Köp en större begagnad märkessnöslunga, Yamaha, Toro, Ariens, Honda.
 
  • Gilla
McLovin
  • Laddar…
När jag bodde i skogen och det var riktiga snövintrar i Stockholmsområdet några år runt 2010 så hade vi snöslunga, flera av grannarna hade förhjuling. Deras infartsvägar blev smalare och smalare och smalare.. Sen fick de ringa någon med traktor som orkade trycka snön åt sidorna.

Snöslungan kastar ut snön i skogen och tuggar sig glatt igenom plogvallar (det blev en sådan där vår infart anslöt till vägföreningens väg).

Då hade jag en 80-tals Toro, hyggligt stor med 8hk motor. Modernare lär inte vara sämre, den var tämligen grovhuggen i sin konstruktion :)

Skulle säga att det beror på hur mycket snö det brukar komma. En fyrhjuling är ju roligare men kanske gör just det jobbet sämre.
 
  • Gilla
  • Älska
McLovin och 2 till
  • Laddar…
Någon som har siffror på hur stor kraft i newton det krävs för att trycka snön åt sidan med en skyffel på säg 1 meter x 0,5 meter ? eller vad som kan vara "normalt".
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någon som har siffror på hur stor kraft i newton det krävs för att trycka snön åt sidan med en skyffel på säg 1 meter x 0,5 meter ? eller vad som kan vara "normalt".
Frågan är felaktigt ställd, eftersom "snö" i den verkliga världen inte är enhetlig. Man kan alltså inte generalisera runt snö.

Har den "blåst ihop" är den hårdare komprimerad, och kräver mer kraft. Är den fuktig upplevs den som tung, och vill kladda fast på redskapet. Sedan så kan samma volym snö från ett stilla snöfall i minusgrader vara "lätt som fjäder".
 
J jliljeha skrev:
När jag bodde i skogen och det var riktiga snövintrar i Stockholmsområdet några år runt 2010 så hade vi snöslunga, flera av grannarna hade förhjuling. Deras infartsvägar blev smalare och smalare och smalare.. Sen fick de ringa någon med traktor som orkade trycka snön åt sidorna.

Snöslungan kastar ut snön i skogen och tuggar sig glatt igenom plogvallar (det blev en sådan där vår infart anslöt till vägföreningens väg).

Då hade jag en 80-tals Toro, hyggligt stor med 8hk motor. Modernare lär inte vara sämre, den var tämligen grovhuggen i sin konstruktion :)

Skulle säga att det beror på hur mycket snö det brukar komma. En fyrhjuling är ju roligare men kanske gör just det jobbet sämre.
Förutom att snöslunga inte funkar något bra på grusgångar (grus hamnar i maskineriet och brytpinnarna går av stup i kvarten) eller med alltför fuktig snö.

Själv röjer jag snö huvudsakligen med kompaktlastare (Avant), en del röjs med snöslunga, och ibland tar jag fram jordbrukstraktorn.

Bäst och mest flexibelt är kompaktlastare med snöskopa. Man kan köra som med snöplog och skjuta snö framför sig, men också flytta snön, så att högarna hamnar där man vill ha dem.

Men det är no en alltför dyr lösning för TS...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Förutom att snöslunga inte funkar något bra på grusgångar (grus hamnar i maskineriet och brytpinnarna går av stup i kvarten) eller med alltför fuktig snö.
Vår Toro 828 har medar (som smala skidor) som går att justera i höjdled. Med lagom inställd höjd (2 cm ovanför markytan) så tuggar den inte grus. Det kan vara lite problem innan marken har frusit men därefter helt problemfritt. Några brytpinnar har aldrig gått av här. Upp till 3 dm blötsnö kastar den ca 10 meter och det går att lägga snön i valfri riktning. Det är kul att se de som kämpar med fyrhjulingar. Vi har flera grannar som har börjat med fyrhjulingar men gett upp och uppgraderat till snöslunga. Stor traktor eller Avant/Bobcat fungerar bra men till väsentligt högre kostnad.

Edit: en ytterligare fördel (utöver kostnaden) med snöslungan är att den tar väsentligt mindre utrymme jämfört med traktor, Bobcat osv. Har man gott om tid och ork så är en snösläde den optimala lösningen. Jag gav upp snösläden när jag hade röjt 3 dm blötsnö på 3 timmar.

Edit 2: Pudersnö röjs alltid bäst med snösläden.
 
