Tjosan!
Vi har en gammal kombipanna från -79 (el,ved o olja) Still going strong!. Vi brassar på med el, det är simplast så.
Jag har dock en fråga, pannan har 2 elpatroner, varför?
 
Antagligen för att komma upp i tillräcklig hög effekt, En vanlig storlek på elpatron till pannor och acktankar är 6kW.
Det räcker sällan i äldre och/eller större hus. Så en andra patron på minst 3kW är inte helt ovanligt...
 
Tyvärr så blåser du ut ganska mycket av den goa värmen genom skorstenen.
Kanske dax att fundera på annat?
 
Staffans2000
Alternativt kan du täta pannans rörkör med vad du har till hands, så slipper du en stor del av förlusterna som man får när oljepanna användes som elpanna, se ovan "BAS".
Dock läcker det ut en del värme genom den dåligt isolerade pannan, men den värmer å andra sidan upp din källare.
 
Japps, jag har funderat å täta rökröret, men det har inte blivit av....
Pannan värmer pannrummet fint, ingen annan värmekälla i det rummet.
Allså vi tänker så här, pannan funkar å går, även om jag saknar automatik och blandningsventil så funkar det hela bra ändå.
Det blir ju lite meckigt att justera värmen från dag till dag osv, ibland hoppar jag över det osv, så det finns ju en del pengar att spara både på automatiken och blandningsventilen.
Ser jag på sälva pannan som sådan, ¨så väntar vi tills den "rasar". Blandningsventil har har jag funderingar på att tjonga in, känns lite onödigt att blåsa ut 80-gradigt vatten i kranen.
Automatiken vet jag inte riktigt, då pannan går på en patron, den 2:a verkar lite konstig, så jag kör bara med en, så jag vet inte hur det blir med automatik, om båda patronerna måste vara "igång"?
 
Rökröret går att demontera på de flesta pannor, gör det och plugga pannan med en bit isolering.

Låt skorstenen stå något öppen så du får lite ventilation genom den, det mår den bästa av.

Stäng sedan alla luckor mm, och om möjligt lägg isolering runt och ovan pannan (och patronen om den är fristående) så tätt du bara kan, ju tjockare ju bättre men minst 95mm.

På 1h har du fått en snålpanna och elmätaren varvar garanterat ner sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.