Hej alla händiga.
Jag köpte nyligen ett kök på IKEA som jag monterat ihop själv. Jag valde följande diskho: https://www.ikea.com/se/sv/p/vresjoen-inbyggnadsdiskho-1-ho-rostfritt-stal-s99425721/

Enligt beskrivning ska man endast använda silikon på öppningen som man sågat ut. Öppningen klädde jag in med massa silikon för att vara söker och klämde fast den enligt beskrivning. Där är dock ingen ”vaddering mellan ho och bänkskiva. Utan där ligger den endast metall mot laminatskivan utan något emellan. Jag märkte att det läckte ned en del vatten trots att jag spänt den för kung och fosterland när jag testade spola lite vatten runt diskhon. Min lösning var så att komplettera med genomskinlig silikon i springan mellan bönkskiva och diskho. Det verkar hålla tätt nu när jag testat spola en del vatten på springan, men jag är ändå något nojig nu att det ska läcka ned vatten.

Känns som ett konstruktionsfel att inte ha någon typ av vaddering mellan skiva och diskho. Borde jag göra något mera eller ska jag hoppas på det bästa att det håller tätt nu? Bör jag rentav byta diskho eller vad säger ni?
 
Följer man tillverkarens instruktioner skall det rimligen fungera.
Vad säger IKEA om saken?
 
Godmorgon, i Ikeas montage instruktion så visar bild 9 att det ska vara silikon mellan ho och bänkskiva, om du kan släppa på klamren och lyfta hon lite så kan du fylla i silikon, om du bryter med något, var försiktig så du inte gör en skada på hons kant. jag har monterat flera hoar av olika fabrikat, några har o-rings tätning och de utan ska alltid ha silikon tätning mellan ho och bänkskiva. I värsta fall om hon deformeras är det bättre att byta ut den mot en ny.
 
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, i Ikeas montage instruktion så visar bild 9 att det ska vara silikon mellan ho och bänkskiva, om du kan släppa på klamren och lyfta hon lite så kan du fylla i silikon, om du bryter med något, var försiktig så du inte gör en skada på hons kant. jag har monterat flera hoar av olika fabrikat, några har o-rings tätning och de utan ska alltid ha silikon tätning mellan ho och bänkskiva. I värsta fall om hon deformeras är det bättre att byta ut den mot en ny.
Hej! Jag ser det mycket riktigt. Jag fick lossat hon och tryckte ut en massa transparant silikon under så nu bör det hålla. Överflödet som kom utanför kanten gned jag bort. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.