Jag har precis köpt ett radhus där vi har en skjutdörrsgarderob i sovrummet. garderoben i sig är praktisk, så det känns synd att ta bort den helt. Men dörrarna består av rökfärgade speglar. Vi vill inte ha ett "bordelliknande" sovrum :) så vi funderar på vad man kan göra med dessa dörrar.

Någon som har erfarenhet av att måla speglar? Jag funderar lite på om man skulle använda kompressorn och sprutlackera dem i så fall. Vilken färg fäster bäst på glas?

Såg även på tv en gång att de sprutlackade fönsterglas med någon lack som gjorde att det såg frostat ut. Hur skulle resultatet bli på spegelglas då?

Inte alls vår garderob på bilden, lade bara in något som var snarlikt.
 
  • 0000008061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske blir det snyggare med tapet på glaset? det var bara en tanke jag fick. Då kan ni ju måla tapeten senare om ni tröttnar på färgen
 
Fäster vanligt tapetlim på glas?
 
såg någonstans "frost" sprejade vitrindörrar till Billy bokhylla... blev jätte fint, men jag vet inte hur skulle det se ut om du sprejar samma sak på rökfärgat spegel.
 
Man kan ju prova o se hur det blir med frostspray.. det e ju lätt o ta bort med en skrapa som man bl.a. använder till spisen annars ;)
 
Jag har aldrig provat att sätta tapet på glas men jag skulle tro att det fäster. Det fungerar ju på målat underlag, kanske måste du tvätta med målartvätt först.
Har någon annan provat?
 
DragonLady skrev:
Man kan ju prova o se hur det blir med frostspray.. det e ju lätt o ta bort med en skrapa som man bl.a. använder till spisen annars ;)
Det finns även frost-klister-ark att klistra på. Det ser precis ut som frostat glas.

Inga bordeller som jag har varit på har haft frostat glas :)
 
Det påklistrade "frostet" är inte helt lyckat. Har så i stugan, men det släpper lite i kanterna med tiden.
 
Jag har frostfolie på mitt köksfönster, det har inte släppt i kanterna på ett par år, köpte hos en skyltmakare. Du kan ju tejpa på folie av vilken form och utseende som helst, finns ju ek, bok, valnöt m.m och det blir jättebra.
 
APC-mannen skrev:
Det påklistrade "frostet" är inte helt lyckat. Har så i stugan, men det släpper lite i kanterna med tiden.
Kanske finns olika kvaliteter även där. Jag känner till frostfolie (skönt när jag fick den korrekta benämningen) som har suttit i över tio år - och ser bra ut.
 
Frostfolien funkar också bra.. finns i flera mönster i frosten.
Jag har en bit till halva badrumsfönstret.. om man blöter ner fönstret där det ev. har släppt fastnar det igen.
 
Verkligen ingen som har provat att måla över speglar eller glas?
 
Jag går i samma tankar... Har också bordellspeglar hemma. Tycker du kan prova och lägga upp en bild på resultatet. ;)
 
Om jag skulle gömma fula speglar så skulle jag kolla om det finns någon kontaktplast som passar.
Det sitter bra på glas och är relativt enkelt att ta bort om man ångrar sig. Eller varför inte prova någon av alla dörrdekorationer som finns?
 
I mormors landställe har de målat över en glasruteförsedd dörr till toaletten. Visst det var längesedan och färgen inte den bästa men det funkar helt ok där. Men i sovrummet så vetekatten. Vad säger glasmästaren?
Ring Panduro de har ju lite hobbyglasmålningssaker och kanske vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.