Har tänkt att tilläggisolera lite senare i radhuset.
Radhuset är byggt -71 och använder självdrag, så därav min lilla oro över att tilläggsisolera innertaket på vinden.
Behöver lite hjälp/bekräftelse på att jag fattat det hela rätt efter att ha läst en del om ämnet i forumet. Dock så känns det som att jag inte riktigt fått svar på hur man går tillväga uppe i nocken. Men om man tar det från början…
Hade tänkt börja med att göra en luftspalt mha ströläkt, ca 2,5-3cm, samt masonit skivor som överlappar varandra i trappsteg. Anledningen till detta är för att om det kommer in väta från nocken så kan det rinna nedåt utan problem. Överlappet av masonit skivorna limmar jag ihop med silikon eller liknande (PL400?).
Därefter läggs isolering direkt på masoniten och kommer gå ut hela takstolens bredd. Ångspärren tänkte jag använda åldersbeständig plast som jag tänkt rulla ut i sidleds med start från nocken och överlappa per längd med ca 20cm och tejpa ihop dem. Plasten häftar jag fast på varje takstol.
I taket hade jag tänkt att sätta en eller två ventiler som frånluft rakt upp i taknocken.

Är jag helt ute och seglar eller har jag fattat det rätt?

Om jag skall lägga gipsskivor över detta, kan jag då sätta dem direkt på ångspärren eller måste jag ha ett lager isolering till alternativt lägga isolering-ångspärr-isolering-gips?
 
  • tillaggsisolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför diffspärr? Har resten av huset det så måste du få diffspärren tät och överlappa den som tidigare finns.

/Kent
 
Jadu, varför vet jag inte. :)
Efter att ha läst så verkar det vara praxis att använda (ång?)diffspärr. Har inte kollat om det finns diffspärr ännu. Om det finns, hittar jag den då under isoleringen på vindsgolvet?
 
Troligen ja och då hade jag tagit bort den från vindsgolvet och sett till att den överlappar den nya. Överlappa så mycket som möjligt och tejpa med åldersbeständig tejp. Tänk på att det är ett mindre helvete att få tejpen att fästa då det är isoleringsdamm på plasten så torka rent ordentligt innan med något.

Finns där ingen diffspärr på resten av huset så skippa den helt, den lär enbart ställa till med problem på andra ställen genom att luften kondenserar där istället.

/Kent
 
Tack Kent! Då får jag upp och gräva lite. Finns det ingen plast så skippar jag den helt alltså.
Blir inga problem sen om man skall på med gipsplattor när det är dags att inreda vinden?
Samt, tänker jag rätt med en eller två luftventiler i taket (enligt bilden)?

Mycket tacksam för svaren!
 
Du lär behöva fler ventiler...
Ta en titt på "mögelstoppers" om de går att montera på ditt tak, de är inte så dumma. Får du plats med gavelventiler så sätt sådana.

Sen behöver du troligen någon ventilation i boutrymmet med och de skall gå att strypa.

Om du behöver något som skall hålla isoleringen på plats så skjut fast ståltråd med klammerpistolen.

/Kent
 
Behöver jag verkligen mögelstoppers? Vart placerar jag dem i så fall?
Det är öppet i takfoten (kanske inte framgick av bilen).

Ursäkta för mina nybörjar frågor!
 
Du måste ha någon eller några ventiler så nära nock som möjligt, beroende på eventuella skorstenar, takfönster, takstolarnas utformning etc så är det inte alls säkert att ventiler i gavlar kan ventilera alla "fack".
Se det som att du skall ha "fritt blås" överallt men givetvis så att inte snö. löv etc kan komma in.

Jag utgick från att du hade takfotsventilation.

/Kent
 
Aha, det klarnar mer o mer! Enormt tack, Kent!
Återkommer säkert mer i ämnet när det närmar sig...
 
Jag vet inte om jag missförstod din bild men du får absolut inte ha en ventilations öppning innifrån huset (det är en varm vind du har tolkar jag det som) upp till under råsponten. Du måste gå hela vägen ut genom taket i så fall. "Mögel stoppers" är ventiler som går från luftspalten under råsponten ut över tak för att ventilera bort ev fukt som kommer från bostaden upp genom taket in i dina tak fack.
 
hmm... ok. Finns det någon som har en bild där man ser hur mögel stoppers sitter?
 
Hmm, för att förtydliga jakims inlägg så skall man inte blåsa varm fuktig luft ut till isolerade utrymmen (eller några utrymmen), det är liksom rätt dumt och onödigt att få in ytterligare fuktig luft där (det räcker så bra med den mängden som kommer genom springor, diffusion etc). Man skall ventilera använd luft direkt ut till det fria.

Sök lite på mögelstoppers så hittar du bilder mm annars så fråga i butiken.
Rätt enkel montering, lyft av en takpanna, skär upp takpappen lite, såga ett hål med en hålsåg, skjut in mögelstoppern under takpappen, skruva fast mögelstoppern, lägg över takpapp, spika fast pappen och på med lite gegga, lägg på pannan.

/Kent
 
Ok, då klarnade även mögelstoppers. Men skall jag då täta ventileringen i nocken och montera mögelstoppers i varje kanal?
 
Nix behåll nockventilationen men om du behöver så komplettera med mögelstoppers.
Mögelstoppers använder man där luftspalten bryts av t ex takfönster, skorsten etc.

Kopplade inte att du hade fungerande nockventilation idag.

/Kent
 
Vilken miss att jag inte skrivit det innan, sorry!
Men nu känns det som att det har klarnat för mig hur jag skall gå tillväga.
* Diffspärr behövs inte om det inte finns plast i vindsgolvet
* Inte ventilera ut den fuktiga luften ut i nocken (förmodar att jag får sätta ventiler alt. ventilerade fönster i gaveln)
* mögelstoppers där kanalen "bryts"

Tack för all hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.