Hej,

Jag har ett problem. Vår nya stenskiva till köket kom äntligen och då behövde jag montera ner vårt provisoriska kök. När jag skulle koppla ur blandaren och sätta på ett ändlock så gick en nippel sönder. Har nu åkt runt och letat efter en ny förminskningsnippel, men inget verkar passa. M20xM15 passar nästan, men M20-hanen är pyttelite för stor för att passa med honan som hänger runt dom blåa vattenrören.

Hur tar jag reda på vad jag behöver, börjar blir jobbigt för familjen att leva utan vatten här hemma.

Går det att lösa på något annat sätt?

Tacksam för hjälp.

Mvh Viktor

En skadad nippel hålls i en hand, med en bakgrund av beige stenskiva, för att visa en del av ett problem med köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en förminskningsnippel med gängad metall, som används för VVS. Gängorna har teflontejp och bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två blå vattenrör med metallkopplingar, där en koppling är trasig och otillräcklig för att passa ordentligt vid byte av köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två blå vattenrör med synliga metallnipplar som är anslutna till plaströr, mot en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om slangarna är tillräckligt långa är ett sätt att byta rubbet. (alla metalldelar i slangen). Kapa slangarna och montera nytt.

Samt att inte använda lika mycket kraft nästa gång. NIpplar går normalt inte sönder om man gör rätt. Mycket mer gängtejp t.ex. om det är vad man vill använda. Då blir det tätt med ganska lite kraft.
 
  • Gilla
nimbus2000
  • Laddar…
Krilleman
I klämringskopplingarnas värld skall man aldrig blanda tillverkare.

Enklast är att kapa bort befintliga prylar och börja om.

Vad har du för dimension idag?
15mm ser det ut som...
 
  • Gilla
nimbus2000
  • Laddar…
Det verkar vara 17mm, köpte klämringkopplingar för 15mm och dom var för små. Var hittar jag det någonstans? Finns det?
 
Krilleman
17mm finns ju i PEX (Primärt golvvärme).

Men jag har aldrig sett 17mm i PEX Rör-i-Rör...
 
Krilleman
Vad ska kopplas på andra sidan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.