Idag 130 kvm plus källare. Utbyggnad 70 plus lika mycket källare. Totalt uppvärmd yta blir ca 335 kvm!
 
J Josth skrev:
Idag 130 kvm plus källare. Utbyggnad 70 plus lika mycket källare. Totalt uppvärmd yta blir ca 335 kvm!
Ja det var ju en annan femma. Bara räkna om mina värden och göra en bedömning.
 
S Sesulo skrev:
Det finns flera parametrar att ta hänsyn till men två uppenbara är:

- Effekt på pumpen.
- Borrhålstemperatur

Pumpen verkar inte gått nämnvärt mycket på tillskott (förmodligen ingen tid förutom driftsättning). I tempererade utrymmen (20C) är det vanligt att räkna effektbehovet till 50wh/kvm vid DUT (årets kallaste dag). Du hade tidigare 130 kvm vilket blir 130x50=6.5kw. Din pump verkar vara dimensionerad för 3-10kw så den har ju jobbat helt utan tillskottsbehov vilket din bild också säger.

Nybyggnad blir 200 kvm dvs. 200x50=10kw vilket är precis på gränsen till vad pumpen klarar av. Tillbyggnaden kommer iofs bli välisolerad har jag förstått vilket då sänker effektbehovet vid DUT.

Sedan kommer vi till borrhålet. 190m. Man brukar säga att man kan hämta ut mellan 10-30 w per meter. Så säg 20w per meter vilket blir 190*20=3.8kw. Sen har du ett SCOP på pumpen dvs. vad den kan omvandla borrhålseffekten till. Den verkar ligga på ca. 4 men det är ett medeltal och säger lite om vad som sker vid kall väderlek och låg temperatur på köldbärare. Men på ett årsmedel kan den i teorin hämta 3.8x4=15,2kWh vilket åtminstone borde vara nära de 10kw ditt hus kräver vid kallaste dagen.

Jag hade inte bytt pump eller tilläggsborrat utan utvärderat efter ett par vintrar. Lite myseldning i kamin de kallaste dagarna hjälper såklart till.
Bara 20 W/m i Älvsborg?? Jag skulle räkna minst 30 W/m eftersom det är förhållandevis långt söderut i landet.

"Men på ett årsmedel kan den i teorin hämta 3.8x4=15,2kWh" ??? håller jag inte alls med om sättet att räkna. COP räknas som värmepumpens värmande uteffekt delat med ingående driveffekten. För Thermia Diplomat Optimum G3-10 anges COP vid 0°/35° till 4,8 och ingående effekt 2,2 kW. Uteffekt 10,5 kW. Effekt från berget är då 10,5 - 2,2 = 8,3 kW, dvs man måste ta ut 43 W/m av borrhålet.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Bara 20 W/m i Älvsborg?? Jag skulle räkna minst 30 W/m eftersom det är förhållandevis långt söderut i landet.

"Men på ett årsmedel kan den i teorin hämta 3.8x4=15,2kWh" ??? håller jag inte alls med om sättet att räkna. COP räknas som värmepumpens värmande uteffekt delat med ingående driveffekten. För Thermia Diplomat Optimum G3-10 anges COP vid 0°/35° till 4,8 och ingående effekt 2,2 kW. Uteffekt 10,5 kW. Effekt från berget är då 10,5 - 2,2 = 8,3 kW, dvs man måste ta ut 43 W/m av borrhålet.
Du har rätt och jag har fel. Den kommer inte kunna leverera en högre värmeeffekt än vad den är specificerad till dvs. ca. 10,5kW oavsett COP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.