Vad är det som gör allt detta annorlunda? Vår dörr är ju rätt rejäl, har trycke (se bild) och Hittade bara en tre år gammal tråd och det har ju kommit lite nya lås.

Svara gärna om du har svar på vilken som nedan.
Vi har ett Traryd/SP altandörr och blir för mitt liv inte klok på hur jag kan låsa den utifrån. Vill få till det akut då det ska hyras ut och det är ända vägen in i uthuset. Förstått det går med nyckel och var och försökte det hos lokala Vadsbolås men de hade inte rätt panel hemma så jag tänkte pusha kodlås-delen en sista gång här.

0) Kl 15 trycke
vår dörr har som synes på bilder handtaget i "kl15-trycke" inte kl 18-läge när den är låst. Det flexar tillbaka som en vanlig dörr.

1) Kod i handtaget?
Detta känns ju som ett vanligt trycke, jag kan inte byta till nån sån där tryck med kod i handtaget som Assas Code

2) Yale inte utesäkrat??
Yale har ju gjort en ny Code handle, varför vill man inte göra en för montering utsida när man sålt miljoner av sitt andra lås för *utsida*?

3) Vision home /Secuyou bara för 18-läge?
Kollat på Vision Home 7405 men verkar också ha handtaget neråt och gjord för dörrar med "kl15-läge" på handfatet. Också kollat på secuyou men känns samma, fast den bara kör blåtand och inget kodlås.

*) Alternativ för att akut kunna låsa
Låsöverfall, ser ju ok ut. Förutom att det verkar kräver intrång i plåten runt fönsterdörrarna.

Nån som har nått tips på nån?

 
  • Vit dörr med handtag och låsplatta. Spegling av person och trädäck utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel glasdörr, handtag, uteplats, trädäck, trädgård, solsken, parasoll, utemöbler, reflektion, lås, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dubbeldörr av glas med moderna handtag och lås, reflekterar omgivningen och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde såklart det vanliga med låskolv. Detta hade alltså tidsmässigt runnit ut ur sanden då Vadsbolås inte beställt nytt ytterhölje (för när man har låskista). Funderar fortfarande på om det gick att borra upp den andra och gå tillbaka till vadsbolås och få en låskolv.
 
Det enklaste är att du har nyckel från utsidan och då kompletterar med det som behövs för det.
De elektroniska lås som finns för fönsterdörrar är inte avsedda att monteras utomhus.
 
Jag tänkte om man kunde chans på att Yale höll ett år ute ändå. Men den går väl ändå inte att montera på min dörrtyp (med trycket i kl-15-läge)?
 
Lite var för att lära mig också. Dvs givet de klarade miljön ute (frost fukt etc), vilka hade funkat på min dörr då? Iom att den har handtaget i kl-15-läge så känns den inte som en normal fönsterdörr?
 
D Davidw skrev:
Jag tänkte om man kunde chans på att Yale höll ett år ute ändå. Men den går väl ändå inte att montera på min dörrtyp (med trycket i kl-15-läge)?
Yale Code Handle Window har låsning i alla 90°-lägen.
Till spanjoletter där handtaget sitter vågrätt används behör med raka handtag så ett med långskylt och rakt handtag kan användas då det har 90°-lägen.
Däremot saknas ip-klassning samt gillar inte alkaliska batterier kyla så jag hade inte använt det utomhus.
Skylten till Yale Code Handle Window är lite smalare än befintlig (24,5mm mot 29mm) så det är beroende av urtaget utformning om det täcker hålet efter en låscylinder annars krävs någon sorts underläggsbricka/skylt.
 
Fattar. Trodde det var batterier i de normala Yale Doorman. Känns som det är nått försäkringsgrej det här med låsning utifrån mer än att Yale bara kunde slängt på ip-klassning. Vi verkar ju vara ganska många som vill låsa utifrån på ett modernt vis.

Och lovar jag ska börja säga 90°-läge och inte kl-15-läge 🤪
 
  • Gilla
Selta
  • Laddar…
Yale doorman har batterier, på insidan.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
D Davidw skrev:
Fattar. Trodde det var batterier i de normala Yale Doorman. Känns som det är nått försäkringsgrej det här med låsning utifrån mer än att Yale bara kunde slängt på ip-klassning. Vi verkar ju vara ganska många som vill låsa utifrån på ett modernt vis.

Och lovar jag ska börja säga 90°-läge och inte kl-15-läge 🤪
Inget fel med kl-15-läge, tycker det var en bra beskrivning även om jag brukar säga vågrät.
Doorman är 2-delad där den yttre enheten har ett tangentbord som kopplas in i den inre enheten.
Det är i den inre enheten som som elektroniken och batterierna sitter då den sidan är uppvärmd och inte väderutsatt.
Batteridrivet fungerar inget bra ute i nordiskt klimat samt så blir det lite problematiskt med kabelgenomföring från in till utsida om man vill ha låsbart från båda sidor.
 
Hur gick det? Satte du in något smart lås? Vi har samma dörrar och handtag och vill också få till ett smart lås som är öppningsbart från utsidan. Yales nya Code handle med Bluetooth och en kodpanel ute ser lovande ut men verkar osäkert om den fungerar med den här typen av lås.
 
F fireon skrev:
Hur gick det? Satte du in något smart lås? Vi har samma dörrar och handtag och vill också få till ett smart lås som är öppningsbart från utsidan. Yales nya Code handle med Bluetooth och en kodpanel ute ser lovande ut men verkar osäkert om den fungerar med den här typen av lås.
De nya Yale Code handle är låsbara i samtliga 90° lägen.
 
1 123abc skrev:
De nya Yale Code handle är låsbara i samtliga 90° lägen.
Jo men det som gör mig tveksam är denna text:
  • För inomhusmontage på de flesta altandörrar och fönster gjorda av trä, aluminium eller PVC, som saknar fallkolv samt har en handtagsrörelse på 90 eller 180 grader.
Dessa dörrar har just fallkolv som det står att man inte ska ha.

Handtagsrörelsen bör ju dock var ok då man öppnar neråt med 90 grader och man lyfter på handtaget ca 70 grader uppåt innan man låser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.