Hej!
Undrar om det är nån som har erfarenhet av eller kanske själv bor i ett typiskt 40-talshus/fastighet med balkonger i sinusplåt och järnräckte där det byggts nya balkonger?

Hur ser dom i så fall ut idag? Hur var bygglovsprocessen?

Bor i en BRF som just nu går igenom denna process för att få bygga nya balkonger med stilrena stänger istället för sinusplåt men det ser mörkt ut då vi enl kommunens kulturmiljöplan bor i ett tidstypiskt hus som ska bevaras.
Vi får alltså inte överhuvudtaget ändra utseende på balkongerna. Föreningen har inte fått slutgiltigt besked ännu men kommer behöva inkomma med motiveringar och nya skisser på ett slutresultat som stämmer överens med befintliga balkonger.

Bilder för uppmärksamhet.
Tre balkonger med sinusplåt och järnräcken på ett 1940-talshus mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkong med svart järnräcke och trätrall på en vit putsad fasad, belägen vid ett fönster och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
De räckena ni vill ha är väl inte tidstypiska för 40-talet alls? Tycker mig se sånt mer på 1910-20tal. Hoppas kommunen står på sig och att ni bygger balkonger som är tidsenliga (första bilden).
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
De räckena ni vill ha är väl inte tidstypiska för 40-talet alls? Tycker mig se sånt mer på 1910-20tal. Hoppas kommunen står på sig och att ni bygger balkonger som är tidsenliga (första bilden).
Stämmer.
Därför jag vill ha förslag eller tips på hur andra gjort sina balkonger. Om det bara är sinusplåten som gäller eller om det finns andra alternativ.
 
Förvanskningsförbudet handlar inte bara om att hålla utseendet tidsenligt, utan att behålla byggnadens specifika särdrag. Om jag var er skulle jag ta hjälp av en byggnadsantikvarie/arkitekt som kan hjälpa till att tolka vad som får och inte får göras. Kanske går det att hitta en kompromiss.

Jag vet inte om ni har rundade hörn som på bilden men jag tycker det är riktigt snyggt :) om det är till någon tröst så skulle smidesräckena snart vara täckta av inflätad, möglig kapellväv som knappast lyftet husets intryck ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Förvanskningsförbudet handlar inte bara om att hålla utseendet tidsenligt, utan att behålla byggnadens specifika särdrag. Om jag var er skulle jag ta hjälp av en byggnadsantikvarie/arkitekt som kan hjälpa till att tolka vad som får och inte får göras. Kanske går det att hitta en kompromiss.

Jag vet inte om ni har rundade hörn som på bilden med tycker det är riktigt snyggt :) om det är till någon tröst så skulle smidesräckena snart vara täckta av inflätad, möglig kapellväv som knappast lyftet husets intryck ;)
Det förstår jag.
Jag är verkligen på båda sidor i denna fråga då jag tycker att man ska göra det man kan för att bevara gamla hus, samtidigt som jag som boende vill ju ha en ny, större och fräschare balkong som ökar mitt (och mina grannars) trivsel.

Det är en byggnadsantikvarie som gett sitt utlåtande om att vi inte FÅR göra annat än samma storlek och material än befintligt. Vi inväntar just nu kommunens respons på detta utlåtande.

Huset i sig är har en grovkvastad fasad, vilket också är tidstypiskt för 40-talet och detta skulle ju komma fram betydligt tydligare med räckena vi önskar.

Skulle vilja se hur det är gjort på en liknande 40-tals fastighet som byggt nya balkonger, och som inte gjort samma lika.
 
O
H HannaSj0 skrev:
Det förstår jag.
Jag är verkligen på båda sidor i denna fråga då jag tycker att man ska göra det man kan för att bevara gamla hus, samtidigt som jag som boende vill ju ha en ny, större och fräschare balkong som ökar mitt (och mina grannars) trivsel.

Det är en byggnadsantikvarie som gett sitt utlåtande om att vi inte FÅR göra annat än samma storlek och material än befintligt. Vi inväntar just nu kommunens respons på detta utlåtande.

Huset i sig är har en grovkvastad fasad, vilket också är tidstypiskt för 40-talet och detta skulle ju komma fram betydligt tydligare med räckena vi önskar.

Skulle vilja se hur det är gjort på en liknande 40-tals fastighet som byggt nya balkonger, och som inte gjort samma lika.
Det finns inga varianter där det finns liten öppning i den sinusprofilerade plåten som samtidigt uppfyller kraven i 8:13/8:17 PBL?

Är det antikvarie från något länsmuseum eller en antikvarie som ni själva anlitat?

Annars är det krassa svaret att man från titta på nyproduktion om det är större balkonger som står överst på önskelistan.
 
O oxöga skrev:
Det finns inga varianter där det finns liten öppning i den sinusprofilerade plåten som samtidigt uppfyller kraven i 8:13/8:17 PBL?

Är det antikvarie från något länsmuseum eller en antikvarie som ni själva anlitat?

Annars är det krassa svaret att man från titta på nyproduktion om det är större balkonger som står överst på önskelistan.
Vad jag har läst mig till så ska den modellen som du beskriver även vara 40-tal. Men vi vill komma bort från sinusplåten då den är betydligt dyrare i underhåll än alternativet.

Det är byggnadsantikvarie från länsmuseum som gett detta utlåtande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.