Håller på att bygga med nockbalk, men blir tveksam kring hur jag bör ansluta nockbalk och takås.

Tittar jag på byggbeskrivningar.se och deras "Attefallshuset", ser det ut såhär:
Ritning av en takstol med detaljerade mått och vinklar, inklusive en urjackning för balksko och en takvinkel på 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man har alltså valt att jacka ur takstolen för att den ska ligga bra i balkskon. Gäller detta även för en brantare takvinkel på 45 grader?

Alternativet som jag ser är att man sågar en kil och lägger i balkskon, och sen 220an ovanpå. Mindre fästyta i balkskon, men ingen brottsanvisning i toppen.

Det jag kan om träbyggnad är mindre än det jag kan om stål, men det uppenbara motargument mot min tanke är väl att det inte påverkar stabiliteten nämnvärt med en utjackning på ändan.

Tacksam för input!
 
Blev du klokare kring detta? Jag är i liknande sits och funderar också hur jag ska fästa i nocken
 
Y Yowsa skrev:
Blev du klokare kring detta? Jag är i liknande sits och funderar också hur jag ska fästa i nocken
Jag har överdimensionerat takåsarna ganska rejält, så det kändes helt ok att jacka ur. Som sagt är ju skissen från Svenskt Trä, så det känns helt ok trots den brantare takvinkeln.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.