Hej ena röret är igenpluggat efter som duschen inte användes..Det har rostat där ,pluggen sitter på..Nu tänkte jag börja använda varm vattnet,men efter alla försök och rostskydssmedel så lyckades få låsmöttern att röra på sig.Mässinghöljet snurrar också ..Jag får inte ut låsmöttern.Hur kan jag gå tillväga lättast att få loss på mutter.. Röker är plastgran rör..Tack på för hand
 
  • Ett igenpluggat rostigt rör i en vägg, där låsmuttern och mässinghöljet snurrar. Runt röret är väggen skadad och materialet blottlagt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå bort mer väggmaterial så du kommer åt att greppa om pluggen med en riktig rörtång.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Kanske kanske kan gå med en rejäl mutterknack, om man har tur och det inte snurrar med för lätt.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Varning!

Har du tur är det en klämringskoppling eller presskoppling inne i väggen, då kan du möjligen snurra med röret utan att åstadkomma skada inne i väggen.

Är det en lödd koppling är det nog redan stor risk att du gjort betydande åverkan inne i väggen och måste in en god bit för att kunna åtgärda.
Att gräva in lite mer för att kunna hålla emot på röret är nödvändigt, kör absolut inte mutterknack.

Jag skulle nog inte kunna sova utan att veta vad som döljer sig längre in. Går det komma åt från andra sidan? Se åtminstone till att provtrycka innan du går vidare och lägger det bakom dig.

Tillägg: Ser ut som det yttersta röret sitter still, och är nog därmed endast någon slags hylsa för montering. Detta lär göra det ännu svårare att hålla emot. Är inte rörmokare så lämnar till någon annan att identifiera vilket system det är, och komma med goda råd, men upphör att vrida på den tills du vet.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
På bilen använder jag en induktionsvärmare för att ta lös fastrostade bultar och det funkar bra. Finns även frysspray man kan använda.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Varning!

Har du tur är det en klämringskoppling eller presskoppling inne i väggen, då kan du möjligen snurra med röret utan att åstadkomma skada inne i väggen.

Är det en lödd koppling är det nog redan stor risk att du gjort betydande åverkan inne i väggen och måste in en god bit för att kunna åtgärda.
Att gräva in lite mer för att kunna hålla emot på röret är nödvändigt, kör absolut inte mutterknack.

Jag skulle nog inte kunna sova utan att veta vad som döljer sig längre in. Går det komma åt från andra sidan? Se åtminstone till att provtrycka innan du går vidare och lägger det bakom dig.

Tillägg: Ser ut som det yttersta röret sitter still, och är nog därmed endast någon slags hylsa för montering. Detta lär göra det ännu svårare att hålla emot. Är inte rörmokare så lämnar till någon annan att identifiera vilket system det är, och komma med goda råd, men upphör att vrida på den tills du vet.
Tack för svaret..Det är mässing ringen som snurrar med låsmuttern.Baksidan är en väg...Röret är en grönplast rör.Tycker du att jag skall knacka håll i väggen runt om den nu varande hålet ? För att ha röret, stabilt till jag ser hur det ser ut in sidan.. Den är ju monterat slutet på 80..
 
Erik Jansson1 Erik Jansson1 skrev:
På bilen använder jag en induktionsvärmare för att ta lös fastrostade bultar och det funkar bra. Finns även frysspray man kan använda.
Har sprayat 5,56 men vågar inte använda någon värme,för att röret är plast .
 
H hikmet özgen skrev:
Tack för svaret..Det är mässing ringen som snurrar med låsmuttern.Baksidan är en väg...Röret är en grönplast rör.Tycker du att jag skall knacka håll i väggen runt om den nu varande hålet ? För att ha röret, stabilt till jag ser hur det ser ut in sidan.. Den är ju monterat slutet på 80..
Det finns mycket duktigt folk här, vänta på någon rörmokare som kan ge dig korrekta råd istället för gissningar, så du inte ställer till det.

Jag personligen skulle konsultera en rörmokare med många år i yrket, eller gräva mig in så jag vet vad som finns bakom och inte lämna något åt slumpen.
 
  • Gilla
hikmet özgen
  • Laddar…
Ingen kan ju trolla.........Snurrar det övriga så lär man ju ta reda på vad det är för rörsystem? Är det gröna nån slags slang eller bara nå skydd och vad mynnar mässingdelen ut i för något..........Jag har inte sett nåt liknande iallafall.
 
M MagHam skrev:
Slå bort mer väggmaterial så du kommer åt att greppa om pluggen med en riktig rörtång.
I videon kunde jag inte visa tydligt hur muttern,och den mässing brickan rör sig.Vissa säger att mässing brickan har släppt greppet om röret..
 
Ta bilder närmare och förklara tydligare.
Jag har aldrig sett någon sådan lösning. Ser ut som ett pluggat järnrör inuti ett plaströr.
 
  • Gilla
hikmet özgen
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ta bilder närmare och förklara tydligare.
Jag har aldrig sett någon sådan lösning. Ser ut som ett pluggat järnrör inuti ett plaströr.
 
H hikmet özgen skrev:
Hej ena röret är igenpluggat efter som duschen inte användes..Det har rostat där ,pluggen sitter på..Nu tänkte jag börja använda varm vattnet,men efter alla försök och rostskydssmedel så lyckades få låsmöttern att röra på sig.Mässinghöljet snurrar också ..Jag får inte ut låsmöttern.Hur kan jag gå tillväga lättast att få loss på mutter.. Röker är plastgran rör..Tack på för hand
M MagHam skrev:
Ta bilder närmare och förklara tydligare.
Jag har aldrig sett någon sådan lösning. Ser ut som ett pluggat järnrör inuti ett plaströr.
Det går inte skicka bilder konstigt. Men som du säger så är en mässinghölje i röret.Har frågat lite runt, så säger dem att den har tappat greppet i röret.
 
  • Gilla
Golf2r
  • Laddar…
H hikmet özgen skrev:
Hej ena röret är igenpluggat efter som duschen inte användes..Det har rostat där ,pluggen sitter på..Nu tänkte jag börja använda varm vattnet,men efter alla försök och rostskydssmedel så lyckades få låsmöttern att röra på sig.Mässinghöljet snurrar också ..Jag får inte ut låsmöttern.Hur kan jag gå tillväga lättast att få loss på mutter.. Röker är plastgran rör..Tack på för hand
 
Excel
värme är lösningen, finns propan på biltema.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.