Alltså Fyfan i helvete vilket jobb du gör, alla hattar av!
Jag gjorde likadant i min tillbyggnad på 30m2 men hade en sugbil som tog hand om allt ner till sulan och sedan sprutade in grus, hade aldrig gett mig på det annars. Grymt jobbat!
 
Etnoy Etnoy skrev:
Lita inte på en video inifrån, som sagt kan rör spricka när man minst anar det.
Jo vi ska byta avloppen så småningom, åtminstone vartefter något i källaren renoveras, men vi prioriterade ner det efter filmningen till förmån för kök, badrum och ytskikt på bostadsplanet 🙂
 
F Fjonken skrev:
Alltså Fyfan i helvete vilket jobb du gör, alla hattar av!
Jag gjorde likadant i min tillbyggnad på 30m2 men hade en sugbil som tog hand om allt ner till sulan och sedan sprutade in grus, hade aldrig gett mig på det annars. Grymt jobbat!
Sugbil! Nu går du händelserna i förväg, vi kommer snart till den också :)

Tack för tillropet. "Det blir fint när det är klart" måste vara mantrat när man gör sådana här projekt
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Sugbil! Nu går du händelserna i förväg, vi kommer snart till den också :)

Tack för tillropet. "Det blir fint när det är klart" måste vara mantrat när man gör sådana här projekt
Du kommer älska skiten efter alla jävla hinkar och skottkärror du har släpat på :)
 
  • Gilla
solroslucia
  • Laddar…
Otroligt arbetsinsats!
Roligt att följa och kun att du varit så duktig att ta bilder. Jag är totalt värdelös på den biten och vi är mitt uppe i en totalrenivering av mellanvåning där allt dar om/görs om/byts ut.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
F F.Edin skrev:
Otroligt arbetsinsats!
Roligt att följa och kun att du varit så duktig att ta bilder. Jag är totalt värdelös på den biten och vi är mitt uppe i en totalrenivering av mellanvåning där allt dar om/görs om/byts ut.
Ta många bilder, dra fram mobilkameran så fort något nytt är gjort. Speciellt om det ska dras rör, slangar eller fästas reglar. Att ha dokumentation på allt är ovärdeligt och jag har många gånger studerat foton för att se hur något är gjort eller var en kabel går.

Och så kan man göra projekttrådar på byggahus ;)
 
  • Gilla
spikplanka och 5 till
  • Laddar…
Fullt medveten om det men än är inget "stängt". Vi ska in med sista avväxlingen i helgen och svärfar samt sambo är de som är bra på att dokumentera. Men tillbaka till er resa @Etnoy . :)
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
10 april 2024.

Nu river vi golvet på toaletten. Som tidigare sagt har vi kollat asbest i plattorna (glöm inte det om ni river gamla badrum) och nu kommer det vara ett virrvarr av vattenrör, avlopp och värmerör. Det lilla elementet i toaletten är fortfarande igång så den matas från "bodelen" av källaren = jag behöver vara varsam.
Rivningsarbete i badrum med trasiga klinkerplattor och exponerade rör. En hink fylld med sten och en dammsugarslang syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer en intressant utmaning i och med att vi inte river förrådsrummet, se min vackra skiss nedan:
Skiss av ett husplan med olika rum markerade, där rummet "Förråd" är i fokus. Övriga delar är överkorsade med röda streck.
Förrådet och dess innerväggar står på samma platta som vi river. Jag vill inte drabbas av samma problem som i lilla rummet där Hiltin knackar sönder golvet som bär upp väggarna. Jag funderar ganska länge på hur detta kan göras på ett smart sätt, som ni ser blir det ganska många meter vägg som vi vill riva till.

Som så många gånger i detta projekt kommer jag på lösningen när jag gått och lagt mig för att sova. Jag tar upp telefonen och beställer ett par långa 10mm-borrar för armerad betong, och när de kommer sätter jag dem i Makitan (älskar detta verktyg) och börjar borra längs väggen hål. Många, många hål.

Rivet golv och kakel i ett badrum, med synliga vattenrör och avlopp. Grus och kakelbitar spridda på golvet nära en förstörd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett hål genom hela plattan var 2-3 centimeter längs väggen borde betongen spricka i en rak linje så nära som möjligt, och det verkar faktiskt fungera. Det tar inte många sekunder per hål och vad jag trodde skulle bli ett problem löste sig på ett väldigt smidigt sätt.

Hustrun har också fått lite tid över och knackat bort allt kakel vilket inte är helt enkelt då blåbetongen bakom gärna spricker.
Renovering av badrum med borttagna väggplattor, exponerade betongväggar och golv med rivna delarna och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg och golv med borttagna kakelplattor, exponerade rör och krossat material efter rivning. Kakelbitar och grus ligger utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittar duschens avlopp och den äckliga rostiga golvbrunnen försvinner. Finns det en bättre känsla än att riva bort en gammal brunn?

