Hej, jag har köpt en solpanel för att ladda batterierna i husvagnen, men när jag testar den så ger den över 20 volt vid användningen. Är det riktigt eller verkar det inte lite för mycket för ett 12 volts batteri..?
mvh
Andreas
Solpanel i vitt ramverk på ljus bakgrund
 
M munspelarn skrev:
Hej, jag har köpt en solpanel för att ladda batterierna i husvagnen, men när jag testar den så ger den över 20 volt vid användningen. Är det riktigt eller verkar det inte lite för mycket för ett 12 volts batteri..?
mvh
Andreas
[bild]
Du skall även ha en solregulator inellan panel och batteri. Då blir det bra.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Måste den vara specifik för varje panel..?
Jag testade att koppla in den på tegulatorn som fanns i husvagnen då blev det bara 4 volt..
 
Den ger bara 20V när den inte är inkopplad på batteriet.

Enligt AgroShop är det en Solpanel för elstängsel 20 W, polykristallin.
Enligt samma AgroShop har den nominell effekt 10 W! men troligen är den på 20W.

En så pass liten panel kan man koppla direkt på batteriet utan regulator om batteriet är hyffsat stort (100 Ah eller mer) och man använder batteriet.

Det är ett högt pris för så liten effekt ( 21 kr/W) och en solpanelsregulator köpt i sverige är dyrare än panelen.
Men, här kan du köpa en prisvärd MPPT regulator
 
M munspelarn skrev:
Måste den vara specifik för varje panel..?
Jag testade att koppla in den på tegulatorn som fanns i husvagnen då blev det bara 4 volt..
Du får vara mer specifik, vad har du mer förutom den panelen (har du flera paneler?) och har du en regulator redan?
Hur stort batteri har du i husvgnen?
 
Redigerat:
hej, sorry bilden var felaktig nu har jag tagit bilder på de paneler jag menar. Den lilla panelen är ju tänkt att sättas direkt på ett batteri men det verkar lite konstigt när den genererar 21 volt..
Den stora panelen ger 21 volt också den har jag kopplat till regulatorn som då inte ger alls mycket volt.
Måste panelen alltså passa ihop med en rätt regulator för att det skall funka..?

Bild av en solpanel med etiketter som pekar på funktioner som smart kontrollenhet, stadiga plastfästen, batteriklämmor, amorf teknologi och dubbelt glasskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En solpanel med kablar ansluten till klämmor, placerad på en yta med färgglada föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpanel monterad på en vit yta utomhus med gröna detaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpanelanslutning med etikett och CE-märkning, liggande på trägolv. Text på etiketten beskriver inkoppling till regulator. Streckkod delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart solpanel kopplad med kablar, monterad på en träyta inomhus, med en del av ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart regulator med kylflänsar monterad på träpanel med kablar anslutna, i interiören av en byggnad eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.