Mats-S
V VillaGlan skrev:
Stämmer. Obehandlad gran på väggarna och kärnfuru på taket.

Det har samma funktion som ett tegeltak. Skulle det inte vara 100% tätt så tar pappen under hand om det. Det är dessutom tåligare papp under och läkt i tryckat virke.
Renar rama idiotin att lägga ett trätak när det finns så många säkra alternativ som garanterat håller minst typ 50 år.

Ett tak med betongpannor håller i minst 100 år om det är korrekt utfört från början. Och gillar man inte det så är ju ett falsat plåttak både betydligt snyggare och säkrare, med en livslängd som vida överträffar trätaket.

Återigen någon arkitekt som vill glänsa med udda vansinniga lösningar.
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Renar rama idiotin att lägga ett trätak när det finns så många säkra alternativ som garanterat håller minst typ 50 år.

Ett tak med betongpannor håller i minst 100 år om det är korrekt utfört från början. Och gillar man inte det så är ju ett falsat plåttak både betydligt snyggare och säkrare, med en livslängd som vida överträffar trätaket.

Återigen någon arkitekt som vill glänsa med udda vansinniga lösningar.
Faltak har använts i flera hundra år. Mycket vackert och personligt.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
missa jag nåt står ju inget i artikeln om varför arkitekten inte fick vara med ?
 
Borde inte ett faltak tjäras in med jämna mellanrum för bäst hållbarhet?! Borde kunna hålla 50+ år om det är bra virke som tjäras med jämna mellanrum. Mitt hus är 130 år gammalt med orginalpanel och fram tills för några år sen va det gamla sticketaket undertak på halva huset. Det har ju en gång i tiden varit yttertak så nog kan det hålla bra länge!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
missa jag nåt står ju inget i artikeln om varför arkitekten inte fick vara med ?
Jag var inte med pga att jag helt enkelt blev bortklippt.
 
  • Ledsen
wihlke
  • Laddar…
S swirve skrev:
Borde inte ett faltak tjäras in med jämna mellanrum för bäst hållbarhet?! Borde kunna hålla 50+ år om det är bra virke som tjäras med jämna mellanrum. Mitt hus är 130 år gammalt med orginalpanel och fram tills för några år sen va det gamla sticketaket undertak på halva huset. Det har ju en gång i tiden varit yttertak så nog kan det hålla bra länge!
Yess. Det håller bäst om det tjäras!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Faltak har använts i flera hundra år. Mycket vackert och personligt.
Exa
Mats-S Mats-S skrev:
Renar rama idiotin att lägga ett trätak när det finns så många säkra alternativ som garanterat håller minst typ 50 år.

Ett tak med betongpannor håller i minst 100 år om det är korrekt utfört från början. Och gillar man inte det så är ju ett falsat plåttak både betydligt snyggare och säkrare, med en livslängd som vida överträffar trätaket.

Återigen någon arkitekt som vill glänsa med udda vansinniga lösningar.
inte bara någon arkitekt, utan jag arkitekten min beställare i samråd i detta fall.

Falltaket är stor del av huset gestaltning och en väl beprövad taklösning inom vad budgeten tillät.

Taket lutar också 45grader så bra avrinning och har bra lutning under.

Förstår inte hysterin att använda material som ska hålla för ”evigt utan någon underhåll” dessa material åldras bara ovärdigt och blir fula.

ett bra exempel på det är målad plåt, blir bara fult när det flagnar och nästa omöjligt att bättra på med tiden, och svårare att byta och liten del i som blivit dåligt.

Då ska man gå på en ädlare plåt som är ett material i sig som tillåts åldras då blir istället mycket dyrare initialt.
 
  • Gilla
  • Älska
Jehu och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, det är den nya trenden, ingen takfot och inget utsprång på gavlarna.

Ur hållbarhetssynpunkt är det totalt idiotiskt och förkastligt med det klimat som vi har i Sverige. Utsprången skyddar avsevärt husets panel, dörrar och fönster. Dessutom förlänger det livstiden och intervallen mellan underhåll av fönster, dörrar och panel. Utan utsprången minskar även marginalerna mot fuktskador.

Så allt detta vansinne pga. arkitekter som tycker att det ser snyggare ut 😡
Snart börjar väl anmälningarna om "byggfusk" ramla in när kunderna märker hur dåligt huset fungerar utan utsprång. Det har hänt förr i bygghistorien och kommer att hända här 🤔
Allt handlar om hur det utfört.
inget nytt med en reducerad takfot.