Bild på ett toalettgolv under renovering, där gamla golvplattor och betong har tagits bort, exponerar vattenrör och en avloppsbrunn omgiven av rivningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en person som står ovanför ett delvis uppbrutet golv, med synliga orangea plattor och vattenrör. Det finns också murbruk och damm runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Operation schweizerost fortsätter.
Borrade hål i betongplatta längs en vägg i en toalett under en renovering, omgivna av verktyg, sladdar och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av golvet på toaletten med verktyg och skräp spritt över hela rummet. En borr, spade, hink och andra verktyg är synliga. Väggarna har skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11 april 2024. Dörren till höger i bild leder till farstun. Jag bilar försiktigt här eftersom det ligger fina klinkerplattor på det golvet. I samma veva hittar jag radiatorrören till det lilla elementet.
Bild på uppbrutet golv i ett badrum med synliga rör, skadad betong, lera och stenbitar, intill en trätröskel och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, jag hittar rören genom att det plötsligt blir väldigt blött. Skrev jag inte precis att jag behövde vara försiktig här? Eeeh...tur att vi har en separat avstängningsventil för källarens värmekrets och att våren snart är här...
Demonterat golv i toalett med synliga rör och ledningar. Bitar av kakel och betong samt grus ligger utspritt. Synliga vita radiatorrör och en trädfärgad dörr närmast golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tal om bra verktyg vill jag slå ett slat för en cyklonseparator. Sedan tidigare har vi en Bosch AFC 35L-dammsugare, en riktig bjässe som var vår hjälte från Slaget Mot Sågspånet när vi byggde om ovanvåningen. Utan den maskinen hade vi inte klarat det jobbet själva, 120 m2 golv tömdes på 10cm sågspån på två dagar av oss och kompisar beväpnade med snöskyfflar och flyttkartonger. Dammsugaren kunde ta bort allt som vi inte nådde med skyfflarna och eftersom maskinen kan köras utan påse blev det som en hink i sig själv.

Nu när vi skyfflar grus ville jag ha något ännu bättre och hittade följande cyklonseparator på Amazon:
DUST COMMANDER S30 cyclonic separator kit displayed on Amazon with a price of 1,389.90 SEK. Comes with several adapters and reusable. 30-liter steel container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i badrum med öppna väggar och slitet golv, dammsugare med cyklonseparator, verktyg, stålvask och ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett franskt märke och hinken är gjord av stål. Med en Bosch-adapter kan jag använda filtret för att suga sand, grus och sten upp till flera centimeter i diameter. Cyklonfiltret slungar runt alla partiklar så de hamnar i stålhinken, jag uppskattar att 98-99% av allt hamnar där. Resten går till dammsugaren som vanligt. Stor dammsugare + cyklon gör att vi kan använda dammsugaren till att snabbt flytta stora mängder grus.

Jag har redan fått kommentarer angående sugbil, och jag kan bara säga att en sådan strax dyker upp. Eftersom plattan består av flera lager är det inte möjligt att bila först och låta det ligga till sugbilen kommer; jag kommer helt enkelt inte åt.

Nu har också mina valvstämpar anlänt. Dessa monterar jag horisontellt mellan hjärtvägg och yttervägg enligt konstruktörens anvisningar. En får sitta i toan och den andra i pannrummet.
Bild av ett rivet toalettrum med spräckt golv, en borrmaskin, ljus och grovsugare. En tvärstag stöttar en vägg och dörr syns i bakgrunden. Byggarbetsplats för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rivningsområde i ett badrum med en horisontellt monterad stötta, bitar av betong och murbruk på golvet och en borrmaskin på högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering i källare med borttaget golv, synliga rör, ventilationssystem och värmekärl. Verktyg, hinkar och skyffel ligger på grusig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum med uppbrutet jordgolv, stödbalk monterad horisontellt mellan väggar och arbetsbänk i förgrunden. Vägg i bakgrunden med synliga vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kul att ni börjat kommentera mina galenskaper, fortsätt hojta till så ses vi i nästa inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
john.h och 17 till
  • Laddar…
Ett av flera mål med projektet är förstås att byta avloppet. Den svåraste biten är efter inspektionsluckan, eftersom avloppet vänder lodrätt nedåt flera meter innan det lämnar huset. Under den tidigare renoveringen för några år sedan bytte vi så mycket avlopp som vi kunde mellan husväggen och gatan. Det kommer bli omöjligt att gräva ut tre-fyra meter under golvet så vi bestämmer oss för att göra en ny sträckning.

12 april 2024. Hur vi än gör måste vi nå ned till avloppet i trädgården, och det enda sättet är att ringa lokala grävfirman. Den snygga stenläggningen och gräsmattan är inte gammal men det finns inget annat att göra.

