Ska bygga nytt hus och har förstås fastnat för det är med intelligenta hus. Det som är lite oklart just nu är hur ni löst det med styrningen av golvvärme-slingorna. Normalt sett köper man ju fördelare, shuntar, rumsgivare mm som komplett sats från tex Wirsbo.

Hur löser man det om man ska styra allt inifrån det "smarta" system man valt att använda? Köper man bara shuntarna från golvvärmetillverkaren och anpassar det till "mitt" system med dess rumsgivare mm?

// Peter
 
Hej,

Kolla på http://www.intelligenthouse.se/

Ställ frågan till admin, han har utvecklat ett funktionsblock för att styra en värmepump.
Han kan säkert hjälpa dig med denna frågeställning.
 
Hej,
jag kommer att ha fjärrvärme och den är i stort sett "dum", använder sig bara av parallell-kurva med framlednings- och utomhusgivare. Finns inga inomhusgivare som styr innetemperaturen. Jag antar att man då sätter shuntmotorer på golvvärmeslingorna och på så sätt styr den reella inomhustemperaturen.

Frågan blir ju då om man bara köper shuntmotorerna och styr dessa direkt via 24 volts output-moduler, styrda av rumsgivare kopplade till input-moduler?

Alla nuförtiden kanske installerar sina hus med värmepump så detta kanske inte är gjort ännu?

// Peter
 
Själv använder jag nibes (Figther 310P frånluftsvärmepump) egna styrning skillt från mitt IHC system (utomhusgivare och innomhusgivare i varje rum). Detta för att jag var tveksam till nyttan med att styra värmen från IHC systemet. Däremot drog jag fram kraft och IHC rör till shuntar och innomhusgivare om det skulle behövas.

Själv tycker jag golvvärme i plattan är så trögt att nyttan för någon smartare styrning inte har infunnit sig för min del. Vi har dessutom i princip alltid folk hemma, förutom ett par borta-semestrar om året. Det är så mycket andra faktorer än den faktiska temperaturen som styr den upplevda temperaturen. Det enda jag gör är att vrida upp tempkurvan 1 snäpp på vintern när jag kommer ihåg det.

Byggde ett stenhus vilket iofs kan ha en ytterliggare utjämnande effekt kanske.
 
Värmepump i kombination med golvvärme gör att du inte skall fundera så mycket på styrning av enskillda rum eller nattsänkning etc. Justera in pumpen och slingorna ordentligt, sätt in en inomhusgivare och sedan sköter pumpen sig själv. Golvvärme ingjuten i plattan blir för trög för att det skall vara någon större vits att sänka tempen under natten eller tillfälligt höja/sänka tempen i ett enskillt rum. Att lägga ner jättesummor på snygga rumstermostater som är kopplade till elsystemet ser jag alltså ingen större vits med med ovanstående förutsättningar.
Däremot bör du i alla fall dra kablar för att kunna koppla pumpen till det intelligenta elsystemet för att kunna ta in larm, slå på extra varmvatten etc.
 
Vi bor fn utomlands och har gjort så lite till och från de senaste åren och då vore det helt perfekt att kunna styra golvärmen i huset. Som det är nu får någon släkting gå och titta till huset lite då och då.
En funktion som måste vara användbar även för alla som har sommar- eller sportstugor.

Om inte annat så skulle man kunna läsa av innetempen i varje rum och det borde väl inte vara så svårt att få till?
 
Under längre perioder kan det kanske ge lite besparing att sänka temperaturen, men det tar ca två dagar att sänka temperaturen från säg 22 grader till 13-14 grader. Sedan tar det ungefär lika lång tid att få upp tempen igen. Ovanstående gäller vid golvvärmen ingjuten i plattan. Är det så att man vill kunna sänka temperaturen under natten eller under lite längre perioder ( t ex i en sommarstuga som inbland även nyttjas på helger under uppvärmningssesongen) så skulle jag INTE gjuta in golvvärmen i plattan. Skall man ha golvvärme så är det då bättre att förlägga den ovan plattan t ex i spårade isolerskivor (jmf hur Villa Varm rekommenderar) vilket medför ett system som reagerar snabbare. Andra alternativ är fläktkonvektorer och/eller radiatorer.

