Finns säkert fler, men Minut påstår att deras kan detektera cigarettrök.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gammastralning skrev:
Var kan jag köpa tobaksrökalarm? Den måste kunna fungera på balkongen och varna antingen genom ledning eller via wifi till distant enhet i lägenheten om det kommer tobaksrök till balkongen. Jag vill samla evidens.
Jag hittar vid en googling lite olika alternativ. Vet itne om just Wifi-uppkoppling ingår.
https://www.minut.com/blog/minut-can-now-detect-cigarette-smoke

Men det kanske funkar med vanliga uppkopplade rökdetektorer också, Z-wave tex. (brandvarnare som larmar just på rök).

Dock skulle jag tro att inga rökdetektorer funkar på en balkong, om den inte är inglasad möjligen.
Den mänskliga näsan känner troligen lukten av rök långt innan sådana detektorer larmar

Är inte med på hur du skulle använda den heller?
Om en granne röker på balkongen, och inte vill kännas vid detta: Vad spelar det för roll om du har en detektor som sagt detta ?
Grannen lär fortfarande blåneka.

Och ett egenbyggt system för att detektera detta lär inte hålla om du vill dra det juridiskt, då måste du ju bevisa att den ger utslag bara just för att grannen röker (bara då och inte för något annat: Tex en annan granne som röker på gatan eller moppe som blåryker osv) - en rätt dyr och rätt komplicerad operation för att man är irriterad på en granne känns det som ? :)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att Minut (produkten heter nog Point om jag inte missminner mig) mer analyserar olika ämnen i luften för att detektera olika saker.
 
Ett röklarm utomhus är lite knepigt, en såpass känslig detektor som behövs kommer att reagera för allt möjligt.
"Rök på balkongen" är dessutom ett lite luddigt begrepp; märk väl att lukten av rök inte är olaglig på något vis.
Det är dessutom fullt tillåtet att röka på sin egen balkong.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Det är dessutom fullt tillåtet att röka på sin egen balkong.
TS kanske vill detektera storrökande inbrottstjuvar som smyger runt i buskarna? 😂
 
Det finns ju hyresrätter där man inte får röka, kan ju vara att TS har en granne som inte följer dessa regler.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är dessutom fullt tillåtet att röka på sin egen balkong.
Inte om man avtalat att inte göra det. Dock verkar det lite oklart vilka sanktionsmöjligheter som finns.

Jag har ingen aning om något sådant avtal är aktuellt här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.