Hej,
Vi är relativt nyinflyttade i ett hus som har fyra metoder för att kunna värma upp huset;
* Elpanna och vattenburna element i varje rum, samt vattenburen golvvärme i badrum och kök
* Luft/Luft-pump i ett rum
* Elburen golvvärme i vissa rum
* Vedkamin
Vi hade gärna velat använda luftpumpen mer till uppvärmning då elpannan är väldigt energitörstig. Problemet är att jag är rätt säker på att varmvattenberedaren (sitter i pannan) värmeväxlar med elpannan, så om vi sänker termostaten på pannan så har vi kalla duschar att se fram emot. Vi vill därtill ogärna sänka pannan lägre än 65 grader mtp bakterietillväxt.
Har någon liknande haft liknande problem? Hur har ni löst det? Är det att införskaffa en ny separat varmvattenberedare som gäller? Jag har än så länge inte hittat någon separat termostat för just hushållvattnet - sitter endast en elpatron i pannan.
Tack
Vi är relativt nyinflyttade i ett hus som har fyra metoder för att kunna värma upp huset;
* Elpanna och vattenburna element i varje rum, samt vattenburen golvvärme i badrum och kök
* Luft/Luft-pump i ett rum
* Elburen golvvärme i vissa rum
* Vedkamin
Vi hade gärna velat använda luftpumpen mer till uppvärmning då elpannan är väldigt energitörstig. Problemet är att jag är rätt säker på att varmvattenberedaren (sitter i pannan) värmeväxlar med elpannan, så om vi sänker termostaten på pannan så har vi kalla duschar att se fram emot. Vi vill därtill ogärna sänka pannan lägre än 65 grader mtp bakterietillväxt.
Har någon liknande haft liknande problem? Hur har ni löst det? Är det att införskaffa en ny separat varmvattenberedare som gäller? Jag har än så länge inte hittat någon separat termostat för just hushållvattnet - sitter endast en elpatron i pannan.
Tack
Sänker man termostat för pannan och radiatorer så de skulle hålla motsvarande 19C eller så och LLVP att hålla 22C så borde ju LLVP gå nära max när det till slut blir så kallt att elen slår igång. Men vatten är ju ett väldigt trögt system så det är inte riktigt så enkelt. I princip vill man ha hög temperatur och lägre flöde.J Josth skrev:
Hemautomation kan hjälpa lite om det är lätt att slå av eller reglera till exempel golvvärmen baserat på inne/utetemperatur.
Nu ser jag du har en tank med en elpatroner i, den övre är för varmvatten och dom nedreS Studdy skrev:
är för värmen, hur stor är tanken, finns ingen skylt så kan mäta den om det går. Lite nere till höger i plastkåpan ser det ut som att sitta delar för belastningsvakt, den hållar patronens effekt nere, för att inte huvudsäkringarna ska gå, när tvättmaskin och annat sätts på.
Angående det med att det går åt en del el, är normalt för en sådan anläggning. Du har en annan sak som inte är bra, shunten, den med röd och blå markering måste du nu ändra manuellt, där finns en hel del att ha automatisk reglering som följer utetempen.
Har det funnits en vedpanna tro, som var kopplad till tanken. Var i landet är du.
Hej!J jonaserik skrev:Nu ser jag du har en tank med en elpatroner i, den övre är för varmvatten och dom nedre
är för värmen, hur stor är tanken, finns ingen skylt så kan mäta den om det går. Lite nere till höger i plastkåpan ser det ut som att sitta delar för belastningsvakt, den hållar patronens effekt nere, för att inte huvudsäkringarna ska gå, när tvättmaskin och annat sätts på.
Angående det med att det går åt en del el, är normalt för en sådan anläggning. Du har en annan sak som inte är bra, shunten, den med röd och blå markering måste du nu ändra manuellt, där finns en hel del att ha automatisk reglering som följer utetempen.