Finns en massa stugor utan takfötter och gavelurtstrång i våra breddgrader även historiskt många gången i piskande lägen vid kusten, i nordnorge osv.

Det facto är så börjar oftasr mögelangrepp/röta just under skuggiga lite större takfötter, där fukt samlas och vinden ej nåt och värmen ifrån solen uteblir.
Trät kan ej torka upp under dessa förutsättningar.

Det gör det inte bättre att det ofta målade med någon vansinnig plastfärg som inkapslar all fukt in i trät.

Låt trä andas och torka ut åldras, då håller det också längst.
 
  • Gilla
Jehu och 4 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Kan säga som så här:
mängdförteckningen är jäkligt viktig om du ska använda underentreprenörer för att göra delar av jobbet.

Som konsult är det något av det viktigaste att du ger kund en korrekt mängdförteckning för att projektet ska slutföras i tid. Ledtiderna för många produkter är så pass långa så att ha missad sak, eller för få beräknade kommer att sinka projektet med kanske 6 månader eller 1 år.

I det här fallet skulle en enklare ritning innebära att samma lösning men på olika ställen i huset blir lite olika allihop, även om det är samma snickare. Vilket kommer att förlänga dennes arbetstid.
Instämmer, men för att kunna få fram mängderna i ett hus, behöver det först ritas upp och studeras.

Mängdförtecking är något som kommer ur projekteringen.

Vi eftersträvar ofta repeterande lösningar i den mån går, dvs typdetaljer. Men ibland gymmar dom inte resultatet.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Håller helt med här! Mitt hus har original liggande träpanel som sitter direkt mot det stående timret. Inget är ruttet nånstans, men det är också målat med slamfärg, skapligt med springor och huset ligger luftigt på en kulle och torkar ut fint. Huset är byggt 1893. Timret är återanvänt så man kan väl gissa att det vuxit under 1700-talet typ.
Så med bra virke, inget som håller inne fukt och vettig placering så ska det kunna hålla 50-100 år.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Renar rama idiotin att lägga ett trätak när det finns så många säkra alternativ som garanterat håller minst typ 50 år.

Ett tak med betongpannor håller i minst 100 år om det är korrekt utfört från början. Och gillar man inte det så är ju ett falsat plåttak både betydligt snyggare och säkrare, med en livslängd som vida överträffar trätaket.

Återigen någon arkitekt som vill glänsa med udda vansinniga lösningar.
JAG har valt att lägga trätak på MITT hus för att JAG tycker det är hundra gånger snyggare än något annat och har inget emot att det är kortare livslängd. Vore konstigt om vi slängde upp ett tak av betongpannor för att Mats-S tycker det är fan så mycket snyggare och tåligare.

Jag tycker personligen att det hade varit supertråkigt om vi inte hade arkitekter med udda vansinniga lösningar.
Men alla är vi olika 😊
 
  • Gilla
  • Älska
Aevon och 9 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Renar rama idiotin att lägga ett trätak när det finns så många säkra alternativ som garanterat håller minst typ 50 år.

Ett tak med betongpannor håller i minst 100 år om det är korrekt utfört från början. Och gillar man inte det så är ju ett falsat plåttak både betydligt snyggare och säkrare, med en livslängd som vida överträffar trätaket.

Återigen någon arkitekt som vill glänsa med udda vansinniga lösningar.
Rena rama dårskapen att påstå att det är idiotiskt att lägga faltak.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Här kan du se två typer av faltak, ett modent i ett skift och klassiskt i två skift.

I båda dessa kan du se ett rinnspår fräst i profilen i sponten/överlappet.

Det spår för med sig ev inträngande vatten i skarven till hängrännan. Därför behöver faltak en viss lutning, bra läkt och papp för att fungera bra.

Man har dom förutsättningarna så ett bra alternativ.
Finns det färdiga "nock-plankor" eller hur fixar man nocken på ett trätak?
 
Mats-S Mats-S skrev:
...det är den nya trenden, ingen takfot och inget utsprång ...
I Skåne (även i Danmark) har man traditionellt byggt murade hus med tegeltak utan takfot under hela 1900talet. Jag har själv haft ett sådant som står/stått utan problem i 100 år.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Jag var inte med pga att jag helt enkelt blev bortklippt.
dom gav dig ingen anledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.