Hej

Råkade ut flr att spisfläktlanpan gick sönder - trodde jag så jag klpte en ny. Också sönder? Nej måste vara något annat.

Så jag mätte spänningen. Visar 101.5 volt, osvsett om lampknappen är på eller av. Det här med att inte lampknappen påverkar är skumt men tänkte ändå att det kanske är en fas som behöver ny säkring. Har kollat huvudsäkringar alla ser bra ut.

Kollat spissäkringar (finns 3st) och även tagit ut o mätt dessa. Kollat o mätt säkring som heter köksfläkt.

Säkringar från bottenplan till övre plan (finns 3st) ser hela ut. Har även kollat med en fluke non contact spänningsdetekterare och upplever att den ger något svagare utslag på en säkring. Men alla andra lampor på övre plan fungerar så verkar orimligt att en hel fas har gått o vill helst inte plocka ur dem i onödan.

Någon som har idé till visare felsökning?
 
deadlock deadlock skrev:
Så jag mätte spänningen. Visar 101.5 volt, osvsett om lampknappen är på eller av.
Hur mätte du? Vad är det för fläkt? Fungerar fläkten? Kanske några bilder?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mätte du? Vad är det för fläkt? Fungerar fläkten? Kanske några bilder?
Jag mätte så här
 
  • Röd och grå kabel kopplade till en elektronikkomponent under en inbyggd köksfläkt med mönstrad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter på en köksbänk som visar ett värde på 0,01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Cylinda fläkt med kontrollvred, över en spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av ljuskälla sitter det i fläkten?
Slocknade lampan när den var tänd?

Kanske något drivdon som har lämnat in.
 
Det är en sån där äldre lågenergilampa 230 volt. Som ett litet minilysrör.
Nått åt det här hållet.
Äldre lågenergilampa 230 volt, formad som ett litet lysrör med två metallstift vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en ganska enkel konstruktion, ett lysrör och ett drivdon. är lampan hel så är drivdonet trasigt och då är det bara att byta drivdonet.
 
  • Gilla
deadlock
  • Laddar…
Här kan du kanske hitta reservdelar. Nu gissar jag vilt på modell men exempelvis skulle det kunna vara någon av dessa du behöver.

Tabell med reservdelar: Reaktor lysrör (23) och Drivdon HF-M Red (23-80B-180), båda för 812,50 kr.

Men du måste söka på exakt din modell för att få rätt reservdel.
 
Redigerat:
  • Gilla
deadlock
  • Laddar…
Där lärde man sig nått nytt. Stort tack för det!

Om drivdonet fungerar, borde jag mäta mig fram till 230 volt då eller går det att mäta på något sätt?

Mvh
Jens
 
Vilken spänning du ska ha är lite svårt att veta då drivdonet anpassar ström och spänning.
I ett lysrör som har tänt är det i princip kortslutning och det drivdonet gör är att det reglerar den ström/spänning som släpps igenom lysröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.