Byter som många andra en 16-åring luftvärmepump mot ny samt passar på att byta ut äldre VVB mot värmepumpsberedare. Marknaden verkar relativt ny. Finns det några erfarenheter här av dessa modeller ?
Kommer ta luft från tvättstuga i källare som värms av luftvärmepump i rummet bredvid - öppet. Kallluften från beredaren ska ledas genom yttervägg, någon firma sa att den kan skickas ut i samma rum. Med de flesta verkar överens att luften ska ut. Samtidigt dras mer kall luft in genom ventil , tänker vintertid… tankar o råd?
 
JosefAlexx JosefAlexx skrev:
Byter som många andra en 16-åring luftvärmepump mot ny samt passar på att byta ut äldre VVB mot värmepumpsberedare. Marknaden verkar relativt ny. Finns det några erfarenheter här av dessa modeller ?
Kommer ta luft från tvättstuga i källare som värms av luftvärmepump i rummet bredvid - öppet. Kallluften från beredaren ska ledas genom yttervägg, någon firma sa att den kan skickas ut i samma rum. Med de flesta verkar överens att luften ska ut. Samtidigt dras mer kall luft in genom ventil , tänker vintertid… tankar o råd?
https://www.klima-therm.com/se/clivet-swan-20,761,se

https://indol.se/produkt/indol-ecoheat-eh200bv4/

Produktlänkar
 
Värmepumpsberedare har t.ex. NIBE och IVT haft sedan 1980-talet för att ventilera bostäder och återvinna en del energi samtidigt. Indol tror jag är nyare. Typen av installation beror ju på var i världen den står, om den ska kyla huset t.ex.
 
JosefAlexx JosefAlexx skrev:
Byter som många andra en 16-åring luftvärmepump mot ny samt passar på att byta ut äldre VVB mot värmepumpsberedare. Marknaden verkar relativt ny. Finns det några erfarenheter här av dessa modeller ?
Kommer ta luft från tvättstuga i källare som värms av luftvärmepump i rummet bredvid - öppet. Kallluften från beredaren ska ledas genom yttervägg, någon firma sa att den kan skickas ut i samma rum. Med de flesta verkar överens att luften ska ut. Samtidigt dras mer kall luft in genom ventil , tänker vintertid… tankar o råd?
Kan du få bidrag?
 
H he-peter skrev:
Kan du få bidrag?
Ja, energiklass A++ ska räcka på luftvärmepumpen enligt Länsstyrelsen jag pratade med igår .

Hur är det med Sverigepumpen, fördel att ha utedelen ute istället för att dra in kallluft osv som jag förstått blir lite nollsummespel…
 
Nu är jag istället inne på en beredare med vanlig utedel, slipper jag kalldrag och stora rör och håltagning.

https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/

Några erfarenheter ? Finns bara denna på marknaden ? Daikin har slutat med sin variant ?

Detta är en Hitachi.

Väntar på två offerter !
 
JosefAlexx JosefAlexx skrev:
Nu är jag istället inne på en beredare med vanlig utedel, slipper jag kalldrag och stora rör och håltagning.

[länk]

Några erfarenheter ? Finns bara denna på marknaden ? Daikin har slutat med sin variant ?

Detta är en Hitachi.

Väntar på två offerter !
Hej,

Jag skaffade en värmepumpsberedare utan bidrag. Det är en Daikin med utedel.
Det är en 300L tank med vatten som värms upp, sen med en slinga på ca 30L där förbrukningsvattnet värms genomströmmande. Så det är alltid fräsch vatten. Och väldigt låg risk för salmonella.

Titta man på driftskostnader, så är den väldig låg. När vi har överskotts el från panelerna kör jag upp tanken till max temperatur med elpatron. Kostar elen, kör vi den som värmepumpsberedare. Det går att automatiserar, men vi gör det manuellt. Funkar bra för oss.

Tror med verkningsgraden på dessa produkter beror det mycket på i vilket temperaturområde den jobbar. Värme den till exempel vatten från 20 upp till 45 grader, jobbar värmepumpen väldigt effektiv, jobbar den till ex mellan 45 till 55 grader är verkningsgraden mycket sämre.

Så vi har ställt den på en stor hysteres, den går ner till 34 grader innan den börjar värma vatten igen. (genomströmningsberedare med låg risk för salmonella). Vid lägre tank temperatur är det termiska förlusterna lägre, och värmepumpen jobbar med hög verkningsgrad.

Resultatet är, att vi duscha vid mycket lägre temp än innan. Men det tog inte länge att vänja sig.

Det finns data på hur mycket varmvatten man kan tar ut från en varmvattenberedare under en viss tid. Det är mycket mindre på en värmepumpsberedare, än på en direktverkande beredare. En värmepumpsberedare vill har tid på sig att jobba. Så familjen måste har rätt förbrukningsprofil. Annars måste den jobbar mycket med elpatron.

Titta man på den totala kostnaden, så tror jag inte, att man räkna hem det även med låg driftskostnader. Skall man räkna investeringen på 10, eller kanske 15 år ? Kanske säkrare att räkna med 7 år. Vem vet.

Min gamle direktverkande varmvattenberedare blev drygt 45 gamal och det var inget fel på den när jag bytte.

Har tittat lite på den Hitachin du länkar till. Jag tror, att den kan vara bra och att du blir nöjd (om familjens förbrukningsprofil passar). Men om det är lönt just med dessa elpriset får man ifrågasätta.

Vill du komma åt bidraget, för att byta ut LLVP, blir kalkylen kanske annorlunda.
 
  • Gilla
JosefAlexx
  • Laddar…
Tack för utförligt svar !
Har Daikin slutat producera sin variant ? Altherma?
Kommer byta ut en 16-års gammal luftvärmepump som nyligen lagt av för att komma åt bidraget på 30k. Min gamla OSO hotwater på 287 liter fungerar och ska försöka säljas vidare . Materialkostnader kommer nog bli strax över 60k sen installationskostnader på ca 15-20 samt lite ROT på det. Känns som ett bra val, ska få referenskund som haft pumpen ett halvår och stämma av.
 
JosefAlexx JosefAlexx skrev:
Tack för utförligt svar !
Har Daikin slutat producera sin variant ? Altherma?
Kommer byta ut en 16-års gammal luftvärmepump som nyligen lagt av för att komma åt bidraget på 30k. Min gamla OSO hotwater på 287 liter fungerar och ska försöka säljas vidare . Materialkostnader kommer nog bli strax över 60k sen installationskostnader på ca 15-20 samt lite ROT på det. Känns som ett bra val, ska få referenskund som haft pumpen ett halvår och stämma av.
Ja, Daikin har slutat med produkten.

https://luftmiljobutiken.se/produkt/daikin-ekhhp300a2v3-varmepumpsberedare/

Om jag minns rätt, har Hitachin högre kapacitet på värmepumpen och elpatronen, det är fördel. Sen skulle jag tro, att styrningen har mer funktioner och är modernare, om man gillar sånt.

Jag tycker med utedel är att föredra. Speciellt i ett äldre hus. Då behöver beredaren inte parasitera på värmen som andra enheter tillför.

Fördel med frånluftsberedare är kanske, att den kan avfuktar en källare, även om den i princip sänker temperaturen (så länge ingen annan värmekälla kompensera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.