Hej,

Jag behöver hjälp av någon kunnig på detta forum. Jag bor i ett enplanshus med källare från 1955, huset är ca 92 kvm stort på boendeplanet, källare och vind. Tyvärr är huset byggt så samtliga rör till elementen är inbyggda i bjälklaget mellan källare och boendeplan så det är väldigt svårt att se hur rören går och vilka element som sitter ihop i samma krets. Huset har fjärrvärme med en ganska ny undercentral. Centralen styrs med en Danfoss ECL Comfort 110, men utöver det har tidigare ägare även installerat en Ngenic, som är en app med hårdvara som kopplas till undercentralen samt har temperaturmätning inne och ute. Appen ska hjälpa till att styra temperaturen inomhus för en bättre energiprestanda och jämnade klimat.

Det är egentligen inte problemet dock. Jag tog över huset i januari i år och genomförde en större renovering med en entreprenör. Entreprenörens VVS-kille meddelar att han tror att värmesystemet är felkopplat och går "baklänges", dvs flödet går åt fel håll genom alla element. Efter att ha haft kommunens fjärrvärmefolk och han som bytte UC för några år sedan varit på plats så bekräftas detta. Troligen har det skett för längesedan när man bytte från oljepanna till fjärrvärme eller så. Rören är märkta (fast fel).

Nåväl, röris kom och bytte plats på utgående och inkommande rör på utloppsdelen av UC och vi passade samtidigt på att byta ventiler och termostater på alla element, då dessa var mycket gamla. Nu till problemet. Jag får inte ner temperaturen i huset. Jag tror appen fungerar så att om temperaturen är för hög i huset så lägger den på grader på utetemperaturen för att lura fjärrvärmesystemet att det är varmare ute än vad det är och därmed ska systemet sänka utloppstemperaturen till radiatorkretsen. Men det verkar inte fungera. Jag har justerat ner parallellförskjutningen på värmekurvan med 4 steg igår. Jag har ställt appen på 17 grader och UC:n på 18, men det är fortfarande 40 grader ut i systemet. UC säger att utetemp är 24 grader (egentligen 9 grader men sedan har Ngenic kompenserat upp med 14 grader till för att få ner temperaturen på utgående vatten). Det stämmer inte, vad gör jag nu? Jag kan mycket lite om detta så förklaring behöver vara "for dummies".

Hälsningar
Anhyan
 
Koppla bort Ngenic helt och se till att få den normala värmestyrningen att fungera som den ska först. Sedan kan du koppla in Ngenic igen om du tycker det är kul och prova om det gör någon nytta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej, ok, men hur justerar jag systemet då? Jag är som sagt total rookie. Jag förstår att jag kan parallelförskjuta kurvor, jag kan plana ut dem och göra dem brantare, men i ärlighetens namn så finns risk att jag bara ställer till det värre när jag börjar pilla. Så hur går jag till väga med själva injusteringen?

Tack för svar!
 
Är det milt ute och innetemperaturen är för låg så höjer man parallellförskjutningen av kurvan och vice versa.

Är det kallt ute och innetemperaturen är för låg så ökar man kurvlutningen så det blir varmare och vice versa.

Så får man hålla på så under vintern tills man förhoppningsvis är nöjd och har samma innetemperatur oavsett utetemperatur. Perioden nov till jan är bästa perioden att hålla på eftersom solen knappt har någon inverkan på värmen i huset då.
 
Hej,

Tack för att du tar dig tid, parallellförskjutning och att ändra kurvlutningen är två olika saker eller hur? Parallellförskjutningen ger samma effekt som tidigare baserat på utetemperaturen, fast varmare eller kallare. Medan lutningen påverkar "snabbheten" i systemet eller vad man ska säga? Eller tolkar jag det fel då? Alltså att några graders lägre temperatur då ger en snabbare stigning av utloppstemperaturen i systemet?

Men sedan är kurvorna "brutna" också? Vad innebär det? Är det något man ska/kan pilla med också?
 
Har förinställningen på radiatorventilegna gjorts?
Annars är det steg 1.

Nästa steg är centrala reglersystemet gällande värmekurvan.

Stiger rumstemperaturen när det blir kallare ute så ska kurvlutningen (2175) sänkas.
Sjunker rumstemperaturen när det blir kallare ute så ska kurvlutningen höjas.
Är rumstemperaturen konstant för hög oberoende utetemperaturen så ska parallellförskjutningen (2176) sänkas.
Är rumstemperaturen konstant för låg oberoende utetemperaturen så ska parallellförskjutningen höjas.

I följande inlägg finns våra inställningar av ECL 110,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-staeller-jag-in-denna.463668/#post-4852909

I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har förinställningen på radiatorventilegna gjorts?
Annars är det steg 1.

Nästa steg är centrala reglersystemet gällande värmekurvan.

Stiger rumstemperaturen när det blir kallare ute så ska kurvlutningen (2175) sänkas.
Sjunker rumstemperaturen när det blir kallare ute så ska kurvlutningen höjas.
Är rumstemperaturen konstant för hög oberoende utetemperaturen så ska parallellförskjutningen (2176) sänkas.
Är rumstemperaturen konstant för låg oberoende utetemperaturen så ska parallellförskjutningen höjas.

I följande inlägg finns våra inställningar av ECL 110,
[länk]

I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Stort tack! Jättebra info, den ska jag grotta ner mig i!
 
Hur snabbt reglercentralen reagerar på temperaturändring beror på bl.a.
6184 Reglerparametrar P-band xxcK
6185 Reglerparametrar I-tid xxs
 
Uppdatering, den supersnälla killen på vårt lokala fjärrvärmebolag tog sig tid och svängde förbi. Det visade sig att ventilen för inkommande fjärrvärme hade hängt sig och inte stängde ordentligt, vilket gjorde att det smet förbi värme till växlaren trots "hög" utetemp (justerad av Ngenic-appen). Iof tyckte han att det var konstigt att elementen var varma trots att cirkulationspumpen inte gick, men nu testar vi med fungerande ventil (som stänger helt) och ser om systemet funkar bättre.

Tar dock med er all info ni skickat för vidare lärande om mitt nya värmesystem! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.