Hej,

Jag är med i styrelsen i min brf och har börjat fundera på våran fasad då den börjar se rätt rucklig ut. Vill ta upp frågan med förslag, åtgärder och argument ifall det skulle behövas då det är dålig ekonomi och alla kanske inte vill. Någon som har lite input?

Specifikt är det tegelfogen, känns som att vi skulle behöva omfoga inom snar framtid då det kan ske problem. Under en del balkonger har fogen nästan försvunnit och under vissa fönster så har teglet "flyttat" sig utåt. Fastighetsbyggnaden är byggd på 70-talet och ligger i Göteborg.

Se bifogade bilder.
 
  • Rucklig murverk där tegelfogen under en balkong har försvunnit och tegelstenar har börjat skjuta ut från fasaden. Elektriska enheter är fästa till sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tegelfasad från en fastighet byggd på 1970-talet. Bilden visar slitna och skadade fogar mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tegelfasad med synliga sprickor och förskjutningar nära ett fönster eller balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild av tegelfasaden med synliga skador på fogarna, inklusive en spricka mellan tegelstenarna och cementbasen med stora fogluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MoggeK skrev:
Hej,

Jag är med i styrelsen i min brf och har börjat fundera på våran fasad då den börjar se rätt rucklig ut. Vill ta upp frågan med förslag, åtgärder och argument ifall det skulle behövas då det är dålig ekonomi och alla kanske inte vill. Någon som har lite input?

Specifikt är det tegelfogen, känns som att vi skulle behöva omfoga inom snar framtid då det kan ske problem. Under en del balkonger har fogen nästan försvunnit och under vissa fönster så har teglet "flyttat" sig utåt. Fastighetsbyggnaden är byggd på 70-talet och ligger i Göteborg.

Se bifogade bilder.
Är väl jättebra att lägga in en motion om detta till nästa stämma. Underhåll ingår ju i en Brf'as sysslor och styrelses ansvar.

Troligen uppdrar sig då medlemmarna att styrelsen skall undersöka och återkomma med kostnader osv, så ni kan ju prepppa i förväg genom att göra en besiktning, ta in offerter, analysera om det ryms inom budget eller om nya pengar måste till osv.

Sen får stämman rösta om detta
Är det så akut, som det ser u t på bilderna, så är det kanske lämpligt att fomrulera detta inför medlemmarna också. Alternativet till att betala XX kr nu är kanske tat betala det 4-dubbla om ytterligare 5 år.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är väl jättebra att lägga in en motion om detta till nästa stämma.
Varför skulle man ta detta till en stämma? Känns för mig som en ren förvaltningsfråga för styrelsen att hantera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man ta detta till en stämma? Känns för mig som en ren förvaltningsfråga för styrelsen att hantera.
Iofs, iaf om det ryms inom budgeten: Måste man justera medlemsavgifterna, om en större renovering krävs tex, så kanske det är en annan sak.

Men en besiktnings så man får ett proffesionellt utlåtande är väl en 1a sak att göra iaf ?
 
Det enda som jag skulle vilja ha tittat på är balkongen. Fukt i balkong golvet riskerar leda till korrosionen i armeringen och bristande bärighet. De andra sakerna skulle jag inte oroa mig för. Visst kan man åtgärda ifall man gör ett annat jobb, men inget man beställer för att få åtgärdat separat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.