Vi funderar på att bygga till vårt sekelskifteshus och tomt. Vi föll för själen och charmen och köpte på känsla vilket fortfarande ett och ett halvt år senare känns rätt o bra även om det stundstals är jobbigt att bo i ett renoveringsobjekt. Samtidigt så saknar vår växande familj också rymden, ljuset och funktioner som andra hus kan erbjuda. Vi har börjat fundera, analysera och skissa en den och nu känner jag mig redo att dela med mig lite och förhoppningsvis få lite feedback från alla smarta människor här i forat!

En utmaning vi har är att huset är detaljplanstridigt på två punkter. Dels för högt och med ett halvt våningsplan för mycket (det får endast vara 1 och 1/2 plan enligt DP) och dessutom med källare som inte heller är okej. Murstocken försvårar också ändringar i planlösningen, det känns också meningsfullt att bevara det gamla om det går.

Tomten styckade av för några år sedan och de uthus som fanns hamnade på andra tomter som bebyggdes runt om. Det finns därmed mycket att göra men också stora möjligheter på tomten. Bland annat ytterligare runt 70 kvm byggnadsarea för huvudbyggnad (+15 kvm attefallstillbyggnad), 65 kvm för uthus/ garage o så 30kvm attefallshus.

Visionen är att göra en lustfylld byggresa mot ett hus o trädgård som vi trivs i, som är mysigt, socialt o hållbart. Kanske med garage, attefallshus o en del annat med. Tiden får utvisa vad det blir och hur länge vi orkar och tycker det är kul.

Grundplanen är att göra så mycket som möjligt själva för att få ner kostnader och att göra det i etapper för att kunna låna upp till nödvändiga investeringar.

Jag hoppas med denna tråden kunna få kloka råd och tips när vi kör fast och samtidigt underhålla och inspirera andra genom att dela med mig av vår process!
 
  • Sekelskifteshus med snötäckt tak, träbalkong och snötäckt trädgård, föreslaget för tillbyggnad och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av källarplan med tvättstuga, varmvattenberedare (VVB), torkskåp (TM), och förvaring (TE). Måttangivelser i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av sekelskifteshusets övre plan med rum som kök, hall, badrum, och två förråd, samt en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över entréplan för sekelskifteshus med matplats, kök, två hallar, toalett/dusch och klädkammare. Skala och mått kan avvika från verkligheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt, välkommen till forumet!

Betyder det där med detaljplanen att ni t ex inte skulle få förlänga huskroppen med samma typ av tak, utan måste bygga till i max 1,5 plan?
 
  • Gilla
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kul projekt, välkommen till forumet!

Betyder det där med detaljplanen att ni t ex inte skulle få förlänga huskroppen med samma typ av tak, utan måste bygga till i max 1,5 plan?
Tack så mycket! 🙂

Ja precis, jag pratade med byggnadskontoret här i kommunen och det var i princip det svaret jag fick 😔
 
Så här ligger huset på tomten.

Ritning över tomt med hus, mått till tomtgränser åt olika håll, markeringar för slambrunn och vattenbrunn, samt närliggande struktur som garage och grannens uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan är lite relevanta geografiska data.

Geografisk karta som visar ett hus centralt på tomten och dess omgivningar: garagenorr, grannens trädgård väster, inlandsvind och byggrekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utifrån dessa har jag gjort följande analys

- Norrut (åt vänster i bilden) är det bara 4,5 meter till tomtgräns så åt det hållet går det inte att bygga.

- Västerut (neråt mot gatan) tar det emot att bygga ut på huvudfasaden. Särskilt när vi inte får bygga fullhöjd. Däremot skulle man kunna göra attefallstakkupor och/ eller attefallstillbyggnad ditåt eftersom det är andra regler som gäller för dessa.

- Söderut (åt höger) så försvinner mycket av värdefull yta mitt på tomten så det känns inte helt rätt

- Österut (uppåt i bilden) är det ca 9-10m till tomtgräns och en yta som ganska stor del av dagen ligger skuggad bakom huset. Något som talar för att bygga ut åt det här hållet.
 
Är inte huset idag definitionsmässigt 1-plan? Det finns så vitt jag vet inget som heter 1 1/2 i detaljplaner utan endast 1 eller 2 plan.

Du borde i så fall kunna förlänga huskroppen och fortsätta med samma typ av tak då detta är enligt plan.
 
