Hej,
Jag håller på att bygga badrum och bastu i källaren. Hus från -65 med siporex men väggarna i källaren verkar bara vara lecamur. För att bygga badrummet kommer jag mura upp en vägg i lättbetong (tänkte fram till nyligen regla, men har tänkt om). Övriga tre väggar i badrummet är innervägg samt vägg mot krypgrund.

I den del av badrummet som blir våtrumzon 1 tänkte jag kakla väggarna. I övrigt tänkte jag putsa och måla med silikatfärg.

Min första fråga gäller själva putsandet och om jag borde slipa bort både färg och puts på befintliga väggar? Vet inte vad det är för färg men den verkar sitta bra. Likaså putsen, som är ca 10mm tjock. Gissar att det är kalkcementputs. Har gjort några test att slipa bort, som ni ser på en av bilderna. Tänkte i så fall slipa ned med vinkelslip och diamantskiva med ansluten dammsugare.

Ett enklare alternativ vore kanske att putsa direkt på färgen, men är inte sp förtjust i det alternativet då jag inte vet vad det är för fårg och känns meningslöst att måla med silikat om den är tätt bakom.

Min andra fråga är vilken puts jag borde välja? Vill ha så slätt som möjligt, typ som en gipsskiva. Verkar som att puts C med små korn typ 0-0,5mm kan vara ett alternativ elle putsbruk KC B, men är verkligen novis med detta.
 
  • Vägg med gul färg, delvis bortslipad puts, och tre synliga rör på väggen, samt en golvyta täckt med plastfolie och cementdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis nedslipad färg och puts som visar fläckar av det underliggande materialet i källaren som ska bli badrum och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lip 320 kan du ha som färdig yta. Den är grym och blir väldigt fin
 
Om du vill slipa slipa ner allt så kan jag rekommendera shp primer sen dra du på nya gips skivor med fix på vägg å skiva . Sen på med ett foliesystem
 
F Fjonken skrev:
Lip 320 kan du ha som färdig yta. Den är grym och blir väldigt fin
Tack för tipset. Det ser lovande ut.
 
R Rickard.lj skrev:
Om du vill slipa slipa ner allt så kan jag rekommendera shp primer sen dra du på nya gips skivor med fix på vägg å skiva . Sen på med ett foliesystem
Tack för svar. Tänkte att genom att putsa och sen måla betongväggarna med silikatfärg så skulle jag slippa stänga igen dem med skivor och tätskikt. Med eventuella fuktproblem som det kan innebära. Men du kanske inte ser de riskerna?
 
Nu vad de där dusch skall vara tänkte jag på , utanför zone kan du alltid köra en betongslip med dammsugare å få bort färg sen putsa eller spackla lv å måla sen
 
R Rickard.lj skrev:
Nu vad de där dusch skall vara tänkte jag på , utanför zone kan du alltid köra en betongslip med dammsugare å få bort färg sen putsa eller spackla lv å måla sen
Ah, såklart. Plattsättaren är inne på att bara slipa ner färgen o sen primea o köra fix direkt på. Frågan är väl om befintlig puts bakom tål det.
 
R
Så länge putsen är hel och ingen bom i den så ska den hålla..
 
Ja så länge de inte är boom i putsen så , men ska han köra på med fix å plattor direkt utan tätskikt ?
 
R Rejäl skrev:
Så länge putsen är hel och ingen bom i den så ska den hålla..
Man måste tänka på vilket bruk du använder, det nya bruket kan vara starkare och dra sönder underlaget,
 
R
F Fjonken skrev:
Man måste tänka på vilket bruk du använder, det nya bruket kan vara starkare och dra sönder underlaget,
Förstår inte varför du skriver detta till mig🤔
 
R Rejäl skrev:
Förstår inte varför du skriver detta till mig🤔
Det blev väl en felcitering, ber så hemskt
Mkt om ursäkt att jag klev på din ömma lilla tå
 
R
F Fjonken skrev:
Det blev väl en felcitering, ber så hemskt
Mkt om ursäkt att jag klev på din ömma lilla tå
Det finns delete funktioner om man gör fel👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.