Hej. Funderar på att slipa ett nylagt betonggolv i vårt nya hus. Det som får mig att tveka är att det är svårt att få fram information om vad det är för kemikalier som används vid slipning och putsning. Vi har husdjur och vill inte att de utsätts för eventuella gifter. Någon som vet?
 
Vad menar du är svårt att få fram?

Bara att gå in på tex scanmaskin och läsa på. Golven brukar sedan behandlas med någon sorts sealer och t.ex. wax.
 
Okej. Kikade som hastigast men fann inget om vilka kemikalier som används. Men du kanske vet? Att det är svårt att få fram har jag hört från andra som har försökt.
 
A atomlab skrev:
Det är lagkrav på att innehållet skall finnas tillgängligt.

Klicka på respektive medel så har du en säkerhetsdatablad.

[länk]
Suveränt. Tack för hjälpen!
 
Vilket konsept har du tänkt dej normalt använder man tex en produkt som heter cure+ och innehåller kalium och litiumsilikat är dock tidigt i processen och inget som ligger på ytan som avslutning kan man använda stainprotection vilken är alkoholiserad och tränger ner i golvet alt. Så använder man en naturlig stensåpa så slipper man tänka på kemikalier dock så ger denna ett sämre fläckskydd men en betydligt mer naturlig yta @yonna har väl detta sedan länge med hundar tror jag
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
dock så ger denna ett sämre fläckskydd men en betydligt mer naturlig yta @yonna har väl detta sedan länge med hundar tror jag
Nja - mina golv är nu snart 20 år gamla och jag har inte skött dem som jag borde samt att slipning/behandling säkerligen görs bättre idag. Jag har glada fläckar (rödvin/uppochnervänd macka jämte allehanda olyckshändelser) och slitage just vid dörrpassager. Missade tex att det är fett i hundmaten vilket innebär slabbmärken efter jyckarna - innan matutfordringen flyttades utomhus (eller in på badrummets klinkergolv vid snö/regnväder).

Har endast tvättat med stensåpa.

För TS skulle jag beställt erfaret proffs. Det är inte så lätt som man kan tro.

Trots allt älskar jag mina glättade betonggolv men skulle inte kunna sälja huset i det skick de är nu.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vilket konsept har du tänkt dej normalt använder man tex en produkt som heter cure+ och innehåller kalium och litiumsilikat är dock tidigt i processen och inget som ligger på ytan som avslutning kan man använda stainprotection vilken är alkoholiserad och tränger ner i golvet alt. Så använder man en naturlig stensåpa så slipper man tänka på kemikalier dock så ger denna ett sämre fläckskydd men en betydligt mer naturlig yta @yonna har väl detta sedan länge med hundar tror jag
Har inte kommit så långt i tankarna. Om vi väljer att slipa betong så vill vi förstås att det ska bli maximalt fint, men utan miljöfarliga ämnen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.