Hej
Jag hade tidigare ett värmesystem med en oljebrännare, som jag sedan har ersatt med ett geotermiskt system. Det finns fortfarande 600 liter olja kvar i tanken, och jag undrar vilken typ av olja det är och om den kan återanvändas. Till exempel, skulle den kunna användas i en gräsklippare med en 4-taktsmotor?
Mvh
 
Den oljan är väldigt lik diesel, såpass att det förr förekom att folk använde den (på den tiden subventionerade) eldningssoljan i mindre kinkiga dieselmotorer, t.ex traktorer, vilket är olagligt. Där kanske du har en möjlig användning.

Mitt förslag hade varit att ha det som backup vid längre strömavbrott om du köper en dieseldriven generator. Bör nog köras genom ett filter först om inte generatorn har ett eget.

Som kuriosa är det fortfarande straffbart att ha eldningsolja i dieseldrivna fordon, med 10 000 kr i böter. https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/varormedsarskildaregler/marktdieseleldningsolja
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Den oljan är väldigt lik diesel, såpass att det förr förekom att folk använde den (på den tiden subventionerade) eldningssoljan i mindre kinkiga dieselmotorer, t.ex traktorer, vilket är olagligt. Där kanske du har en möjlig användning.

Mitt förslag hade varit att ha det som backup vid längre strömavbrott om du köper en dieseldriven generator. Bör nog köras genom ett filter först om inte generatorn har ett eget.

Som kuriosa är det fortfarande straffbart att ha eldningsolja i dieseldrivna fordon, med 10 000 kr i böter. [länk]
Jag använder inte dieseldrivna bilar, men jag har hört att denna olja är Aspen, och eftersom jag köper Aspen från Bauhaus till min gräsklippare, undrade jag om jag kan använda den i min gräsklippare, som har en 4-taktsmotor. Är den liknande denna produkt https://www.bauhaus.se/alkylatbensin-grimsholm-premium-4-takt-5l
 
Eldningsolja är diesel och inte bensin. Du kan inte använda den i din gräsklippare såvida den inte har dieselmotor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Jag använder inte dieseldrivna bilar, men jag har hört att denna olja är Aspen, och eftersom jag köper Aspen från Bauhaus till min gräsklippare, undrade jag om jag kan använda den i min gräsklippare, som har en 4-taktsmotor. Är den liknande denna produkt [länk]
Du har eldningsolja som på inget sätt är bensin.
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Jag använder inte dieseldrivna bilar, men jag har hört att denna olja är Aspen, och eftersom jag köper Aspen från Bauhaus till min gräsklippare, undrade jag om jag kan använda den i min gräsklippare, som har en 4-taktsmotor. Är den liknande denna produkt [länk]
Då har du hört helt galet, det är verkligen inte bensin.
 
N NordicNomad skrev:
Jag använder inte dieseldrivna bilar, men jag har hört att denna olja är Aspen, och eftersom jag köper Aspen från Bauhaus till min gräsklippare, undrade jag om jag kan använda den i min gräsklippare, som har en 4-taktsmotor. Är den liknande denna produkt [länk]
Nej
 
Aspen är ju dessutom ett fabrikat och inte själva bränslet...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det bränsle som ligger i din eldningstank kallas ju allmänt för eldningsolja, fotogen eller diesel och det är nog så långt ifrån det bränsle en bensindriven bil, 2-takt eller 4.takt, önskar sig INKLUSIVE bensindrivna trädgårdsmaskiner som gräsklippare, motorsågar, grästrimmers osv.
Däremot funkar oljan troligen hyfsat till båtar som drivs med diesel samt trädgårdstraktorer som drivs med diesel. Men det bör du kontakta resp tillverkare/servicepartner om INNAN du häller din gamla eldningsolja i dessa maskiner.
 
N NordicNomad skrev:
Hej
Jag hade tidigare ett värmesystem med en oljebrännare, som jag sedan har ersatt med ett geotermiskt system. Det finns fortfarande 600 liter olja kvar i tanken, och jag undrar vilken typ av olja det är och om den kan återanvändas. Till exempel, skulle den kunna användas i en gräsklippare med en 4-taktsmotor?
Mvh
Det finns väl alltid en efterfrågan efter "billig" eldningsolja så dyr som eldningsoljan är idag så det ska väl inte vara så svårt att bli av med den idag 2024. ❤️
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
du kan skaffa dig en dieselvärmare och bränna detta i.(amazon)kanske ngt utspätt om det legat länge i tanken...

(600l /0,34l/h @5kW ca 8800kW uppvärmning, eller ca 1750h kontinuerlig drift, full sprutt, drar du ner det till minimum så har du 3750h drifttid)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.