Hej
Installerade en ny Nibe fighter i december istället för den gamla oljepannan. Allt fungerar men vi får nu istället högljudda knäppningar i dem gamla värmledningarna i golvet.
Är det någon annan som har fått samma problem när ni bytt? Jag har förstått att eftersom pumpen ligger och startar och stannar mellan våra temperaturer, så hinner ledningarna kallna så mycket att när pumpen startar igen och släpper ut värmen så expanderar dem. Knäppningar na kommer då förmodar jag från infästningarna i dem gamla golvbjälkarna.

Vore bara kul om att se om jag är ensam eller om det finns någon som haft samma problem och löst det.

//Erik
 
1 mkt vanligt dilemma med värmepump hos många.
Lösningen är nog en knäpptank, alltså en volymtank som man kopplar in på stigaren ut från elpannan och innan 1a radiator, då fram går in i toppen och ut i botten.
Det räcker oftast med en 100Liters men en viktig faktor är att den ska vara smal och hög, desto smalare desto bättre.
Du kan ju givetvis försöka härleda var det knäpper ngn stans och se om du kan göra ngt åt det eller om man behöver bryta upp golvet, då kan det vara läge för en knäpptank.
Kostnad ca 5000kr installerad
 
åtgärd 1 öppna alla termostater & ställ in pumpen så den reglerar rätt. fins oftast en överhettnings styrning som den inte ska reglera efter. (vad är det för pump)

åtgärd 2. instalera en 100-200 liters arbetstank, om knäppningerna inte försvinner efter åtgärd1
 
Tilläggas kan att det även knäpper i trägolv som inte har golvvärme. Det går knappt att undvika.
För övrigt så är de råd du fått riktigta.
 
Tack för alla råd. Pumpen är en Fighter 2020
 
då ska du kolla att den reglerar med gradminuterna (den ska räka bort alla, så dom bara inte försvinner. för då bryter den på för hög temp diff) Alltså viktigt att ha rätt kurva & försjkutning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.