BirgitS
Q qvirre skrev:
Är inte huset idag definitionsmässigt 1-plan? Det finns så vitt jag vet inget som heter 1 1/2 i detaljplaner utan endast 1 eller 2 plan.
Jag skulle kunna tänka mig att den stora frontespisen gör att det anses vara 2 plan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Är inte huset idag definitionsmässigt 1-plan? Det finns så vitt jag vet inget som heter 1 1/2 i detaljplaner utan endast 1 eller 2 plan.

Du borde i så fall kunna förlänga huskroppen och fortsätta med samma typ av tak då detta är enligt plan.
Lite osäker, tror det definitionsmässigt är 2-plan (är vad jag antecknat efter mötet med kommungubben) och endast 1-plan tillåts enligt detaljplan. Som jag förstår så ska andra våning räknas som vindsvåning endast om det är max 70 cm mellan golv och ett 45 gradigt plan ifrån där det skär taket (se illustrativ bild nedan). Detta enligt Plan- och byggförordning (1987:383) som gällde då detaljplanen antogs 1993 (enligt byggkontoret). Nu var det ett tag sedan jag kollade på detta så kan minnas fel... men med t.ex att sadeltak eller valmat tak, eller en lägre fasadsida, så kan man ju få ner det till ett 1-plans, helt klart. Men troligtvis inte med samma takutformning som på befintligt hus.

Illustration av en byggnad med brutet tak och en inritad 45-gradig linje som visar kravet för vindsvåning enligt Plan- och byggförordning (1987:383).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det ju även en fråga om tillåtna byggnadshöjden som är 4 meter, enligt detaljplan, som jag också får svårt att komma under om jag vill lägga vindsvåning på utbyggnaden/ erna på samma nivå som i originalhuset då jag även har en källare som går upp en bit ovan marknivån. entreplan börjar ca 1 meter upp från marknivå. Takhöjd 1a våning ca 2,45 Sen ca 0,2m bjälklag på det. Då är vi redan uppe i en byggnadshöjd på 3,65. Och sen har jag som sagt för mig att takhöjden på 2a plan blev en bit över 70 cm. Då är vi uppe i en byggnadshöjd på minst 4,35m.

Illustration av byggnadshöjd (H) som mäts till skärningen mellan fasadplanet (FP) och ett 45-gradigt plan som berör byggnadens tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir ju helt klart svårt att få till om max byggnadshöjd är 4 meter.

Men går det alls att få bygglov för en tillbyggnad om om utgångsläget är planstridigt? Det finns undantag från detta om ni har ett tidigare godkänt bygglov som ej är äldre än 1987. Ser ut som huset är betydligt äldre än så?

Har ni några tankar på hur ni vill utforma en tillbyggnad mot baksidan av huset redan idag?
 
Q qvirre skrev:
Det blir ju helt klart svårt att få till om max byggnadshöjd är 4 meter.

Men går det alls att få bygglov för en tillbyggnad om om utgångsläget är planstridigt? Det finns undantag från detta om ni har ett tidigare godkänt bygglov som ej är äldre än 1987. Ser ut som huset är betydligt äldre än så?

Har ni några tankar på hur ni vill utforma en tillbyggnad mot baksidan av huset redan idag?
Utgångsläget på huvudbyggnaden är planstridigt men tillbyggnaden behöver inte bli planstridig och då är det okej, enligt byggkontoret. Byggnadshöjden beräknas som sagt utifrån fasadplanet och det 45gradiga planet som skär taket och med t.ex ett sadeltak som slutar på en ganska låg fasad så har man kommit runt det problemet. Det finns även andra lösningar.

Det finns tankar och lösningar på hur huset kan byggas till både bakåt och även åt sydöst. Men just nu sitter jag rätt mycket med planlösningen och försöker få till den och det påverkar ju utformningen av utbyggnaden/ byggnaderna väldigt mycket (det finns en tanke om att göra flera och troligtvis även i etapper).

Tänkte jag skulle dela lite mer om arbetet med planlösningen i nästa inlägg. Följer denna guiden i mångt och mycket: https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
 
Johannes Evaldsson Johannes Evaldsson skrev:
Utgångsläget på huvudbyggnaden är planstridigt men tillbyggnaden behöver inte bli planstridig och då är det okej, enligt byggkontoret.
Jag fick liknande svar från byggkontoret här, typ att ett enplanshus som (enligt detaljplan) har för stor byggyta kan beviljas bygglov för påbyggnad av en våning (så länge byggytan inte utökas ytterligare, och detaljplanen tillåter två våningar), och vice versa. Jag är dock osäker på om det håller om någon överklagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.