Japp, då närmar sig våren med stormsteg och det börjar bli dags att planera inför att dränera. jag är oerhört tacksam om ni som gjort det vill ge mig lite saker att tänka på, saker man inte får missa, några speciella märken man skall akta sig för? vart köper man sakerna billigast?? jag är oerhört tacksam för all input jag kan få...
tack så länge...
 
Håll dig till välkända kontruktioner och tillverkare även om de kanske är lite dyrare. Och snåla inte på det du gör nu, du ångrar dig sedan. Bättre att gråta en gång...

Jag personligen anser också att man inte ska snåla på fyllnadsmaterialet FAST man säger att man kan fylla tillbaka gamla massor. Lägg till 10-20.000 och fyll med singel.

Isolera utifrån är också allmänt rekommenderat.

Tänk också på att dra ordentligt med avledning för regnvatten.
Sätt gärna spolbrunnar så du kommer åt att rensa både dränering och regnvattenledningar.
 
Tusen tack för att du tar dig tid... Vad är en spolbrunn?? hur fungerar det...???
tack..
 
Finns olika spolbrunnar för dränering respektive avlopp men principen är att du kan komma åt med något som rensar rören från proppar som bildats. Vad gäller dräneringen kan det helt enkelt vara ett T-rör som man sticker upp på lämpligt ställe.

Det är även bra att ha dessa för att kontrollera att dräneringen funkar.
 
T
Spolbrunnar är svindyra. Istället kan man ta högpunkten på dräneringen och skära itu röret, sätta på en 88.5 graders dubbelmuffad rörböj i vardera ändan och därifrån peka ett rör i vardera böjen rakt upp till marken. Eftersom det är fall från båda rören kan du spola åt två olika håll för en billig peng. Sätt stormhatt på rörändarna och kapa dem strax under marken så att du slipper se dem.
 
tihimasmo skrev:
Spolbrunnar är svindyra. Istället kan man ta högpunkten på dräneringen och skära itu röret, sätta på en 88.5 graders dubbelmuffad rörböj i vardera ändan och därifrån peka ett rör i vardera böjen rakt upp till marken. Eftersom det är fall från båda rören kan du spola åt två olika håll för en billig peng. Sätt stormhatt på rörändarna och kapa dem strax under marken så att du slipper se dem.
jag tror inte jag riktigt är med där, det låter super men jag fattar inte riktigt exakt hur du menar... vill du (eller någon annan som förstod...) utveckla lite???

tack...
 
Högsta punkt på dräneringsrören (det ska ju luta mot lägsta punkt). Sätt en Skarvmuff där på 88,5 grader. Skarva på mera rör upp till markytan. då kan du spola åt ena hållet, så gör du lika dant åt andra hållet. drän rören korsar varandra alltså längst nere i groppen.

En smart o billig lösning får jag då säga.
 
T
Jag drar till med att en spolbrunn kostar en femhundring till tusen kronor, medan en 88:a kostar under en hundring.
 
Hej!
Undrar bara, varför ska du dränera och vad? Jag antar att det är husgrunden som i fokus? Problem med mögellukt? Fukt i källaren? Eller? Funderat kring skillnader i olika produktlösningar? Har du jämfört fuktskyddsmatta typ Platon och kapilärbrytande lager typ Isodränskiva? Du kanske redan har funderat färdigt kring dessa detaljer. Vill bara göra dig påmind om att man inte ska jämföra de två mest förekommande produkterna på marknaden när man pratar dränering. De är till för olika saker.

Johan

Per-Erik,
Har du en skiss på din lösning. Jag hängde inte med riktigt på hur rören korsar varandra... :)
 
Ja, det är husgrunden som står i fokus...(tänkte aldrig på att det kan betyda olika saker...)
Jag har i dagsläget inga problem med fukt i källaren, inte som jag ser i alla fall...
grejen är den att jag har totaltrenoverat en villa. och till sommaren skall jag bygga ett rejält trädäck och sedan börja göra i ordning trädgården, så det känns som om man skall dränera så skall man ordna till det nu. Det känns ju inte som att det blir mindre och mindre regn här direkt... ursäkta om jag varit lite dålig på att ge info. men vad tycker ni? vad är det för skillnad på platon och isodrain???

tack för all hjälp...
 