Däremot vill man kunna övervaka temperaturen när man är borta, men det kan lösas på många sätt. Själv så användar jag en 1-wire lösning för detta (pga av avsaknaden av lämpliga sensorer till mitt IHC system). Sedan har jag reläer som brygga mellan 1-wire och IHC systemet.

Glöm inte av ventilationen när du projekterar, det är trevligt att kunna styra ventilationen (hastighet, temperatur, eftervärme på/av etc) från sitt el-system.
 
Är man borta längre perioder så tycker jag att det är mer lämpligt att sänka temperaturen genom att påverka värmeanläggningen istället för att strypa enskillda (alla) rum.
 
Ja, detta tål att tänka på. Kanske bäst som lano säger och ge sig på fjärrvärmeväxlaren istället. Får kolla hur mycket den går att påverka innan vi beställer växlare. Tempen i huset kan man ju kolla genom att sätta en centralt placerad givare som går till IHC.
Kommer dock att dra tomrör till golvvärmesuntarna för säkerhets skull.

Jo, ventilation tänker jag nog också försöka styra. Kommer att satsa på ett FTX-system nu när vi ändå bygger nytt. Eller rättare sagt, 2 st FTX, ett som bara hanterar garaget (ett "billigare") och ett som hanterar övriga huset. Har dock inte verifierat detta med vetnkillarna ännu men borde funka bra.
 
Såg att Uponors trådlösa system för rumstermostater använder sig av KNX (radio) för att ha kontakt med centralenheten.
Är det någon som vet om det går att använda sig av andra märken av KNX-kompatibla, typ Merten eller nån som har inbyggd termostat i lysknapparna.

Är det någon som har provat det här systemet, och vinner man nåt på det istället för att ha vanliga rumstermostater med sladd?

Eller ska man hoppa över rumstermostater helt och hållet?
 
Snailman
Kör man med någon sort av värmepump, ska man ju skippa rumstermostaterna och istället reglera på kurvan. (det är dålig ekonomi att reglera med rumstermostater om man har värmepump)

jag vill ha mitt eventuella knx system åtkomligt via internet, och då vill jag först och främst kunna kolla temperaturen inne, i andra hand kunna ställa om kurvan (sänka temperaturen om jag är bortrest, och då höja nån dag innan jag kommer hem)
 
Jag kommer iofs ha värmepump, men det känns ändå som jag vill ha rumstermostater för att kunna sänka värmen lite i vissa rum. Frågan är då bara om man ska göra det via en KNX-kompatibel knapp eller via de termostater som följer med golvvärmen.

Och hur gör man för att styra FTX-aggregatet via KNX? Antar att det är för att sänka hastigheten/stänga av ventilationen när man inte är hemma. Ska man ha en binärutgång då?
 
Hej vad gäller ventialtion och värmepump styrningar där regulatorer används skulle jag rekomendera tex att man
väljer ett styrsystem typ Regin exomatic där man programmerar regulatorer och sådant som har med värme och vent.
Sedan koppla i hop dessa system med varandra med ett typgränssnitt så att dessa kan prata.
På detta sätt kan du se hela anläggningen visuellt via internet .
Alla temperaturer i rum,framledningstemp,returledningstemp, ftx temp mm precis vad man önskar .
Som sagt det är bara en fråga om vad man är villig att betala...
 
  • Gilla
hafiack
  • Laddar…
simba skrev:
Såg att Uponors trådlösa system för rumstermostater använder sig av KNX (radio) för att ha kontakt med centralenheten.
Är det någon som vet om det går att använda sig av andra märken av KNX-kompatibla, typ Merten eller nån som har inbyggd termostat i lysknapparna.

Är det någon som har provat det här systemet, och vinner man nåt på det istället för att ha vanliga rumstermostater med sladd?

Eller ska man hoppa över rumstermostater helt och hållet?
Merten har två typer av aktorer för GV-reglering. 12V varianten kallas "fan-coil", 230V varianten Heating atktor. Till dessa kopplar du termoelektriska styrdon som sätts på GV-fördelaren, som kan köras On/Off eller steglöst. Merten har styrdon som med adapter funkar på t.ex Wirsbo, eller så kör du Uponors egna.
Visst funkar det att trimma systemet mot att låta panna/pump reglera temp via framredlningen, men du kan faktiskt få bättre komfort med rums-styrning, även med GV i platta.

//H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.