Hej! Första posten här.
Vi ska renovera vårat kök snart. Det är ett avlångt kök och på sidan med spisen och diskbänken finns inga uttag eller belysning överhuvudtaget. Det sitter en kopplingsdosa på den sidan av köket som man skulle kunna drar rör från ner till arbetsbänken. Hur byter man ut dosan så att man kan dra ett extra rör från den? Väggen är av putsat tegel. Är det bara att knacka loss putset och teglet runtom och ta bort den? Hur fäster man den nya dosan sen?
Är det nåt annat man ska tänka på?
Många frågor...

//T
 
Är ej behörig, men när dosan är inmurad som i ert fall så är jag inte säker på att den behöver bytas. Jag tror att det i det läget är Ok att borra igeom väggen på dosan, skjut in ett VP rör eller flexslang några millimeter, putsa igen. I det läget så är det ju ingen risk att röret skall kunna halka ut.

Om dosan är gammal av plåt så får man nog inte göra så. kontrollera med en behörig elektriker.

Däremot så kanske ni borde fundera på om det går att få tillräcklig effekt ur den befintliga dosan. I ett kök bör man ha uttagen uppdelade på minst 2 proppar. Plus att ex. diskmaskinen bör ha en egen. Apparater i kök drar stora strömmar.
 
Ska du ha en vanlig elspis så brukar man behöva 20A för en enfas eller 3X16 för en trefas. Det kräver min 2.5mm area för 16A och grövre för 20. troligen har du inte det i dosan så det kan bli en del jobb för att byta matningen till rumet
 
Ok, då slipper vi nog byta hela dosan, det är plastdosor äldre modell.
Värre är att det bara finns 2 grupper framdragna till köket...
Den ena försörjer belysning och ett uttag (gruppen försöjrer även belysning och 3 uttag i vardagsrummet)
Den andra gruppen ligger utanför jfb och går till kylskåpet. Här har dock den förre lägenhetsinnehavaren gjort en fuling och kopplat dragit en rkk till extra uttag så det lär vi också få göra om... Spisen har en trefasmatning och är säkrad med 10A. Det finns heller ingen plats i centralen för utbyggnad med fler säkringar. Mycket problem i köket med andra ord. Hur skulle ni gått tillväga? Bifogar en vacker ritning på hur det ser ut idag.
Tack för era svar!

//Ted
 
  • le_kitchen.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du absolut använda dold kabeldragning?

Vad gäller för låg framdragen avsäkring, så är det nog ett ganska vanligt problem i äldre installationer i framförallt kök. Utvecklingen har ju gått framåt här, så att säga.  ;)
Då gäller det helt enkelt att ha med det minnet, d v s komma ihåg att det går inte att köra micron samtidigt som man har på både vattenkokaren och brödrosten t.ex.
 
Obs! Ang. att borra in i dosan. Jag sa "kontrollera med behörig". Jag gissar att du kan borra dig in i dosan, men en gissning är inte bra nog när man väl gör det.

 
Jag får klåda av utanpåliggande installatoner så det är inte aktuellt. ;)
Jag får ta hit en elektriker som får råda hur det är bäst att göra...
Tack för svaren i alla fall.!

mvh
/Ted
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.