Unikt namn
J JohanLun skrev:
Iom att vi får fortsätta jobba hemifrån 2-3 dagar per vecka och att jag inte vill uppfattas jobbig så vill jag inte bråka om detta
Hemarbete kommer företaget i längden spara mycket på. Kontorsyta med städning är mycket dyrt, så du gör snarare företaget en tjänst där.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Som sagt, oavsett storlek så om det finns en policy så ska den följas! Jag bytte från företag med 45 anställda till 90000 anställda (globalt) och på inget ställe har det varit en diskussion.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bra. Jag tolkar det som att de flesta tycker det tankesätt jag har och så det tidigare oftast funkat är det som bör gälla.

För många, många år sen så hade vi en chef som ville man skulle låna folks förmånsbilar för tjänsteresor, de med förmånsbil var rätt ovilliga och hade oftast en anledning att be en fråga nån annan. Ungefär samtidigt drog man in den poolbil vi hade tillgång till och man började att förmånsbeskatta parkeringen. Kontentan blev att folk tog taxi ett par gånger och ganska raskt beställdes en ny poolbil.

Ungefär i samma veva fick vi order om att åka kollektivt till Arlanda men när några såg chefen beställa taxi inte till jobbet utan ett kvarter bort mot där Flygbussarna gick så blev det tyst om den saken.

Klart att man inte ska resa onödigt dyrt, men samtidigt, när jag reser får frugan ta hand om allt hemma, man missar ibland aktiviteter hemma eller att kunna fixa med saker hemma, så jag tycker man inte ska tjafsa om hur man reser. Vet att endel haft chefer som förordar att åka första morgonflyget och ta senaste kvällsflyget åter. För mig är det otänkbart, jag kan inte bidra till något hemma, får två nätter med usel sömn, är inte övertidsersatt så får inget betalt för restiden. Ska jag resa vill jag kunna sova normalt. Just detta har faktiskt inte någon av mina nuvarande chefer haft synpunkter på.
 
Hur hade hantverkare fakturerat? 😂
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
...kom på en annan fråga som kom upp... några från en annat företag i samma koncern/ägarstruktur ( från ett annat land) besökte oss och några valde att hänga med dem ut och äta på kvällen. I min värld så ska företaget då betala för de som väljer att gå med ut, en slags internrepresentation.

Jag kan absolut tycka att man kan välja att ha en frivillig afterwork med några man känner lite extra, betala kalaset själv. Men ärligt, om jag ska lägga min fritid för att gå ut och äta med några jag inte känner då jag också måste tänka på att vara lite "representativ" så tycker jag företaget ska betala. Jag hinner inte ens gå ut med gamla polare, jag tycker ofta det blir dyrt att gå ut med familj och äta. Ska jag äta med nån jag inte bara pratar privata saker så vill jag inte betala det själv...

Detta sa jag när detta kom upp och det nappade tydligen chefen på, så de som hängde med ut tror jag fick lämna in kvittot... Inte på dricka tror jag men på mat... Det är väl iofs rimligt att max två eller tre går med ut om det är två eller tre gäster. Inte att 15 anställda går ut med en gäst. Men sällan vill eller kan hela teamet gå ut. Så oftast löser det sig nog självt. Men när vi besökt tex leverantörer så är ju kotymen att de en av kvällarna bjuder på mat och dryck. Fullt rimligt. Men på samma tema, så vet jag att man i vissa fall diskuterat när man haft leverantörer på besök, säg att man varit ett team på 10 pers, 5 interna och 5 från leverantör, då är min tanke att en person hos oss bjuder alla på lunch. Inte att de interna betalar för sig. Men kanske är det en skattefråga...

Det är trist när ett företag är snåla, i längden tror jag det inte lönar sig... Det lönar sig att vara generös med sånt här... När man är generös så blir det inte ett problem den gång det smidigaste är att ta egen bil, eller man måste fixa nån jobbgrej som tar en halvtimme på en helg... Då bjussar man på det, för att man vet att man får tillbaka det...
 
C
J JohanLun skrev:
Vad säger ni här, om det är en kurs eller konferens som man förväntas gå på och innehåller mestadels jobb. Bör man få ersättning för sina kostnader?
Om man börjar med att kika på den skattejuridiska biten - som Skatteverket sammanfattar det:
"En tjänsteresa är en resa som arbetsgivaren har beordrat den anställda att göra för att arbeta för arbetsgivarens räkning på annan plats än den ordinarie arbetsplatsen."

Att då inte utnyttja möjligheten till att betala ut skattefri ersättning är ju lite höjden av dumsnålhet.
Sen finns ju den arbetsrättsliga aspekten, men om det då finns en tydlig policy (som man får förvänta sig håller sig inom ramarna för anställningsvillkoren) upplevs man förhoppningsvis inte som "bråkig" om man föreslår att vi håller oss till de regler som kommunicerats, så länge man inte beter sig som en petimäter.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.