Jag har en sån där liten hydropress från typ Jula som förser mitt hus med vatten från brunnen, nu undrar jag lite om det kanske är för högt tryck i den? Bytte blåsa och luftade för nån månad sen, tror jag fyllde på med ca 1.5bar, nu ser det ut såhär när den bara står, är det för högt? Försökt googla men står bara massa om förtryck och tillslagstryck etc, vilket inte hjälper så mycket om man inte vet vad det är. :p Så helt enkelt, ser detta ok ut?
 
Har du vatten och pumpen startar när du öppnar en kran. då är det rätt. När pumpen stannar och inget vatten tas, så ska trycket stå kvar i systemet.
 
Det finns tre tryck man pratar om på en hydropress.

1. Förtryck. Detta är trycket i hydropressen när den är tom på vatten. Mäts genom att stänga av pumpen, öppna en kran och spola tills det slutar att komma vatten och sedan mäta trycket i hydropressen.

2. Tillslagstryck. När trycket i hydropressen sjunker under detta tryck startar pumpen. Mäts genom att öppna en kran och titta på manometern medan den sjunker. Det tryck som visas när pumpen startar är tillslagstrycket.

3. Frånslagstryck. När trycket i hydropressen stiger över detta värde stannar pumpen. Mäts genom att öppna en kran och spola vatten tills pumpen startar. Sedan stänga kranen och se hur högt manometern stiger innan pumpen stannar.

Din bild visar 3,5 bar vilket högst troligt är någonstans mellan ditt tillslagstryck och frånslagstryck. Och det är inget onormalt värde.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns tre tryck man pratar om på en hydropress.

1. Förtryck. Detta är trycket i hydropressen när den är tom på vatten. Mäts genom att stänga av pumpen, öppna en kran och spola tills det slutar att komma vatten och sedan mäta trycket i hydropressen.

2. Tillslagstryck. När trycket i hydropressen sjunker under detta tryck startar pumpen. Mäts genom att öppna en kran och titta på manometern medan den sjunker. Det tryck som visas när pumpen startar är tillslagstrycket.

3. Frånslagstryck. När trycket i hydropressen stiger över detta värde stannar pumpen. Mäts genom att öppna en kran och spola vatten tills pumpen startar. Sedan stänga kranen och se hur högt manometern stiger innan pumpen stannar.

Din bild visar 3,5 bar vilket högst troligt är någonstans mellan ditt tillslagstryck och frånslagstryck. Och det är inget onormalt värde.
Tusen tack, det där var en förklaring som t.o.m jag förstår! :D Ska screenshot'a och spara i telefonen, jättetack igen. :)
 
2,5 - 3 bar tillslagstryck och runt 4 - 4,5 Bar i frånslagstryck är normal arbetsområde.

med 2.5 bar tillslagstryck kan du förmodligen pumpa upp förtrycket till ca 2.2 Bar i hydropressens luftningsnippeln efter att pumpen stängts av och kallvattenkran öppnats och det runnit tills den slutat att rinna..

Varför mer förtryck än 'rekommenderade' 1.5 Bar ? - man får in lite mer vatten i hydropressen och det blir lite längre tid mellan pumpningarna - kort sagt man utnyttjar hydropressens arbetande volym lite bättre när förtrycket är typ 0.3 bar under tillslagstrycket när pumpen startar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.