Hej,

Jag har ett kök på cirka 18 m² på andra våningen där jag har installerat ett vattenburet golvvärmesystem. Min plan var att lägga klinker ovanpå det. Men personen som installerar golvet föreslog att lägga gipsgolvskivor över värmerören innan vi lägger klinker. Hans oro är att klinker kan spricka med tiden om de läggs direkt på trä.

Med den här planen påpekade någon annan att gipsgolvskivor skulle göra golvet för tungt, vilket kan skada husets konstruktion över tid, och de rekommenderade att använda parkett istället. Installatören verkar hålla med om det förslaget.

När jag sökte information på nätet hittade jag källor som säger att det inte behövs några gipsgolvskivor alls. De föreslår att man bara kan applicera primer och fixbruk direkt på golvvärmen och sedan lägga klinker utan problem.

Nu är jag osäker på vad som är bäst att göra. Min ursprungliga tanke var att ha golvvärme med klinker. Kan ni ge råd om vilken lösning som är bäst?

Tack!
 
  • Vattenburet golvvärmesystem installerat i kök med trägolv och synliga värmerör. Rummet har träpaneler på väggarna och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet golvvärmesystem installerat på trägolv i ett kök, med synliga värmerör och metallförstärkning, innan nytt golv läggs ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet golvvärmesystem installerat i ett kök med synliga rör och metallskenor på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kan du absolut inte lägga klinker direkt på. Underlaget ska vara stumt och dött. Flytspackla eller limmad med Ardex s48 och skruvad golvgips, skruven ska bort när limmet har torkat. Att inte konstruktionen håller för gips? Vad har ni byggt det i för dim? Gles?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.