Hej!

Vi har källare med tvättstuga i enskilt rum. Problemet är att tvätten torkar långsamt och suger åt sig en lite unken källarlukt. Vi ställde in ett element, men kläderna torkar inte fortare för det och luktar fortfarande källare. Kan man på något vis motverka lukten? Det är källare med krypgrund, sitter en avfuktare som ska leda ut fukten ur tvättstugan som går igång på automatik, men känns som den inte gör så mycket.

Mvh Förstagångs-husägare
 
Börja med att mäta fukthalten i källaren (i luften alltså). Då borde du kunna mäta medan avfuktaren är på eller av och se ifall det händer någonting. Om inte så bör du nog skaffa en ny avfuktare, alternativt höja temperaturen om det är för kallt för att avfuktaren ska fungera.

Jag har också tvättstuga i källaren och avfuktaren är ett måste för att det ska fungera för oss.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Börja med att mäta fukthalten i källaren (i luften alltså). Då borde du kunna mäta medan avfuktaren är på eller av och se ifall det händer någonting. Om inte så bör du nog skaffa en ny avfuktare, alternativt höja temperaturen om det är för kallt för att avfuktaren ska fungera.

Jag har också tvättstuga i källaren och avfuktaren är ett måste för att det ska fungera för oss.
Tack för svar! Avfuktaren ska vara ny sedan sommaren 2023, så frågan är om det kanske är för svalt i källaren då? Elementet vi ställde in håller tvättstugan till ca 20 grader, men det förutsätter stängd dörr vilket kanske i sin tur försämrar ventilationen ytterligare? Resten av källaren har ett ynka element på helt andra sidan, ganska stor källare så det gör inte mycket nytta 😬
 
N nabusken skrev:
Hej!

Vi har källare med tvättstuga i enskilt rum. Problemet är att tvätten torkar långsamt och suger åt sig en lite unken källarlukt. Vi ställde in ett element, men kläderna torkar inte fortare för det och luktar fortfarande källare. Kan man på något vis motverka lukten? Det är källare med krypgrund, sitter en avfuktare som ska leda ut fukten ur tvättstugan som går igång på automatik, men känns som den inte gör så mycket.

Mvh Förstagångs-husägare
sätt i en woods avfuktare så är problemet löst men inte de kinesiska utan en av de som görs i sverige
 
  • Gilla
nabusken
  • Laddar…
K
Torkar tvätten så långsamt så behöver ni nog en extra avfuktare som klarar av att det hängs tvätt där.

Vi hänger tvätt i källaren och har inga element där så när den gamla avfuktaren la av så investerade vi i en avfuktare som heter Woods SW-22FW.
Den är vi helt nöjda med.
 
  • Gilla
nabusken och 1 till
  • Laddar…
N nabusken skrev:
Tack för svar! Avfuktaren ska vara ny sedan sommaren 2023, så frågan är om det kanske är för svalt i källaren då? Elementet vi ställde in håller tvättstugan till ca 20 grader, men det förutsätter stängd dörr vilket kanske i sin tur försämrar ventilationen ytterligare? Resten av källaren har ett ynka element på helt andra sidan, ganska stor källare så det gör inte mycket nytta 😬
men vad är det för avfuktare är det inte bara en fläkt?

annars är det en absorptionsavfuktare .mycket dyra- men kan användas i kalla miljöer typ munters
 
N nabusken skrev:
Tack för svar! Avfuktaren ska vara ny sedan sommaren 2023, så frågan är om det kanske är för svalt i källaren då? Elementet vi ställde in håller tvättstugan till ca 20 grader, men det förutsätter stängd dörr vilket kanske i sin tur försämrar ventilationen ytterligare? Resten av källaren har ett ynka element på helt andra sidan, ganska stor källare så det gör inte mycket nytta 😬
Nu vet jag inte vad för avfuktare du har men vår Woods har inga bekymmer att torka tvätten även om det skulle vara 12-15 grader i källaren. Det märks dock att det tar lite längre tid då men torrt blir det.

Hos oss går det snabbare om man har stängd dörr till tvättstugan men vi har den ofta lite öppen när vi inte har hängt tvätt för att avfuktaren även ska kunna få bort en del fukt från resten av källaren också
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
R returen skrev:
men vad är det för avfuktare är det inte bara en fläkt?

annars är det en absorptionsavfuktare .mycket dyra- men kan användas i kalla miljöer typ munters
Nej det är en avfuktare, inte bara en fläkt. Minns dock inte märket nu på rak arm, ska kika på det när jag kommer hem. Kanske man kan ändra hur ofta den ska gå, eller intensiteten på något vis.
 
N nabusken skrev:
Nej det är en avfuktare, inte bara en fläkt. Minns dock inte märket nu på rak arm, ska kika på det när jag kommer hem. Kanske man kan ändra hur ofta den ska gå, eller intensiteten på något vis.
extremt ovanligt med avfuktare som släpper ut fuktigheten via en vägg
det är bara sorbtions maskiner typ munters som är mycket dyra
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
N nabusken skrev:
Nej det är en avfuktare, inte bara en fläkt. Minns dock inte märket nu på rak arm, ska kika på det när jag kommer hem. Kanske man kan ändra hur ofta den ska gå, eller intensiteten på något vis.
Den ska gå konstant så länge det är fukt i källaren.
 
R returen skrev:
extremt ovanligt med avfuktare som släpper ut fuktigheten via en vägg
det är bara sorbtions maskiner typ munters som är mycket dyra
Må så vara, men den heter iallafall "Namn.... avfuktare". Ska se om jag kan hitta papprena på den, men säljaren till huset vi köpte sa att det var en väldigt dyr installation.
 
Ah, du har nog en avfuktare i krypgrunden som möjligtvis leder ut fukten via tvättstugan, men inte avfuktar tvättstugan låter det som.

Dvs, du behöver en avfuktare i tvättstugan för att ta hand o den fukt som finns där om jag tolkar din beskrivning rätt.
 
högre temperatur i rummet så avfuktar den bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.