Jag undrar om det är någon som har koll på hur mycket märken det är "OK" att det är i Golven. Huset är helt nybyggt, och Besiktningmannen har skrivit upp de värsta märkena, men efter vi flyttade in har vi sett att det är massa småmärken. Självklart förstår jag att det kan bli ett och annat märke, men golven är halvt förstörda, tråkigt när man flyttat in i ett helt nytt hus...!

Sedan så syns spacklet i taket genom färgen, frågan är om det ens är slipat efter spackling... Detta kom inte med vid besiktningen. Vad gäller? Är det för sent att få det åtgärdat?

Bakom spishällen i bänkskivan är det en glipa (hålet är för stort för hällen) så spiller man något där så rinner det rätt ner i lådorna under. Får dom lösa det genom att fylla med silicon eller liknande? Eller skall det till en ny bänkskiva?

Sen är det endel andra saker oxå men detta är det största. Saker som är mycket slarvigt gjorda och man undrar om dom som gjort det har byggt hus innan...!

Tacksam för svar!
/Jocke
 
Kommer inte ihåg exakt hur man skall göra. Men du kan reklamera alla fel som du hittar även i efterhand. De skall kunna få samma dignitet som om de hittats på slutbesiktningen. Det gäller ganska kort tid (har jag för mig) efter besiktningen, sedan räknas det som garantifel som byggaren kan vänta 2 år med att fixa.

Märken i golvet kan nog bli besvärligt bevismässigt efter att ni flyttat in. Byggaren kan hävda att om de funnits där vid besiktningen så skulle besiktningsmannen ha anmärkt. Vad gäller glipan i skivan så kan ni ju alltid begära en ny skiva så får väl besiktningsmannen, ni och byggaren komma fram till något. Om det är en ny skiva som skall till för att få det bra så är det det ni har rätt till. Målningen kanske måste bedömmas av en besiktningsman för att utröna om det är acceptabelt eller ej.
 
Det finns inga konkreta bestämmelser om hur stötskador eller "finnishfel" skall bedömmas eller det antal sådana fel som får förekomma. Det är besiktningsmannen som tar ställning till vad som skall bedömmas som fel och skall notera detta i protokollet. Fel som vid besiktningen påtalas av beställaren men besiktningsmannen inte anser vara fel skall besiktningsmannen notera i protokollet som s.k. beställaranmärkningar. Beställaren får sedan yrka åtgärdande av entreprenören som får ta stälning till om åtgärd skall ske.

Part som är missnöjd med slutbesiktningen kan också påkalla en överbesiktning där fråga om förekomsten av fel, entreprenadens godkännande m.m. ånyo prövas av en besiktningsman som parterna utser gemensamt. Överbesiktning skall påkallas inom en månad efter det part fått del av besiktningsutlåtandet .

Beställaren kan också påtala fel som upptäcks inom sex månader från slutbesiktningen. Då måste entreprenören ta ställning till om det som påpekats är att betrakta som fel och skall åtgärdas. Vägrar entreprenören att åtgärda har beställaren antingen att stämma entreprenören och låta domstol avgöra eller att låta åtgärda felet själv på entreprenörens bekostnad. Om beställaren i sådant fall inte hållit inne del av kontaktsbeloppet som täcker kostnaden kan det säkert vara svårt att få ut ersättning för detta av entreprenören.

Ett annat sätt är att parterna försöker komma överens om att en s.k. särskild besiktning skall göras av en annan besiktningsman och att man skall följa det utlåtande som denna besiktningsman avger.

Slutsats: Vägrar entreprenören att åtgärda blir det besvärligt för beställaren. Enda "vapnet" beställaren har är om betalning innehållits och använda detta att bekosta åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.