Hej.
Jag har köpt ett gammalt hus. Byggt 1929 för någon industri, ombyggt 1953 till bageri med tillbyggd andra våning/bostad.

Flyttade in för en månad sedan och fattade i min enfald inte att jag borde lagt ner mer krut på fönstren direkt. För det blir kallt fort.

Jag har skrapat och målat fönstren på plats och ersatt kitt som fattas. Lite provisoriskt för att ta tag i det igen till våren.
Tänkte klistra dit vanlig tätningslist men den gamla tätningslisten är lite i vägen. Det är typ lintråd, runt snöre, infällt i i ett spår i karmen.
Den är både påmålad och faller sönder av ålder, antar jag .
Tänkte egentligen dra bort den men vad ska jag fylla utrymmet med?
Är det någon som har tampats med liknande fönster?
 
  • Närbild på gammalt fönster med flagnande färg och slitet tätningsmaterial, fokuserad på karmen och ett spår där lintråd sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träfönster med skavd och sprucken färg, en sliten tätningslist i fönsterkarmen och en tång på fönsterblecket, utsikt över en gräsmatta och trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster mot utegård, sneda gångjärn och gammal tätningslist i karmen. Ombyggt hus syns genom fönstret; gräsmatta, träd och räcke i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lintråd (tätningslist) placerad på en vitmålad träyta med sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Sånt där tätningssnöre finns fortfarande att köpa i bl.a. byggnadsvårdshandeln och de som säljer prylar för fönsterrenovering. Sök på fönstertätning och yllesnöre, ullsnöre, linsnöre. Är så klart viktigt att få rätt dimension.
Går säkert att få dit en gummilist med passande geometri istället. Bort med den gamla först då förstås.
 
Tack för svaret. Ska kika.
 
Plockar upp denna tråden då jag har likadana fönster/snören och det läcker värme som fan. Vissa fönster känner man att dom "glappar" lite när dom är stängda. Men även dom fönster som är tajta läcker en hel del.

Skillnaden är att mina snören (tror att jag har ullsnören och inte lin) ser ut att vara i rätt bra skick och sitter där dom ska o.s.v.

Men eftersom man känner att det läcker en hel del tänker jag att jag kanske ska ersätta snöret även om det verkar vara i gott skick. Jag har masssssor av list i p-profil, funkar det?
 
Hur är det med annan tilluft i rummen? Det var inte ovanligt förr att man inte hade några ventiler utan räknade med att det läckte luft genom dessa tätningar.
 
Jag har personligen inte hittat någon ersättningsprodukt för snörena som finns i mina fönster. De ullsnören jag sett på byggnadsvårdbutiker är inte likadana.
De i mina fönster har en kärna av runda snören med ett yttre av flätade platta ullsnören.
De man kan köpa på Gysinge och liknande saknar kärna och är tänkta att spikas mellan karm och fönster, tror jag. För att sedan plattas ut när man stänger fönstret.
https://www.gysinge.com/products/2756/tätningslist-ullsnöre
 
Eftersom jag inte tycker att det är ett alternativ att inte göra något, det blir för kallt, har jag börjat dra bort snörena.
Jag fyllde utrymmet med ovan nämnda ullsnöre och klistrade en vanlig p-list ovanpå.
För mig är det en desperationslösning då jag undrar hur det blir med fukt i längden.
Men med snörena borttagna var det lättare att stänga fönstrena. Har satt p-list på ett par fönster med snörena kvar och det gick knappt att stänga fönstret.
Någon sida jag surfade in på sade att det var svårt att få tag i tätningslister för fönster med infällda spår. Det kan jag skriva under på.


Just nu har jag en tanke på att till våren såga till 5mm ribba att fylla spåret, spackla,måla och fortsätta köra med modern tätningslist.
Tycker någon att det är en dålig lösning,skjut ner mig för all del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.