Jag dränerade för 2år sedan och valde isodrän 100mm runt hela källaren, fick gräva ca:2-2.5m djupt för att komma under grunden. Jag la även dubbla lager i alla fyra hörnan för att minska köldbtyggor och med samma inställningar på bergvärmepumpen fick jag 1,5-2grader varmare i källaren. fast väljer du isodrän skall du inte fylla helt med singel för man vill att jorden skall kunna suga fukten!
 
Hej.

Dränerade själv vår kåk (enplan med källare) i våras (2007) ca 70 lpm. Anv. 100mm Isodrän (dubbelt vid sockel), duk, singel, drän/dagvattenrör etc. Blev kanon. Varmare i källaren = energibesparing, ingen fukt, bättre inneklimat. Kostnad = 65´ (40´mtrl.kostnad) inkl. en massa grävjobb (gjort av proffs).

Dränera om = en bra investering för framtiden.

Lycka till!

Mvh
//tobben
 
Känns som det skrapas lite på ytan. Utifrån inlägget får jag uppfattningen att du aldrig har gjort något liknande. Det är i och för sig inte så konstigt för de flesta lejer för detta arbete. Jag läste att du vill vara förutseende eftersom du kommer att bygga vidare ute och kan tänka mig att du som de flesta även vill göra lite mysigt i källaren. Detta kostar och av den anledningen är det viktigt att man inte behöver göra om eller riva upp det man gjort efter ett antal år. Blir förvånad att ingen berört vatten och avloppsledningarna. Beroende på när huset byggdes kan det vara nära förestående att behöva byta ut dessa. Varför då inte göra det nu? Att byta senare torde bli mera jobb eftersom de skall in under dräneringen och husgrunden. Det kan ex.vis vara avloppsledningar av Höganäsrör eller gjutjärnrör. Tidigt 70-tal har plastledningar som heller inte är så bra. 1975 kom de nya PVC-rören av HTA-typ, men även dessa är i dag över 30 år. En kontroll torde vara en bra försäkran. Glöm inte bort ev. golvbrunnar. Även inkommande va-ledning kan behöva en översyn och kanske ett byte. När detta är avklarat så ger vi oss på dräneringen. Var skall den ligga? Hur lägger jag dräneringsrören/slangen? Skall jag använda duk? Singel? Grus? Platon eller Isodrän? Vad till återfyllning? Hur gör jag med spolbrunnar? Vart tar vattnet från stuprören vägen? Frågorna är många!
Natten är sen -;) Får återkomma. Hoppas du som läser har synpunkter.
 
Ja, det vore super om vi kunde gå in lite på djupet, när det gäller avlopp så har jag bilat upp golvet i källaren och lagt nytt hela vägen ut. samma sak med inkommande vatten. så det är ordnat. så vill någon hjälpa mig att reda ut när platon är bra och när isodrän är bra. vattnet från stuprör och dränering tänker jag leda till en stenkista.

Jag har egentligen inga planer på att det skall bli boyta i källaren, det kommer få vara snickarverkstad tvättstuga frådsutrymmen och liknande. påverkar det hur jag skall tänka om dräneringen???
tusen tack för er tid...
 
Platon säger att de e bra på allt.
Isodrän säger att de e bra på allt.

kort o gott. Det är 2 skilda läger, som inte är överänns. vilket knappas underlättar när man talar med 2 proffs som bägge klankar ner på den andra på grund av en massa anledningar.

Bäst är det nog om du själv besöker deras hemsidor och läser på lite varför man just ska använda deras metoder. Bilda dig din egen uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.