Hej , vi har bott på en gård i 3 år. Vi har en grusväg som leder till en annan grusväg som leder ut till skogen.

Det ligger 2 fastigheter som måste använda våran väg plus iallafall en markägare nr 1 eventuellt en till markägare 2 som måste använda vägen för att komma till den grusvägen som.leder ut till skogen. Den ägs av markägare 1.

Jag tycker det är ett jäkla körande upp till den skogen av både kreti och pleti, 2 jaktlag, timmerbilar och skogsmaskiner och ja det finns andra vägar in för dom men absolut inte lika bra.

Ingår allt detta verkligen i servitutet dessa 2 markägare har på min väg? Det står inget särskilt i det, bara att dom har servitut? Det spelar ingen roll med skogsmaskiner, jag fattar att dom måste ha ut sitt timmer och dom fixar vägen så absolut inga problem där och det är verkligen inte ofta.
Men allt annat folk? Jag vill gärna veta vem det är som kör omkring bland mina hagar i tid och otid, det är ju inte bara under jakten utan året om.

Jag får bara massa tykna svar tillbaka när jag frågar vem dom är. För ett år sedan stod en passkytt på vägen mellan mina hagar och när jag sa till honom att han inte varken får parkera eller får stå på min mark utan att fråga om lov så sa han att han hade fått lov av förra ägaren. Förra ägaren visste inte vem det var.

Min sambo ringde runt till alla jaktlag i området men ingen ville kännas vid den här jägaren eller hans bil. Jag skulle givetvis ringt polisen och frågat men han försvann strax efter.
Ingår alltså dessa 2 jaktlag i servitutet som markägarna har för att få använda min väg för att komma till deras mark? Ska inte det stå någonstans i såfall?
 
Servituitet innebär att de som har ärende till den härskande fastigheten på fastighetsägarens uppdrag och liknande. Har rätt att köra där (men normalt inte att parkera).

Men det gäller alltså inte ex. en svampplockare, såvida inte svampplockaren är där på fastighetsägarens uppdrag. Man får väl anta att jaktlagen har någon rätt från markägaren att jaga där.
 
Claes Sörmland
En vanlig lösning för enskilda vägar med lite för mycket trafik är ju en bom. Idag är de ju elektroniska så att de går att passera med t ex en kod. Men en sån sätts lämpligast upp i god enighet mellan ägarna av härskande och tjänande fastigheter.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.