Har det funnits en vedpanna tro, som var kopplad till tanken. Var i landet är du.
Det finns två tankar i pannan, en stor och en liten. De två patronerna längst ner är till stora tanken, vilket vi inte använder. Strömbrytaren t.v. om plastkåpan sätter igång patronerna längst ner. Endast kört igång vissa extremt kalla nätter. Element och golvvärme blir varma även med ne nedre patronerna avstängda…
Vad gör shunten? Vi har någon form av givare som styr golvvärmen automatiskt i alla fall. Sitter en givare ute och en givare inne, samt en EVR-enhet i alla fall. Kalla dagar så dönar golvvärmen på rejält.
Ursäkta många frågor, är novis på VVS.
EVR-enhet på något, fota den, är det den jag tänker på, så är det en mycket gammal sak, men brukar fungera bra i mååånga år och är en shuntreglering Kan du ta foton på den så rören till den syns. Den shunten som syns är för att blanda till en temp till elementen som ska passa mot utetempen. Den står väldigt högt nu ca 9 på en 10 gradig skala. Vid noll grader ute så är en tumregel att elementen ska få ca 42 C> tilll sig, som den står nu går det ut samma temp som tempmätaren stå på. Är då golvvärmen kopplat på samma rör som till elementen så blir det varmt på golvet. GV som tumregel ska max ha ca 37 C till sigS Studdy skrev:Hej!
Det finns två tankar i pannan, en stor och en liten. De två patronerna längst ner är till stora tanken, vilket vi inte använder. Strömbrytaren t.v. om plastkåpan sätter igång patronerna längst ner. Endast kört igång vissa extremt kalla nätter. Element och golvvärme blir varma även med ne nedre patronerna avstängda…
Vad gör shunten? Vi har någon form av givare som styr golvvärmen automatiskt i alla fall. Sitter en givare ute och en givare inne, samt en EVR-enhet i alla fall. Kalla dagar så dönar golvvärmen på rejält.
Ursäkta många frågor, är novis på VVS.
Var är du i landet.
Tja tack för utförligt svar. Västkusten, Kungälv.J jonaserik skrev:EVR-enhet på något, fota den, är det den jag tänker på, så är det en mycket gammal sak, men brukar fungera bra i mååånga år och är en shuntreglering Kan du ta foton på den så rören till den syns. Den shunten som syns är för att blanda till en temp till elementen som ska passa mot utetempen. Den står väldigt högt nu ca 9 på en 10 gradig skala. Vid noll grader ute så är en tumregel att elementen ska få ca 42 C> tilll sig, som den står nu går det ut samma temp som tempmätaren stå på. Är då golvvärmen kopplat på samma rör som till elementen så blir det varmt på golvet. GV som tumregel ska max ha ca 37 C till sig
Var är du i landet.
Kurvinställare nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån apparat till EVR:en vid shunten nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shunten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givare inne
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabel till givare ute (den som går in i väggen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan är termostater till golvvärmen. Den elektroniska t.v uppfattar jag som helt verkningslös då det varken gör från eller till vad den står på. Den manuella termostaten bredvid verkar fungera för att sänka eller höja temp i golvvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu sitter motorn på shunten bra, har du fått den i rätt läge. Lämpligt att ställa ner kurvan till noll höra vredet. då ska motorn gå till blått på shunten och arrmen kopplas på motorn. Sen ställs vredet på 4 . >Titta på grafen som är där, nertill på noll och rakt upp till 45 C i skärningspunkten, då går det ut ca 45 C. Om det blir för varmt kan du minska på mittenvredet . Det gör att vattentempen ut minskar med X antal grader och det svalnar i husets element. Den med måne på ska du inte använda, nattsänkning.
Sista bilden, där har du en shuntmotor , syns några beteckningar på den, den står på 1 nu. Hur många tampar går in i den. Vart går dom tampar som hänger lösa, et måste finnas någon/ra givare till den Den vita är en maxtermostat för golvet så det inte kan gå ut mer vad som är för GV och som jag ser och tror, är GV kopplat till samma rör som elementen, men svårt att.
