Hej!
Bor i hus från -68, inflyttad ca 1 år sen.
Oavsett vart i vardagsrummet jag kopplar in subwoofern så knäpper/dunkar den SAMTIDIGT som kylen "knäpps igång" eller vad jag ska säga.
Jag är 95% säker på detta eller så har jag bara frenetiskt letat efter en lösning så jag bara hittar på

Livrädd att det ska skita sig och förstöra subben haha
Hade inga problem med detta i lägenheten eller i andra uttag i huset.
Är det farligt för tekniken? Kan man göra något? Hade en elektriker här vid inflytt och hans dom var "går inte att göra något "...
Slänger med en helt skalenlig och felfri ritning haha
 
  • Planskiss över hus med subwoofer placerad i vardagsrum och kylskåp markerat i kök. Rummen inkluderar vardagsrum, matsal och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du jordat uttag som subwoofern är inkopplad i? Har den jordad kontakt?

Vad mera har du inkopplat på woofern? Eller knäpper det i den även om ingenting mer är inkopplat?

När kylen knäpper igång så händer två saker elektriskt. Dels börjar den dra ström från fasledaren, och skickar tillbaka ström i nollan (neutralledaren). Men det andra som händer är att det kommer att gå en kort strömstöt via kondensatorer i avstörningsfiltret ut i jord.

Din woofer skulle ev. kunna plocka upp störning från skyddsjord. Om störningen kommer över fas eller nolla, så borde det bli samma störning när andra apparater går igång.

OM woofern är inkopplad på skyddsjord, så skulle man kunna spekulera i att skyddsjord är felaktig, ex. inte ansluten i elcentralen. Det går att kontrollera med en enkel/billig uttagsprovare. Men detta är en svag gissning.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Prova att vända kontakten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Är subwoofern i standby när detta sker, dvs ansluten till elnät och förstärkare eller finns det en enpolig strömbrytare som är avslagen? Den känner ju själv av signal för att starta, och det kan krävas väldigt lite signal för att det ska ske.

Du kan prova att vända på stickproppen till subwoofern, och om det inte hjälper, även förstärkaren, om den är ansluten med signalkabel. Fyra kombinationer att prova alltså.

Sedan kan du kolla på gruppförteckningen ifall kyl och subwoofer ligger på samma fas. Alltså inte samma grupp utan samma fas. Du säger ju att den funkar utan störningar i andra uttag i huset? Ligger de på en annan fas?

Orsaken till att kylen stör beror sannolikt på svagt ledningsnät. Bor du långt ut på landet med långt till transformatorkiosken? Detta är inte så mycket att göra åt än att vänta på att nätägaren förstärker nätet.

Felet kan ev ligga i huset också men det ser jag mer osannolikt. En elektriker ska kunna göra lite grundläggande kontroller för att bedöma om det finns onormala spänningsfall i anläggningen.

Till sist kanske ditt problem går att lösa med ett grenuttag med strömbrytare, så att strömmen bryts till subwoofern när den inte används. Men du kanske upplever problemet även när du spelar musik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.