Bor i ett kedjehus där vår vardagsrumsvägg sitter ihop med grannens förrådsvägg.
Jag skulle gärna vilja dämpa ljuden från förrådet på något vis, helst utan att förlora någon nämnvärd yta i det egna vardagsrummet.
Har funderat på akustiskpaneler som ju verkar vara populärt men frågan är om den inte borde sitta i grannens förråd isf för att skydda från ljud därifrån. Eller hur funkar det? Andra tips?
 
GrönAnna GrönAnna skrev:
Bor i ett kedjehus där vår vardagsrumsvägg sitter ihop med grannens förrådsvägg.
Jag skulle gärna vilja dämpa ljuden från förrådet på något vis, helst utan att förlora någon nämnvärd yta i det egna vardagsrummet.
Har funderat på akustiskpaneler som ju verkar vara populärt men frågan är om den inte borde sitta i grannens förråd isf för att skydda från ljud därifrån. Eller hur funkar det? Andra tips?
Dubbla lager 12.5 mm gips överlappat/förskjutet 15-30cm och mängder av gipsskkruv var 15cm över hela ytan genom båda lager gips och vägg som tillsammans bildar ett förband, byggt en ljudisolerad hemmabio på detta sett och massan av gipset och förbandstekniken tar i stort sett alla frekvenser, sedan spackla o måla eller tapet, gips och gipsskruv är mycket billigt och tar bara knappt 3cm av väggdjupet
 
Redigerat:
  • Gilla
GrönAnna
  • Laddar…
J John2019 skrev:
Dubbla lager gips överlappat och mängder av gipsskkruv var 15cm över hela ytan genom båda lager gips och vägg som tillsammans bildar ett förband
Det låter som en intressant och prisvärd lösning! Ska absolut ta mig en funderare där.
 
GrönAnna GrönAnna skrev:
Det låter som en intressant och prisvärd lösning! Ska absolut ta mig en funderare där.
Uppdaterat med mer detaljer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.