebodar. Det är ju detta som är problemet, att hitta en lösning som ger en acceptabel inre takhöjd som samtidigt inte bygger för mycket på höjden utvändigt. Papp, limträbalk eller pulpet löser kanske problemet, men det måste ju vara någon som byggt en laglig friggebod med sadeltak, betongpannor och rimlig takhöjd invändig tidigare i historien?

Angående tätare cc-mått är det ju ingen mening om det inte faktiskt löser problemet och avlastar trycket ut mot ytterväggarna. Gör det det?
 
Tätare cc gör ju att du kan minska virket höjd
 
V vox_1981 skrev:
Hej!

Jag har en liten fråga till de mer bevandrade i takstolsberäkningar. P.g.a. begränsningar i maxhöjd på friggeboden behöver man ju spara in någonstans i hur man bygger i höjd. Med ungefär 30 cm från mark upp till golvspån och 20 cm över till takbeklädnad återstår ju bara 250 cm till väggar och takstolar. Jag tänker att jag i alla fall behöver 200 cm till underkant i hanbjälke som takhöjd inne. Detta begränsar ju konstruktionen på takstolen till något liknande det jag har i den bifogade bilden. Jag kan ju gå ner i taklutning till t.ex. 14 grader och därmed höja väggarna från 180 till 200 cm, vilket i sin tur kan flytta ner hanbjälken närmre infästningen vid hammarbandet. Jag föredrar dock utseendet med 20 grader lutning och det känns bättre för betongpannorna.

Min fråga är då, håller denna takstolskonstruktion? Jag bor i Karlskrona, snözon 2. 5 st takstolar i cc1200.

//Erik

[bild]
Jag står i begrepp om att bygga min takstolar till min friggebod, blev dina enligt denna designen till slut eller hur blev de?
 
Hej!

Det kom ett krig och ekonomisk låg konjunktur med höjda priser på det mesta, så friggeboden hamnade i malpåse. Det blev/blir inget bygge för min del i en nära framtid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.