Hej!
Vi har sedan nu ganska lång tid tillbaka problem med vår borrade brunn. Den är ca 12 år gammal nu, 90 m djup med pump i brunnen. Inne har vi ett litet expansionskärl och en grå box (hydropress?). Tillgången på vatten är god, liksom kvalitet, men vi får luft i systemet. Först var det bara ibland, med långa intervall emellan, men numera så gott som hela tiden. Varken borrare eller rörmokare kan svara på vad det är. Borraren monterade en backventil inne då en teori var att pumpen var trasig och det inte fanns en på slangen inne på den tiden. En bekant trodde att vattennivån låg omväxlande precis över eller under pumpen, men pelaren i röret står högt vid kontroll. En annan teori är att det är luft i vattnet redan från start av någon anledning. Det är särskilt mycket på morgonen tycker vi.
Ett förslag vi fått är att installera en luftare i källaren som.leder bort luft. Men det känns inte helt bra och lite som att man vill veta vad som är fel trots allt. Samtidigt vill vi inte lägga massa pengar och gräva upp slangar etc i onödan heller.
Finns det någon kunnig här som vet vad detta kan vara?
 
Ingen som har några tankar kring detta?
 
Det behövs mer information kring anläggningen i stort, gärna några översiktsbilder.

Av din beskrivning framgår att du har en hydrofor och inte en hydropress, detta eftersom du pratar om nivå i tryckrör.

Sedan har du förmodligen någon typ av filter, vad är detta för filter mer exakt? Vissa filter arbetar med luftinjektor, dessa kan behöva ställas in för korrekt funktion.

Som litet tilläggsinfo: hade nyligen problem med att backspolningsautomatiken hängde upp sig i vår filteranläggning, konsekvens blev att pumpen nere i bergborran pumpade torrt efter säg 6 timmars konstant pumpande. Detta ledde inte till några konsekvenser vad vi sett, har hydropress och ett standard KMnO4-regenererat Greensandfilter.

I en hydrofor med öppen vattenyta kan jag tänka mig att ev extra luftinblandning i vattnet, under motsvarande situation, skulle kunna resultera i att det blir för mycket luft i hydroforen och att detta behöver justeras då. Men du säger att vattenpelaren indikerar normal nivå?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det behövs mer information kring anläggningen i stort, gärna några översiktsbilder.

Av din beskrivning framgår att du har en hydrofor och inte en hydropress, detta eftersom du pratar om nivå i tryckrör.

Sedan har du förmodligen någon typ av filter, vad är detta för filter mer exakt? Vissa filter arbetar med luftinjektor, dessa kan behöva ställas in för korrekt funktion.

Som litet tilläggsinfo: hade nyligen problem med att backspolningsautomatiken hängde upp sig i vår filteranläggning, konsekvens blev att pumpen nere i bergborran pumpade torrt efter säg 6 timmars konstant pumpande. Detta ledde inte till några konsekvenser vad vi sett, har hydropress och ett standard KMnO4-regenererat Greensandfilter.

I en hydrofor med öppen vattenyta kan jag tänka mig att ev extra luftinblandning i vattnet, under motsvarande situation, skulle kunna resultera i att det blir för mycket luft i hydroforen och att detta behöver justeras då. Men du säger att vattenpelaren indikerar normal nivå?
Tack för input Harald!
Jag var nog otydlig med nivå, då det jag menade var vattenpelare i själva borrröret. Vi har ingen hydrofor och heller inga vattenfilter. De som har varit här menar att pumpen startar när vi tar vatten och slår av igen efter.
 
Har det alltid funnits viss mängd luft i vattnet sedan brunnen borrades?
 
A AndersS skrev:
Har det alltid funnits viss mängd luft i vattnet sedan brunnen borrades?
Hej, Nej inte från början, utan det är något som har förändrats. Och vi kan inte se vad. Vi hade tex ett filter kvar för PH efter den grävda brunnen som vi när problemet uppstod första gångerna monterade bort. Vi har också satt en backventil på slangen som går in i huset, strax före expansionskärlet.
Teorier som olika personer angett hittlls är;
trasig backventil på pumpen nere i brunnen, vilket då borde ha avhjälpts med den nya extra?
Lågt vatten, så att pumpen ibland drar luft, vilket inte verkar vara fallet, då pelaren står högt när de har lodat ute i borrade brunnen. Vi har heller aldrig fått "slut" på vatten. Tvärtom känns det som att det är mer luft på morgonen eller när vi inte tagit vatten än.
Trasigt/läckage på slangen i marken, från borrhål till hus
luft i vattnet som kommer in i brunnen, att det av någon anledning har förändrats, kvaliteten på vattnet har varit samma sedan borrning ungefär, bortsett att manganvärdet är lägre nu än tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.