Hej!

Letar efter hus och hittat ett väldigt fint 60-talshus med visst renoveringsbehov. Huset ligger på ett berg/en kulle och är byggt i suterräng. Enligt besiktningsprotokollet är det trä/betong-stomme med en grundkonstruktion i Suterräng/betongbjälklag/platta på mark/berg med ytskikt av i huvudsak uppreglade och mineralullsisolerade golvkonstruktioner av trä, klinker i våtrum direkt an samt rena, målade betonggolv i tvättstuga/pannrum/förråd enligt protokollet.

Vidare belyses följande risk/fel i suterrängplanet, vilken oroar mig:
"Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes, vidare noterades lokalt svikt och fuktfläckar i golv på suterrängplanet. Grundläggningen består av en betongplatta/bjälklag på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivandeluften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %. Fuktkvoten uppmättes i underliggande träregel kring skadat golv till 17,6%. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela suterrängplanet."

När jag pratar med mäklaren så tonar han ner detta väldigt mycket (såklart) och menar på att såhär är det i alla hus från den här tiden och det man kan göra är att man river ut allt golv och reglarna under, för att sen göra det enligt dagens standard, och samtidigt installera vattenburen golvvärme samtidigt.
Är det så enkelt som han får det att låta? Är det stor risk att även dräneringen behöver göras? I så fall måste man nog gräva ner sig 3-4-5 meter bland massa berg i grunden osv, vilket blir alldeles för mycket för oss att sätta tänderna i.
Vad säger era erfarenheter? Snackar mäklaren skit, eller finns det en chans att detta är ett relativt "enkelt" jobb utan risk för otrevliga överraskningar när man kört igång?
Redigering: Mäklaren erbjöd mig att besiktningsmannen från Anticimex skulle ringa för att grundligt gå igenom det med mig också. Går detta att lita på när det är säljarens besiktningsman?

I övrigt har det skett en del stavsläpp på golvet på övervåningen samt bomljud i klinkern i hallen på övre plan, samt att badrum och kök är av äldre standard.

Tack!
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
man river ut allt golv och reglarna under, för att sen göra det enligt dagens standard,
Del ett är helt rätt och "lätt" gjort. Riv ut allt.
Del två är ett alternativ. Isolera golv och lägga golvvärme. Det är dock inget lätt eller billigt jobb eftersom det ska ner 20-30 cm (?) isolering om du ska ha golvvärme.

Många löser det med klinker och mattor/tofflor istället.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Tack för svar! Och om man inte vill ha klinker, går det typ lägga en platonmatta och sen köra parkettgolv på?
Värt att notera är att tomten har såpass brant lutning så ca 1/3 av suterrängplanet är under marknivå, medan resten är i nivå eller till och med flera meter över mark. Fuktkvoten uppmätes i den del av planet som är under marknivå. Är det rimligt att anta att det bara är där fuktkvoten är för hög och man därför ”slipper” riva ut den andra delen? Eller sprider sig fukten bort dit via plattan ändå?

Har du någon kommentar kring dränering? Är det överflödigt?
 
Jag har inte järnkoll på Platon, men tror det ska ventileras under för att ses som ok nuförtiden. Men någon får gärna rätta mig.
Så det eller nivell-liknande system funkar nog.

Kan vara dålig dränering också såklart, men även med en bra dränering så ska trä bort från betongplatta.
Och jag hör till skolan som misstänker att 90% av alla omdräneringar är onödiga och en snuttefilt för nervösa husägare (ren spekulation).
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för svar! Och om man inte vill ha klinker, går det typ lägga en platonmatta och sen köra parkettgolv på?
Värt att notera är att tomten har såpass brant lutning så ca 1/3 av suterrängplanet är under marknivå, medan resten är i nivå eller till och med flera meter över mark. Fuktkvoten uppmätes i den del av planet som är under marknivå. Är det rimligt att anta att det bara är där fuktkvoten är för hög och man därför ”slipper” riva ut den andra delen? Eller sprider sig fukten bort dit via plattan ändå?

Har du någon kommentar kring dränering? Är det överflödigt?
Bumpar denna tråd angående min andra frågeställning. 4 av husets 5 sovrum är på nedre plan (suterrängplan) men på din sidan som är långt ovan marken utanför. Kan man anta att det är lägre fuktkvot i reglerna mot betonggrunden där med tanke på att den inte ligger under mark? Eller sprider sig markfukten jämnt över hela plattan och därför är det samma fuktkvot i sovrummen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.