Maskin gräver ett djupt hål vid husvägg, synlig inkommande vattenledning och dräneringsbrunn i trädgården, grön gräsmatta och gult tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin i arbete vid en djup grop intill ett gult tegelhus, synliga vattenledningar och dräneringsbrunn, omgiven av gräsmatta och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gul grävmaskin gräver ett djupt hål i marken, omgiven av jord och gräs. Inkommande vattenledning och dräneringsbrunn syns i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet är djupt och brant och fylls hela tiden med vatten. Den svarta slangen är inkommande vattenledningen och bredvid står dräneringsbrunnen. Avloppet syns ännu inte till.
Djup grop fylld med vatten och lera, exponerad rörledning och en avloppsbrunn under marken under ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var allting grävfirman hann idag, vi kommer tillbaka till hålet om några dagar.

Rörmokaren kom förbi och satte avstängningar på värmerören.
Grävt hål i golvet med exponerade rörledningar, nedre delen av en vägg och en dörrkarm syns i bakgrunden.  Rester av betong och jord runt hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När barnen somnat är det dags att fortsätta borra. Efter en stund har jag nått hela vägen runt.
Hålrad borrad i vägg vid möte med golv, borrmaskin och dammsugarslang synliga på sliten betongyta, gul tejp och plast på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av ett renoveringsprojekt där en avstängning och borrning har genomförts, med plastskydd framför en förvaringshylla och en lampa som belyser golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med brytanvisningen färdig är det bara att bila på.
Nybilad betongvägg som har brutits i bitar, omgiven av byggdamm. En borrhammare och en byggdammsugare står i närheten tillsammans med tillfälliga stödsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13 april 2024. Jag fortsätter bila längs korridoren som utgör tvättstugan. De borrade hålen fungerar utmärkt och plattan spräcks bara där jag vill.
Renovering av tvättstuga med trasigt golv, byggdamm och avstängda vattenrör synliga; borrmaskin och skyddsplast på väggen i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammet har fortsatt vara ett problem. Jag plastade in förrådet för att undvika att få in damm, men jag borde också tejpat igen frånluftsdonet på FTX:en där inne. Trots tejpade skarvar har damm obönhörligt sugit sig in och lagt sig överallt på sakerna där inne. Frun är inte glad. Jag tejpar donet och tar en fläkt och fäster i fönstret med buntband. När jag bilar kan jag slå på fläkten som kraftigt blåser ut luften från tvättstugan och skapar ett undertryck.
En fläkt fäst i ett fönster med buntband för att ventilera ett rum under renovering. Synliga rör och en del av väggen är också med på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa golvbrunn försvinner, och med detta är alla gjutjärnsbrunnar utom den i garaget borta.
Ett uppbilat golv under reparation med synliga rör och verktyg, omgiven av sprucken betong och stenrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riven betongplatta med bitar uppsprucken blåbetong och grövre stenar, synliga vattenrör längs väggen samt täckt med plast för att motverka dammspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några kompisar dyker upp och hjälper mig bära sten. Notera de numera avstängda vattenrören strax under betongytan. De är inte i bra skick med mycket korrosion.
Person i byggkläder gräver och tar bort rör i en tvättstuga, omgivna av grus och betongrester. Svart hink och avstängda vattenrör nära väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi knackat sönder hela vägen från pannrummet till badrummet. Det är inte så stor yta som återstår nu!
Dammigt rum med grävd grop i golvet, synliga och korroderade vattenrör under betongytan, en slägga och plastbehållare i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns ni väggen mellan tvättstugan och lilla rummet som jag undergjöt? Efter en del funderande har vi bestämt oss för att ändra planlösningen och flytta den väggen till att i stället linjera med dörren. Det är lika bra eftersom jag inte litar på den spröda blåbetongen när det kan vara underminerat. Fram med släggan.
Hål i vägg med synliga rör och fönster, under vilket en grön skottkärra med en hammare ligger. Renovationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett rum under renovering med ett stort hål i väggen, synliga rör och elkablar, samt bråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ombyggd tvättstuga med synliga rör i taket, tillfällig vattenmatning i en slang, och en öppnad vägg med krossade betongbitar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser ni värmerören i taket och den tillfälliga vattenmatningen i slangen.
Renovering av tvättstuga med synliga ventilationsrör, vattenrör och en fläkt fäst i fönstret. Nytt avlopp installeras och gamla material har knackats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Containern är nu full med betong och blåbetong.
En container fylld med bortknackade betong- och blåbetongbitar efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Ja, det stämmer. Jag har faktiskt kommit orkat koppla in mig på plinten än, men hade gärna fått ut mer värden.
I inlägg #12 från 2024-09-19 kl 16:09 ser man troligen sensorgränssnittet för vattenfelsbrytaren i den gråa lådan:

812755-d43d874edb490e158231d565213e1a94.jpg

Styrelektroniken sitter här?