Kan du ta ett foto på hela pannrummet, så det går att få en helhetsbild. Finns det någon murstock där med något hål i eller är igenmurat.
Sista bilden, där har du en shuntmotor , syns några beteckningar på den, den står på 1 nu. Hur många tampar går in i den. Vart går dom tampar som hänger lösa, et måste finnas någon/ra givare till den Den vita är en maxtermostat för golvet så det inte kan gå ut mer vad som är för GV och som jag ser och tror, är GV kopplat till samma rör som elementen, men svårt att.
Kan du ta ett foto på hela pannrummet, så det går att få en helhetsbild. Finns det någon murstock där med något hål i eller är igenmurat.
Tack. Testade att ställa ner kurvlutningen men inget hände med shuntens läge (kanske är viss fördröjning?)J jonaserik skrev:Nu sitter motorn på shunten bra, har du fått den i rätt läge. Lämpligt att ställa ner kurvan till noll höra vredet. då ska motorn gå till blått på shunten och arrmen kopplas på motorn. Sen ställs vredet på 4 . >Titta på grafen som är där, nertill på noll och rakt upp till 45 C i skärningspunkten, då går det ut ca 45 C. Om det blir för varmt kan du minska på mittenvredet . Det gör att vattentempen ut minskar med X antal grader och det svalnar i husets element. Den med måne på ska du inte använda, nattsänkning.
Sista bilden, där har du en shuntmotor , syns några beteckningar på den, den står på 1 nu. Hur många tampar går in i den. Vart går dom tampar som hänger lösa, et måste finnas någon/ra givare till den Den vita är en maxtermostat för golvet så det inte kan gå ut mer vad som är för GV och som jag ser och tror, är GV kopplat till samma rör som elementen, men svårt att.
Kan du ta ett foto på hela pannrummet, så det går att få en helhetsbild. Finns det någon murstock där med något hål i eller är igenmurat.
Hela pannrummet nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se någon givare till den grönsvarta shuntmotorn. Dock en tunn givare till termostaten dessförinnan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om motorn inte rör sig så är det något rackartyg. Det sitter en givare på ytterväggen, kolla in i den, oxider kan ställa till det. Från EVR;en ska det även gå en smal ledning till en givare som sitter på röret som går till elementen, prova med att koppla ur en tamp eller kortslut dom, i ena falet ska motorn gå mot minus och andra fallet mot plus, kan var tvärtom. Nu visar
Kortis stänger fullt
Avbrott öppnar fullt
Här finns manualen till EVR
https://docplayer.se/10622609-00125...ation-och-anvandarinstruktioner-innehall.html
Kortis stänger fullt
Avbrott öppnar fullt
Här finns manualen till EVR
https://docplayer.se/10622609-00125...ation-och-anvandarinstruktioner-innehall.html
Stort tack för svar. Kollar givaren därute imorgon och återkommer.J jonaserik skrev:Om motorn inte rör sig så är det något rackartyg. Det sitter en givare på ytterväggen, kolla in i den, oxider kan ställa till det. Från EVR;en ska det även gå en smal ledning till en givare som sitter på röret som går till elementen, prova med att koppla ur en tamp eller kortslut dom, i ena falet ska motorn gå mot minus och andra fallet mot plus, kan var tvärtom. Nu visar
Kortis stänger fullt
Avbrott öppnar fullt
Här finns manualen till EVR
[länk]
Liknande trådar
-
Elpanna i lägenhet. Tre frågor
Värme allmänt -
Frågor till dig som har en Denver 1200 fågelmatare med kamera.
Trädgård allmänt -
Bra frågor till säljaren av huset?
Köpa & Sälja hus -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar -
Byte till LVVP före renovering eller bara ny elpanna?
Frågor och svar om värme