Vi skulle vilja öppna upp taket i hallen och rivit lite men nu har det uppstått några frågetecken. Det är två takstolar och dom förstår jag att vi ska behålla men resten vill jag höra era åsikter om. Dom två lodräta reglarna är fästa i sidan på takstolarna med en spik dvs dom vilar inte på takstolarna. Måste dom vara kvar?
Sen har vi två rejäla reglar (en mellan varje takstol) som vilar på ytterväggens betong. Den ena är påbyggd ca 1,5 meter från ytterväggen. Kan vi ersätta deras funktion på något sätt?

Tackar på förhand för era kloka tankar.

Totalrenoverar ett ruckel så det kommer troligtvis ett gäng frågor i forumet framöver😄
 
  • Bild av interiör där taket i en hall har öppnats upp. Två lodräta reglar är fastsatta vid takstolarna och en borttagen vägg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Du ska kontakta en konstruktör.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MrJay
Självklart är takstolar bärande konstruktion. Ge fasen i att ”riva lite” förrän ni haft en genomgång med en konstruktör
 
Frågade inte om takstolarna utan om balkarna mellan takstolarna och stödbenen. Givetvis har vi en konstruktör som tittar på konstruktionen då vi även ska öppna upp i nock. Tänkte bara att vi kunde delge varandra kunskap och erfarenhet.
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
BirgitS
Om golvbjälkarna inte är en del av takstolarna, alltså underramarna i takstolarna, kan de vara till för att styva upp bjälklagret kring trapphålet så att golvet inte sviktar där.

Eller också förstår jag inte vad du menar och då kan det vara bra med en bild där du markerar just det du frågar om.
 
D
Jag tror det håller.

Men det är samma grej i 99 % av dessa trådar - vi kan spekulera hur mycket som helst, till och med ha kvalificerade gissningar, men ytterst är det ändå en konstruktör som ska göra en bedömning, som meddelas skriftligen. Konstruktören ska ha en ansvarsförsäkring. I den sista procenten är det rimligt att göra.en rövare pga värdet är lägre än risken.

Så vad någon av oss här tror är egentligen helt ointressant.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.