812775-26fc60301a8867fe144ee33d89adbf3f.jpg

Gissar att de två "manickerna" med varsin koaxialkontakt? på ledningen är ultraljudsmätare, iaf en av dessa. En av de kan vara tryckmätare. Oavsett..
Om du ansluter direkt till dessa anslutningar får du direkt kontroll på vad sensorerna skickar ut. Och elektroniken i den gråa boxen ger troligen en hint om exakt typ av signal det är.

8P8C cat.5? ledningen därifrån till 19" racket innehåller kanske t.om alltihop. Bara att koppla in sig där efter lite reverse-engineering med digitalt minnesoscilloskop (DSO). Även elektroniken i 19" racken kan ge en god insikt i hur det är uppbyggt.

Om inte annat så är tryckmätning och en motorstyrd ventil ingen raketkonst om man fixar något eget för att få ordentlig koll på vad som sker i vattensystemet.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vad är det för manick som sitter på en perforerad metalremsa bakom taklampan?
Ser ut att vara kopplad med 8P8C och cat.5 i ena ändan och starkström i den andra.

813842-e985367e1aaa1a1004c6fac2d8f61b6f.jpg
 
Skulle det vara möjligt att gräva längre ned så att man kan få in grundisolering (XPS) även under väggarna så att dessa inte agerar som köldbryggor?
Som bonus kanske man kan få till lite högre takhöjd.

813824-2d8f19d376a923705ad51f84bc58cb52.jpg
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Vi har sedan tidigare satt in en vattenfelsbrytare på inkommande ledningen. Alla med gamla hus bör göra samma sak då man tidigare skarvade vattenledningar lite var som, även bakom väggar där de inte syns. Vår model från Vatette övervakar tryck och flöde och kan därför hitta både katastrofala läckor (t.ex. brusten huvudledning som ger stort flöde), halvstora läckor (stoppar vid långt flöde) och droppläckor.
Har du upplevt några falsklarm? Eg att det stänger av vattnet när du drar på en vattenspridare eller vattnar i landet?
 
ulfben ulfben skrev:
Har du upplevt några falsklarm? Eg att det stänger av vattnet när du drar på en vattenspridare eller vattnar i landet?
Vi har en likadan. Kör vi vattenspridare så stänger den av efter typ 15 minuter eller ngt sånt.

Man får pausa systemet i ett antal timmar medan man kör vattenspridaren. Det är det kontinuerliga flödet som den känner av (på dagen).
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
I inlägg #12 från 2024-09-19 kl 16:09 ser man troligen sensorgränssnittet för vattenfelsbrytaren i den gråa lådan:

[bild]

Styrelektroniken sitter här?

[bild]

Gissar att de två "manickerna" med varsin koaxialkontakt? på ledningen är ultraljudsmätare, iaf en av dessa. En av de kan vara tryckmätare. Oavsett..
Om du ansluter direkt till dessa anslutningar får du direkt kontroll på vad sensorerna skickar ut. Och elektroniken i den gråa boxen ger troligen en hint om exakt typ av signal det är.

8P8C cat.5? ledningen därifrån till 19" racket innehåller kanske t.om alltihop. Bara att koppla in sig där efter lite reverse-engineering med digitalt minnesoscilloskop (DSO). Även elektroniken i 19" racken kan ge en god insikt i hur det är uppbyggt.

Om inte annat så är tryckmätning och en motorstyrd ventil ingen raketkonst om man fixar något eget för att få ordentlig koll på vad som sker i vattensystemet.
Jag har tänkt samma tanke själv men inte orkat tänka så långt ännu. Vore ett roligt projekt men jag saknar lite utrustning som oscilloskop.
spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för manick som sitter på en perforerad metalremsa bakom taklampan?
Ser ut att vara kopplad med 8P8C och cat.5 i ena ändan och starkström i den andra.

[bild]
Det är en manick som tar modbus från FTX-aggregatet (Systemair VTR500) och "konverterar" detta till tcp/ip via PoE. Med PoE behöver jag bara dra en CAT6 till omvandlaren och sedan dra en tråd vidare till aggregatet. Med Mobus-integrationen i Home Assistant kan jag sedan använda denna data till allsköns roligheter.
Waveshare industriell seriell server RS485 till RJ45 Ethernet konverterare, PoE-stöd, för inbyggnad på hattskena, produktbild och produktspecifikationer från Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelen i HA är verkligen work in progress men det är trevliga siffror att få ut.
Skärmdump av Home Assistant-panel som visar mätvärden för ett Systemair VTR500 FTX-aggregat inklusive temperaturer, fläkthastigheter, effekt, och återvinningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.