Försöker få liv i en gammal lawnboy gräsklippare, men har begränsade kunskaper. Har har rengjort förgasaren och tror att det inte är något fel med den. Det kommer inte in bränsle till kolven tror jag. Tändstift funkar, någon idé?

Med topplock av ser jag både insug och utsug, se film. Förstår inte hur den kan funka utan ventiler, vill ha ett sätt att testa om ventilerna funkar som de ska.
 
  • Öppen motor på en gammal lawnboy gräsklippare med topplocket av, med synligt insug och utsug. Personen försöker få den att fungera igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik440
Kolven är ventilen i en tvåtaktare .

Luft/bränsleblandningen går in i vevhuset under kolven först innan den pressas upp i cylindern genom överströmningskanalerna som är de två hålen mitt emot varandra.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Fick passa på och göra en film här på kontoret nu innan jag skall gå hem som förhoppningsvis kan visa hur det funkar.
 
  • Gilla
A bygg och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Ett problem med tvåtaktare är att vexaxeltätningarna blir otäta och då blir det ingen fart på bränsleblandningen genom vevhuset när kolven går ner och ska pressa upp gaserna genom portarna i cylinderloppet. Ett av felen som kan uppstå på slitna tvåtaktare.

Hoppas den förklaringen inte var helt åt skogen.

Edit: Härliga ljudillustrationer! 😂
 
  • Gilla
Tuffah och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
MultiMan MultiMan skrev:
Edit: Härliga ljudillustrationer! 😂
Tackar !
Fast jag glömde ju tyvärr att göra avgasljudet. 💩

:) / Patrik
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
EliottOstervall EliottOstervall skrev:
Försöker få liv i en gammal lawnboy gräsklippare, men har begränsade kunskaper. Har har rengjort förgasaren och tror att det inte är något fel med den. Det kommer inte in bränsle till kolven tror jag. Tändstift funkar, någon idé?

Med topplock av ser jag både insug och utsug, se film. Förstår inte hur den kan funka utan ventiler, vill ha ett sätt att testa om ventilerna funkar som de ska.
På bilden så har du inget bränsle i ledningen till förgasaren.
 
Troligtvis sitter det ett menbram mellan förgasare och cykinger. vid insugning så öppnar det inåt och vid komprition ska det täta mot förgasraen. Är det rackartyg med membranet och det inte tätar så går sopblandningen tillbaka ut genom förgasaren. Det brukar höras som ett blubber eller att det käns som puffar från förgasaren.
 
Cheesen
J jonaserik skrev:
Troligtvis sitter det ett menbram mellan förgasare och cykinger. vid insugning så öppnar det inåt och vid komprition ska det täta mot förgasraen. Är det rackartyg med membranet och det inte tätar så går sopblandningen tillbaka ut genom förgasaren. Det brukar höras som ett blubber eller att det käns som puffar från förgasaren.
Nog för att det finns snarkventil på vissa tvåtaktare men reedventil och snarkventil brukar man finna på lite mera motorstarka 2taktare... en gräsklippare är troligen inte i det segmentet...
 
EliottOstervall EliottOstervall skrev:
Har har rengjort förgasaren och tror att det inte är något fel med den. Det kommer inte in bränsle till kolven tror jag. Tändstift funkar, någon idé?
Det finns ofta en eller ett par skruvar på förgasaren för att justera bränsleblandningen. Har du haft ur dem och i så fall i vilket läge står de nu? Om du skulle ha skruvat en blandningsskruv i botten går motorn inte bra. Har du provat startgas? Om den tänder till på startgas och sedan stannar så fungerar tändningen och spolningen, men den får inte bensin.

J jonaserik skrev:
Troligtvis sitter det ett menbram mellan förgasare och cykinger. vid insugning så öppnar det inåt och vid komprition ska det täta mot förgasraen. Är det rackartyg med membranet och det inte tätar så går sopblandningen tillbaka ut genom förgasaren. Det brukar höras som ett blubber eller att det käns som puffar från förgasaren.
Man brukar kunna skilja en tvåtaktare med reedventil från en utan genom att se var förgasaren sitter. Sitter den på vevhuset på motstående sida från cylindern är det reedventil. Sitter den på sidan av cylindern som på den här motorn är det styrt av kolven.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Fick passa på och göra en film här på kontoret nu innan jag skall gå hem som förhoppningsvis kan visa hur det funkar.
[video]
Magiskt! Men när pistongen är längst ner, så är både insug och avgas öppna? Är det bara pga tryckskillnader som avgserna går ut i det röda röret? Och så kommer luft/bränsleblandningen in och fyller kammaren, utan att hinna ut samma väg som avgaserna?
 
Gauthier Gauthier skrev:
Magiskt! Men när pistongen är längst ner, så är både insug och avgas öppna? Är det bara pga tryckskillnader som avgserna går ut i det röda röret? Och så kommer luft/bränsleblandningen in och fyller kammaren, utan att hinna ut samma väg som avgaserna?
Avgasporten börjar lite högre upp i cylindern än insugsporten. Så trycket i cylindern är inte lika högt när insugsporten öppnar. Sedan är bränsle- luftblandningen något komprimerad i vevhuset efter att kolven gick ner. Därför kan de "knuffa ut" avgaserna. Men ungefär en fjärdedel av bränslet går till spillo rakt ut i avgaserna. Det är därför tvåtaktare drar så mycket bränsle och ger så elaka avgaser.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.