K
E eobet skrev:
Den satte jag till 95x95 precis som de vertikala är så allt blir jämnt och snyggt. Jag är i södra Sverige så vi får väldigt lite snö.


Om jag förstått denna sidan rätt så är det vid 45x170 "en cc på 60 cm ger en spännvidd på 2,3 m", och eftersom jag valde 45x140 med cc 50cm så hoppades jag att en spännvidd på 1,6m skulle vara tillräckligt:

[länk]
Bärlinorna i bakkant och mitten har fri längd på 5m enligt din ritning. Det klarar i princip ingen standarddimension på konstruktionsvirke
 
Jaha... Byggmax skrev inget särskilt, men Beijer skriver minsann att 95x95 inte skall användas som bärande.

Suck. Skånska har 42x225x5500 men huva vad stort det blir och det är då inte impregnerat...

En digital modell av ett uterum med tak av plast eller glas och spaljéväggar, byggt på en upphöjd trall med trappsteg och plintar som fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske får bli något sådant här ändå, med två pelare mitt i smeten... men detta är inte alls som jag hade tänkt mig. Jaja, skall testa med limträ i helgen men det känns oproportionerligt (visuellt tyngande).
 
Stolpe i mitten förstör ju allt. Du kan också bygga bärlinor av 2st 45x220 och sen lägga reglarna ovanpå.
 
Du kommer inte få dimensioner på byggmax/beijer/.. utan det behöver du dimensionera efter ditt specifika fall.

Klena dimensioner kan fungera till första riktiga snöovädret drar fram. Sen om det inte är viktigt säkerhetsmässigt och/eller ekonomiskt att det rasar eller hänger ner så är det ju bara testa förstås.

Även innan första snöovädret kommer konstruktionen att hänga ner av sin egentyngd så att det inte kommer se snyggt ut om du använder så klena dimensioner och i sammanhaget rejäla spännvidder som din ritning anger.

Det finns väldigt bra guider på svenskt trä du kan använda för att få en uppfattning om vad som krävs.

Till exempel kan du nog använda denna i ditt fall (eller något annat typfall som finns i vänstermarginalen):
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/fristaende-carport/

Ett specialfall som över trappen med ett rejält överhäng behöver nog beräknas för hand dock.
 
K
42x225 är limträ, kan finnas som tryckimpregnerat på utvalda handlare. Men har svårt att tro att den klarar 5m fri längd mellan upplagen
 
Eftersom du redan har snedsträvor så varför inte köra flera när du ändå håller på? Du tjänar en hel del i spännvidd.
 
Kan ju vara så att man får beställa också. 4,8m är ganska vanligt att det finns. Över det är chansning.

En variant är att ändra formex till 6x4m eller så
 
K
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan ju vara så att man får beställa också. 4,8m är ganska vanligt att det finns. Över det är chansning.

En variant är att ändra formex till 6x4m eller så
För vilken dimension? Limträ görs i löpande längder så där är det absolut inget problem. Och både obehandlat och tyckt konstruktionsvirke finns väldigt ofta i 5,4 eller 5,1m. Lokala bygghandeln här har det i alla dim 170-220
 
Q qvirre skrev:
Till exempel kan du nog använda denna i ditt fall (eller något annat typfall som finns i vänstermarginalen):
[länk]
Huff... ja det gick ju inte särskilt bra... 😅

Skärmdump från byggberäkningsprogram som visar deformation och nyttjandegrad för olika tvärsnitt av takkonstruktion och bärlinor, med flera felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu då! 42x225 liimträ med 3.9m spännvidd (som jag måste impregnera för hand på något sätt antar jag). Slår vad om att någon kommer att säga att 45x95 är underdimensionerat med men jag satte in en extra stolpe så CC i taket där är nu 1.4 meter bara.
3D-rendering av en struktur med måttanvisningar: 42x225 limträ med 3,9 m spännvidd, 45x95 och 45x145 impregnerade reglar, 95x95 impregnerade stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dumma är att trappan är inte längre symmetrisk...
3D-modell av träterrass med tak, tre pelare och asymmetrisk trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det här ser mysko ut men det kanske inte är något ovanligt?
Ofullständig konstruktion med 42x225 limträbalk, extra stolpe och oregelbundna dimensioner; trappan är asymmetrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nedre bilden gör du ett urtag i stolpen där regeln passar, alternativt limmar två eller tre reglar som stolpe där en är "en takregelhöjd" kortare
 
Du kanske kan räkna hem att använda dubbla 45x220 c24 tryckimpregnerat istället. Då fyller du ut stolpen samt slipper måla. Kanske även blir billigare?

Skruvlimma i så fall ihop reglarna.
 
  • Gilla
eobet och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
För vilken dimension? Limträ görs i löpande längder så där är det absolut inget problem. Och både obehandlat och tyckt konstruktionsvirke finns väldigt ofta i 5,4 eller 5,1m. Lokala bygghandeln här har det i alla dim 170-220
Tryckt 45x170/195/220 men det beror lite på byggvaruhus
 
E eobet skrev:
Nu då! 42x225 liimträ med 3.9m spännvidd (som jag måste impregnera för hand på något sätt antar jag). Slår vad om att någon kommer att säga att 45x95 är underdimensionerat med men jag satte in en extra stolpe så CC i taket där är nu 1.4 meter bara.
[bild]

Det dumma är att trappan är inte längre symmetrisk...
[bild]

Och det här ser mysko ut men det kanske inte är något ovanligt?
[bild]
Lägg 2st tryckta 45x220 mellan stolparna istället. Jag hade jackat ur 45x220 ur stolpen och sen skruvat nästa regel mellan stolparna.
 
  • Gilla
eobet
  • Laddar…
Ok, jösses dubbla 45x220 alltså... jaja, då kan frun få sin gunga i alla fall! 😄

Ritning av en pergola med dubbla 45x220 reglar och en hängstol i mitten, omgiven av ribbstaket och en upphöjd plattform med trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för all hjälp! Då skall jag sätta ihop lite ritningar och skicka in detta, så kanske det blir något till våren.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.