Redigerat:
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
McLovin McLovin skrev:
Hej jag undrar vad är det bästa sättet att snöröja hemma. Tidigare har jag använt skyffel och snösläde. Men har lånat snöslunga av grannen. Vi har även en åkklippare med plog men den är komiskt dålig så fort det blir någon snövall. Nu har vi en ny liten gård istället för villa med ca 50m uppfart som behöver plogas sen flera parkeringar och några gångar. Jag funderar på fyrhjuling med plog eller snöslunga? Eller en snöslunga på åkklipparen? Eller en liten traktor? Men tror att en traktor kommer bli för dyrt. Service och diesel kostnader kommer nog bli en stor förlust affär så länge jag inte börjar med plog jobb åt andra men det är inte planen.
Jag har en 2stegs snöslunga till c:a 150 m väg, parkering och c:a 100 m gångar. Det fungerar bra och så får man lite motion också. Nackdelen med snöslungan är blötsnön. 10-15 cm snö brukar ta drygt en timme.
 
Finns en T22 med snöblad bak till salu här 👍
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ursprungligen från Göteborg som flyttat till Luleå, första året handskottade jag glatt gångar och uppfart. År 2 köpte jag en billig snöslunga av en kompis, gick smidigt men den racklade en del. Så år 4 köpte jag en bättre slunga av en annan kompis, körde den tills jag förra året bytte till en Honda 760. Helt fantastiskt med elektronisk styrning av utkastaren, larvband mm

Det är natt och dag mellan en kvalitetsslunga och de billigare. Nu önskar jag bara att jag hade plats med än ännu större maskin. Det är kul att slunga snö :)
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
McLovin McLovin skrev:
Hej jag undrar vad är det bästa sättet att snöröja hemma. Tidigare har jag använt skyffel och snösläde. Men har lånat snöslunga av grannen. Vi har även en åkklippare med plog men den är komiskt dålig så fort det blir någon snövall. Nu har vi en ny liten gård istället för villa med ca 50m uppfart som behöver plogas sen flera parkeringar och några gångar. Jag funderar på fyrhjuling med plog eller snöslunga? Eller en snöslunga på åkklipparen? Eller en liten traktor? Men tror att en traktor kommer bli för dyrt. Service och diesel kostnader kommer nog bli en stor förlust affär så länge jag inte börjar med plog jobb åt andra men det är inte planen.
Gustav Svensson påstod att "snöröjning är inget man skall hålla på med, det är därför vi har årstider.."
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Ok tack för alla kommentarer! Verkar som det är uteslutet till antingen 1. En rejäl snöslunga Honda 760 låter bra, Eller 2. En Bobcat men troligen ej för mig då det är en helt annan prisklass.
 
chaser chaser skrev:
Ursprungligen från Göteborg som flyttat till Luleå, första året handskottade jag glatt gångar och uppfart. År 2 köpte jag en billig snöslunga av en kompis, gick smidigt men den racklade en del. Så år 4 köpte jag en bättre slunga av en annan kompis, körde den tills jag förra året bytte till en Honda 760. Helt fantastiskt med elektronisk styrning av utkastaren, larvband mm

Det är natt och dag mellan en kvalitetsslunga och de billigare. Nu önskar jag bara att jag hade plats med än ännu större maskin. Det är kul att slunga snö :)
Vad finns det för bättre snöslungor än din Honda du kollat på? eller tycker du jag ska skaffa en sån jag med.
 
Jag har många gånger läst att folk anser att Honda har de bästa snöslungorna. De kostar ungefär dubbelt mot en Toro så det vore konstigt om de inte vore markant bättre. Toro är amerikanskt bonnsmide, robust och tungt. De verkar kunna hålla länge vilket det finns många exempel på. Vår Toro har bara gått 33 timmar på 15 år och ser fortfarande nästan ut som ny. Här tar det oftast 20-30 minuter att röja 40 meter infartsväg och en stor garageplan. Som mest tog det 1,5 timme att röja drygt 3 dm mycket tung blötsnö. En fördel med en stor slunga är att den ganska enkelt tuggar sig igenom en stor hårt packad plogvall med inslag av isklumpar.
 
TRJBerg
Jag har dåliga erfarenheter med snöslunga på grusgångar. Rekommenderar det inte.
 
Hela våran 40 meter långa infart samt stora garageplan är belagd med grus. Innan marken har frusit så får jag vara försiktig med slungan så att den inte gräver ner sig. Medarna är väl smala men det är inget större problem att undvika att den äter grus. Hondan med band bör inte ha något som helst problem med grus.

Annars verkar en Bobcat vara en mycket roligare lösning men tyvärr också mycket dyrare.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.