Hej
Jag har snetak i kåken som saknar luftspalt.
Hela utrymet är fyllt med kutter spån.

Jag funderar på att ta ur allt spån och fixa luftspalt och bättre isolering.
Är det någon som gjort något liknande eller har något tips hur man skall gå tillväga?

Är det möjligt?

Mvh Andreas
 
Intressant, har samma fråga själv...
Tömma ut kutterspånet bör inte vara något problem, att öppna takfoten och låt det rinna ut (i säckar) borde ju fungera.
Man vill ju inte behöva riva ner allting invändigt i huset för att komma åt...

Jag såg någon beskrivning där man fäste masonit på läkt och förde in mellan takstolar för att skapa en luftspalt.
Jag undrar bara hur man ska få dit isolering efter det, någon typ av lösull igen, som man kan hälla in från vinden kanske?
 
Ja det var nått sån jag tänkte.Sedan ta dit någon lösullsfirma som får spruta in.
Jag hade tänkt raka ur min isolering och kanske ta det sista med min ask cyklon som borde funka på kutter spån.Men kan man ta det utefrån så är ju det enklare kanske..
 
Jag har gjort en del av det du föreslår. Det är inte så enkelt som man kan tro (liksom det mesta?)

Ta ut allt spån är inte riktigt så enkelt som att "låta det rinna ut".
Det är hopsjunket och ganska hårt (om huset har några år på nacken i alla fall) och vill inte alls rinna någonstans av sig själv.
Först skottade jag med liten spade och säckar, många säckar.....
Kofot är bra också för att fluffa upp det. Ventilation och munskydd är NÖDVÄNDIGT.
Tack och lov hade vår vind ett litet fönster.
Efter ett tag lånade vi en spånsug vilket jag starkt kan rekommendera att man gör redan från början. Men även med den var man tvungen att hacka loss spånet så att den kunde suga.

Borra hål till luftspalten går också ganska bra. I alla fall om man inte träffar de stora spikar som finns stoksastiskt placerade i träet mellan takbjälkarna :mad:. Träborrar som kan borra lufthål är dyra. Mögelstoppers är antagligen ett alternativ till detta, men vi ville inte göra hål i vårt tak.

Vi valde att sätta upp isoleringsskivor istället för att spruta. Vi ska bygga ett parallelltak och var rädda för att sprutad isolering inte skulle hitta in ordentligt bland alla baklar.

Vinden, lite halvskottad:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2006/slides/2006-04-17_Sagspan.JPG

Lite mer sågspån borta, tror att det blev runt 70 säckar eller så.
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2006/slides/2006-05-31_Vinden.JPG

Här åker det sista sågspånet, rätt svårt att komma åt.
Man kan också ana de luftspaltskivor vi använde och se första lagret isolering. Eftersom vi skulle riva innertaket, så gjorde vi luftspalt och isolering längst ut mot kanterna efter att innertaket var rivet.
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-01-14_Slutstadning.JPG

Bättre bild på luftspaltskivorna:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-05-30_Plast.JPG

Lufthål med myggnät och utan:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-01-20_Nat.JPG
 
Luftspaltens uppgift är väl att ventilera vinden va?

Jag har sånt där Mansardtak och där ligger det spånisolering ända ut mot tak, med lite mindre isolering mot den sneare delen av taket, här är det alltså ingen ventilation i takfot och så verkar det ha varit sen huset byggdes.
Skulle man inte här bara kunna lassa på ännu mer isolering över hela vinden och sen bara öppna upp ventilation på gavlarna på vinden?

Eller har luftspalten någon mer funktion än ventilation av vinden?
 
Orcus skrev:
Eller har luftspalten någon mer funktion än ventilation av vinden?
Ja det har den. Om ingen luftspalt fnns så kommer varm luft som stiger upp genom isoleringen att kondensera mot yttertaket, hög risk för fuktskada alltså. Risken att detta inträffar är större med mineralullsisolering än med det spån som ligger där idag. Spån kan buffra och transportera fukten ut till ytan där den avges till luften, detta kan inte mineralull. Därför behövs en luftspalt som ventilerar bort ev. fukt som uppstår pga. konvektion från ovansidan av isoleringen.
 
blir det inte samma risk att det kondenserar mot pappen istället då om man sätter sån för att få en luftspalt? det blir ju samma anliggningsyta mot isoleringen då också?
 
Orcus skrev:
blir det inte samma risk att det kondenserar mot pappen istället då om man sätter sån för att få en luftspalt? det blir ju samma anliggningsyta mot isoleringen då också?
Jo, men med hjälp av luftspalten ventileras fukten kontinuerligt bort.
Luftspalten byggs oftast av masonit. Masonit är inte diffusionstätt och släpper igenom fukten in till luftspalten.
Yttertaket däremot har oftast ett skikt med lite högre ånggenomgångsmotstånd på ovansidan t.ex. underlagspapp.
 
okej, ja man lär sig något nytt varje dag :)

då kanske jag borde ösa ur allt spån från ytterdelarna av vinden också då och fixa dit sån luftspalt och sen ösa tillbaka isoleringen tillsammans med mycket mer isolering.
 
Kan man inte lösa det hela med några möggelstoppers? Det borde ju ventilera?
 
har en kåk från 19 20 tal med spån ända ut mot vägg och vi har snetak

ska fylla på med cellulosa direkt på 20 cm. spån och företaget som ska spruta in löscellulosan säger att det inte är nån fara om det ligger mot taket..det är ju organiskt och andas..

själv är jag glad att slippa ösa ur spåna ...gjorde det i sommras så det räckte och blev över när jag rev upp golvet på undervån.
 
Andreas_Hansson skrev:
Kan man inte lösa det hela med några möggelstoppers? Det borde ju ventilera?
Ingen som vet?
 
>Anderas hur har det gått?

Lånar tråden lite
Står nu med samma problem.
Har skyfflat bort spånen på vinden och ska dit med ny papp och sen tillbaka med spånen. Har gjort en fin powerpaint bild med mitt problem. Från viden ner till där sned taket slutar är det ca 1,7m. Ska jag låta spånen ligga här eller göra luftspalt?
Det innebär väl att jag måste riva snedtaket i de berörda rummen och upp med masonit skiva?
Vinden är väl ventilerad i gavlarna

n712445517_1655769_7593.jpg
 
Har nu suttit och läst tusentals trådar kring ämnet. Det verkar som det inte är nödvändigt med luftspalt när man har spån. Vissa verkar ju tycka att det blir sämre med luftspalt, men varför kan det bli det? För att det kommer in fuktig luft utifrån?
 
Kommer nog göra så att jag trär i masonit skivor från vinden och kör med luftspalt. Visar det sig att det är dumt kan jag ju bara dra bort dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.