Hittar inte gångjärn som klarar utav en 100-195 mm tjock golvlucka som lyfter när man öppnar, så att man kan ha list runtom på luckan. Köpte en mod från Aijo Smide men den klarar inte en så tjock lucka. Storlek på luckan är ca 95x80 men det måttet kan jag ju ändra på litegrann
 
  • Öppen golvlucka i betonggolv med synliga måttangivelser och trappnedgång under, avsaknad av gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen golvlucka med mätmarkeringar på en spånskiva, synlig stödkonstruktion nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning för golvlucka i byggprojekt med synlig botten och mätmarkeringar, bredvid en pall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlucka under konstruktion med mätverktyg, markerade mått och öppen golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter tråden här.

Hittade du något gångjärn eller en lösning som funkade för dig?

Håller också på med en källarlucka och behöver ett gångjärn som lyfter innan det öppnar.
 
En variant är att ha lite lutning i framkant av luckan och trossbotten, enligt bild. vinkeln på lutningen får anpassas efter tjocklek på luckan.

Ritning som visar en lucka med ett gångjärn i golvet med lutning i framkant och trossbotten, anpassad efter luckans tjocklek.
 
S S.Hellman skrev:
En variant är att ha lite lutning i framkant av luckan och trossbotten, enligt bild. vinkeln på lutningen får anpassas efter tjocklek på luckan.

[bild]
För mig är det gångjärnsidan som spökar. Jag vill ha gångjärnen under golvet så de blir helt dolda. Det gör att rotationscentrum hamnar en bit ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.